Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 257 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Akvárium jako ekosystém vhodný k etologickým pozorováním ryb
Mejstříková, Lucie ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Akvaristika je velmi rozšířeným koníčkem nejen mezi dospělými, ale i mezi dětmi. Akvárium však nemusí sloužit pouze jako okrasný a relaxační prvek, ale také jako vyučovací pomůcka. Prostřednictvím projektové výuky v něm může být studována etologie ryb, například jejich orientace v prostoru a čase v souvislosti s místem krmení nebo epigamní a sociální chování. Úspěšnost a neúspěšnost chovu ryb a pěstování rostlin poukazuje na nerovnováhu minerálů a látek ve vodě, proto je důležité brát zřetel na jejich koloběh v akváriu. Tato práce popisuje, jak založit a pečovat o akvárium včetně vlastních doporučení. Pro názornost koloběhu látek, energie a hmoty byla vytvořena jednoduchá schémata, která lze využít i při výuce ekologie. V praktické části byla popsána biologie modelových akvarijních ryb doplněna mnoha vlastními fotografiemi. V didaktické části byly navrženy pracovní listy - jeden slouží jako podklad pro projektovou výuku, druhý pro analýzu dat. Efektivnost pracovních listů byla ověřena žáky šesté a osmé třídy základní školy. Druhý pracovní list vznikl jako reakce na nízkou návratnost a nepřesné řešení prvního z nich, který je časově náročný na realizaci (minimálně dva týdny). Výsledky žákovských prací zjednodušeného pracovního listu byly výrazně lepší vzhledem k okamžité zpětné vazbě učitele při...
Včelařství a jeho využití na základní škole
Voska, Karel ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato práce se věnuje včelařství a možnostem jeho využití na základní škole. První část je zaměřena na celou nadčeleď Apidae se zaměřením na včelu medonosnou. Zmíněny jsou ale i další zástupci napříč různými sociálními modely, od včel samotářek, přes včely žijícími v různých úrovních komunitního života, až po velká včelí společenství. Ve druhé části práce je přiblížen vývoj včelařství, nejprve na obecné rovině a poté na území našeho státu. Od samotného vzniku vztahu člověka a včel, přes první průkopníky opravdového včelařství ve Středomoří, Egypťany, Řeky a Římany, až po vývoj včelařství na našem území od středověku až do 20. století. Třetí a poslední část diplomové práce se pak věnuje využití včelařství na základní škole. V této didaktické části jsou nejprve popsány různé možnosti, jak včely ve výuce využít v nejrůznějších předmětech na základní škole. Součástí textu jsou návrhy témat a náplně hodin, možné využití mezipředmětových vztahů a tandemové výuky a také návrhy pracovních listů. Druhá část didaktické práce se pak věnuje včelařskému kroužku při základní škole. Hlavně pak pravidlům i tipům pro jeho správné fungování. Součástí práce je také několik badatelských otázek, zaměřujících se na to, zda a jak může být využití včel ve výuce prospěšné pro žáky. Odpovědi na otázky byly zpracovány pomocí...
Použití umělé inteligence studenty gymnázia při psaní referátu
Brabenec, Daniel ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou používání umělé inteligence žáky šestiletého gymnázia při psaní krátkých referátů na daná biologická témata. Problematika je to velmi aktuální a diskutovaná širokou veřejností jakožto přicházející změna pro školství a potažmo pro celou společnost. Cílem práce je tedy popsat jakým způsobem žáci gymnázia s umělou inteligencí pracují, jak často a k čemu umělou inteligenci používají, jaké problémy a chyby se při tom mohou vyskytnout a srovnat vytvořené referáty z různých hledisek. V souladu s cílem práce je stanoveno celkem šest výzkumných otázek, které jsou v práci zodpovězeny. Na základě odpovědí na výzkumné otázky jsou vyvrácené dvě ze tří stanovených hypotéz. K zodpovězení výzkumných otázek a ověření hypotéz je realizován smíšený výzkum kombinující kvantitativní i kvalitativní postupy. Žáci mají za úkol během hodin s pomocí internetových zdrojů i umělé inteligence vytvořit referát na jedno ze tří biologických témat (stavba buňky, rozmnožování rostlin a obojživelníci ČR). Tyto referáty jsou analyzovány metodou otevřeného kódování dle zakotvené teorie. Druhou složkou je dotazník zaměřující se na používání umělé inteligence žáky. Výzkumem je zjištěno, že zdaleka ne všichni žáci při práci na referátu, ani jinde, používají umělou inteligenci. Způsoby použití...
Studie o poměru veřejnosti k ochraně přírody v CHKO Jeseníky
Beranová, Markéta ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Diplomová práce zkoumá vztah návštěvníků chráněné krajinné oblasti k ochraně přírody, k turistice a dalším sportovním aktivitám. Shrnuje teoretické poznatky o Chráněné krajinné oblasti Jeseníky a o Národní přírodní rezervaci Praděd - charakterizuje jejich území, předmět ochrany a zabývá se také jejich využitím z pohledu cestovního ruchu a sportovních aktivit, a to nejen v současnosti, ale i v minulosti. Součástí práce je také analýza územní dokumentace, tedy územních plánů a plánu péče. Je zjišťováno, jak je v nich řešena otázka cestovního ruchu a sportovních aktivit v souvislosti s chráněným územím. Práce obsahuje také výsledky terénního dotazníkového šetření, které proběhlo na území Pradědu. Cílem výzkumu bylo zjištění názorů návštěvníků na oblast jako takovou, ale především na vztah k ochraně přírody, k práci správy chráněné oblasti a na vztah k sjezdovému lyžování a cykloturistice. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Aplikace metody čtenářské gramotnosti při výuce vybraných zástupců obojživelníků na 2. stupni základní školy
Korečková, Valentýna ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Ve své diplomové práci aplikuji metody čtenářské gramotnosti ve výuce přírodopisu se zaměřením na vybrané druhy obojživelníků. Porozumění textu, je předpokladem pro učení se z textu, a je nedílnou součástí porozumění okolního světa i požadavků, které jsou na nás kladeny. To je důvodem, proč využívám multidisciplinární přístup a zařazuji metody čtenářské gramotnosti do výuky obojživelníků v přírodopisu na základní škole. V rámci diplomové práce proběhl výzkum, ve kterém zkoumám, zda žáci s poruchami učení budou zvládat porozumění textu, respektive, zda budou úspěšnější v textu jednodušším doplněném o obrázky a grafy. Dále se zabývám tím, zda výuka s aplikací metody čtenářské gramotnosti zvýší zájem žáků o probírané téma a zda budou tito žáci úspěšnější v ověřování znalostí než žáci, kteří byli vyučováni frontální metodou. Mezi metody, které jsem zvolila k dosáhnutí cílů patří výklad - frontální metoda výuky, výuka s aplikací rozvíjení čtenářské gramotnosti, sestavený test formou dotazníku a polostrukturovaný rozhovor se žáky. Jedná se o smíšený výzkum, kdy kombinuji kvalitativní a kvantitativní postupy výzkumu s terénní realizací na vybrané základní škole. Výzkum je aplikován na dva výzkumné vzorky, skupiny A a B, kdy A je vyučován frontální výukou a B je vyučován za pomoci rozvíjení čtenářské...
Výuka hydrobiologických témat v přírodopise na 2. stupni základních škol ve Středočeském kraji
Mázlová, Kristýna ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá výukou hydrobiologických témat v hodinách přírodopisu na 2. stupni základních škol, a to konkrétně oblastí Středočeského kraje. Cílem mé diplomové práce je čtenáře uvést do problematiky hydrobiologických témat v hodinách přírodopisu a implementovat je do výuky na druhém stupni základních škol. Zjistit, jak se moc využívá praktická výuka na 2. stupni základních škol ve Středočeském kraji a jak žáky hydrobiologická témata baví. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí. První teoretická část se zabývá hydrobiologickou teorií, vodním prostředím, jednotlivými zástupci z řad fauny a flóry, kteří se vyskytují ve studované oblasti. Dále pak antropologickou činností, která má vliv na vodní prostředí, a také ochranou vod a jejich biotopů v České republice. V další části se pak práce zabývá charakteristikou Středočeského kraje z pohledu hydrobiologie a vybraných zajímavých míst vhodných k exkurzím. V praktické části byly porovnávány vybrané učebnice přírodopisu nakladatelství Prodos, Taktik, Fraus a Nová škola, hodnocena byla jejich obsahová stránka z pohledu hydrobiologie. Dále bylo zjišťováno, jak se žáci seznamují v hodinách přírodopisu s hydrobiologií, zda je pro ně srozumitelná a jak moc je toto téma baví. Bylo využito online anonymního dotazníku, který byl rozeslán vybraným...
Žákovská percepce vybraných výukových metod v rámci výukového programu na téma sovy
Hašpl, Filip ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato práce se zaměřuje na percepce rozdílů mezi frontální a badatelsky orientovanou výukou z perspektivy žáků základní školy. Teoretická část práce poskytuje informace o řádu sovy a teoretickém základu výuky. Je zde popsáno české kurikulum a jeho cíle v oblasti přírodovědného vzdělání. Dále se práce zabývá podrobným popisem transmisivního a konstruktivistického přístupu k výuce a s tím souvisejícími didaktickými prostředky. Zvláštní pozornost je věnována metodám výuky, které jsou předmětem výzkumu v praktické části práce, konkrétně badatelsky orientovanému vyučování (BOV) a frontální výuce. Tato část představuje jejich podstatu, základní pravidla a postupy provedení. Praktická část práce porovnává badatelsky orientované vyučování s frontálním vyučováním z pohledu žáků sedmých tříd základní školy během hodin přírodopisu. Pro výzkum byl použit sebehodnotící reflektivní dotazník. Tato část se nezabývá pouze výsledky výzkumu, ale také samotnou přípravou na hodiny a jejich realizací. Výsledky ukazují, jak žáci vnímají rozdíly mezi badatelsky orientovanou a frontální výukou. Přesněji jaký druh výuky vnímají jako zajímavější, užitečnější a při kterém se domývají, že si lépe rozvíjejí své komunikativní a intelektové dovednosti, konkrétně dovednost spolupráce a zpracování informací.
Význam včel a jejich využití v apiterapii
Handlová, Kateřina ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá významem včel a využíváním včelích produktů v apiterapii. V úvodu obecné části je představena včela medonosná (Apis mellifera), včetně její morfologie, biologie a nemocí. Zmíněna je i skladba včelstva a chovatelské pomůcky, které je zapotřebí k chovu včel využívat. Dále je vysvětlen pojem apiterapie, názory na její použití a způsoby její aplikace. Představeny jsou včelí produkty (med, mateří kašička, propolis, včelí vosk, včelí pyl a včelí jed). Diskutována jsou pozitiva a negativa apiterapie a zda lze považovat apiterapii za oficiální léčebnou metodu. V praktické části byl použit dotazník s cílem zjistit povědomí lidí o apiterapii, využívání apiterapeutických produktů a poté zjistit, jaké jsou rozdíly v odpovědích mezi respondenty žijícími ve městě a na vesnici. K hodnocení výsledků byla využita metoda kvantitativní analýzy. Při porovnávání odpovědí městských a vesnických respondentů byla zjištěna značná shoda a podobnost. KLÍČOVÁ SLOVA Včela medonosná (Apis mellifera), apiterapie, včelí produkty

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 257 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
7 Hanel, L.
13 Háněl, Ladislav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.