Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 206 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Analýza agramatismů v afázii
Hloucalová, Bára ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Wildová, Zuzana (oponent)
Diplomová práce zkoumá mezioborovou spolupráci mezi lingvistikou a logopedií. Zaměřuje se na narušenou komunikační schopnost, konkrétně na neurogenní poruchu řečové komunikace nazývanou afázie. Cílem této práce je integrovat lingvistiku do terapeutické péče o pacienty s afázií a přiblížení jejího efektivního využití v tomto procesu. Praktická část je zaměřena na analýzu afatických promluv. Promluvy jsou lingvisticky rozebírány v daných jazykových rovinách. Jsou identifikovány konkrétní interference dílčích rovin a agramatismy. Tato analýza následně vede k vytvoření modelové terapeutické jednotky, která ukazuje významnou využitelnost lingvistiky v oblasti afázie. KLÍČOVÁ SLOVA afázie, agramatismus, typologie, jazykové roviny, neurolingvistika, narušená komunikační schopnost
Jazyková stránka projevů účastníků internetových diskurzních fór
Oliva, Michal ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Předmětem diplomové práce je teoretická a praktická reflexe formální stránky psaných komunikátů produkovaných v rámci internetových diskuzních fór (IDF). První ze tří oddílů teoretické části se vedle vymezení a obecného popisu sféry počítačově zprostředkované komunikace (PZK), včetně nástinu její typologie, věnuje komplexní charakteristice komunikačního procesu PZK z hlediska jeho jednotlivých komponent, pozornost je soustředěna zejména na komunikanty, komunikační kanál a specifika elektronického jazykového kódu. Autor se dále zabývá vymezením, typologií, strukturou a zvláštnostmi fungování žánrové oblasti IDF, přičemž akcentuje charakteristické rysy mající přímý dopad na ráz probíhající jazykové interakce a povahu produkovaných komunikátů. Třetí oddíl se věnuje popisu vztahu aspektů psanosti a mluvenosti jazykových projevů v rámci PZK, a tvoří tak teoretický rámec pro praktickou část práce, v níž autor pracuje s nashromážděným autentickým materiálem. Metodou frekvenční analýzy zde zaznamenává výskyt prvků mluvenosti v textovém obsahu internetových diskuzních příspěvků - tímto způsobem vzniká ucelený obraz jazykových změn probíhajících v tomto specifickém typu psaných elektronických komunikátů. Práce jako celek reflektuje posun tradičních komunikačních modelů v kontextu moderních elektronických médií, v...
Realizace vybraných komunikačních funkcí v češtině u cizojazyčných mluvčích
Genova, Julie ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Hirschová, Milada (oponent)
Cílem této práce je provést pragmatickou analýzu komunikačních funkcí oslovení, žádosti, omluvy, návrhu a rozloučení v písemné korespondenci. U jednotlivých funkcí se soustředíme především na vyjádření zdvořilosti. U cizojazyčných studentů češtiny na začátečnické úrovni je provedena analýza dotazníku vyplňovaného před lekcí a písemné práce psané po lekci a následně stejné písemné práce u rodilých mluvčích. Cílem je pomocí analýzy vyjadřování daných jazykových funkcí nalézt vhodný způsob jejich výuky v rámci češtiny pro cizince. Dotazník vyplněný před lekcí byl srovnán s písemnou prací psanou po lekci. Pomocí tohoto srovnání bylo stanoveno, do jaké míry se u studentů češtiny jako cizího jazyka zlepšila pragmatická kompetence v písemné korespondenci. Stejná písemná práce byla zadána rodilým mluvčím a na základě srovnání jejich výsledků s výsledky nerodilých mluvčích jsou hodnoceny jazykové prostředky použité pro výuku. Pomocí výzkumu jsme zjistili, že rozdíly ve výsledcích před lekcí a po ní jsou výrazné, nepoučení studenti se často v dotazníku neúmyslně vyjadřovali méně zdvořile, než je v českém jazyce zvykem, někdy až nezdvořile, a v písemné práci byly tyto nedostatky zpravidla eliminovány. Zlepšení v pragmatické kompetenci bylo dosaženo zejména osvojením konvencionalizovaných frází. Přínosem této...
Rozvoj slovní zásoby u žáků 1. stupně ZŠ
Čekalová, Anna ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na rozvoj slovní zásoby žáků a současný didaktický pohled na to, jak přispět k dosažení co nejvyšší úrovně slovní zásoby u žáků. Teoretická část se zabývá zejména odborným pohledem na problematiku osvojování řeči dítětem a specifiky rozvoje řeči a slovní zásoby v jednotlivých věkových obdobích před nástupem do školy a ve školním věku. Výsledky výzkumů zabývajících se rychlostí osvojování slovní zásoby u dětí jsou v teoretické části rovněž prezentovány. Také je věnován prostor nauce o slovní zásobě. V praktické části diplomové práce byl proveden výzkum zaměřený na zjištění úrovně slovní zásoby žáků 5. ročníku pomocí indexu TTR. V rámci výzkumu byly stanoveny dvě hlavní výzkumné otázky. První se zabývala tím, zda se bohatost slovníku žáků zlepší po tom, co žáci absolvují textová cvičení a didaktické hry zaměřené na procvičení slovní zásoby. Druhá výzkumná otázka se zaměřovala na rozdíly mezi dívkami a chlapci v rozmanitosti slovní zásoby. Výsledky byly porovnány s dosavadními výzkumy. Závěry výzkumu poukazují na důležitost dlouhodobého a pravidelného obohacování slovní zásoby a zdůrazňují roli učitele při podpoře aktivního používání slov a komunikace ve vyučovacím procesu. Hlavním zjištěním, které odpovídá výsledkům dosavadních výzkumů, je, že mezi žáky existují výrazné...
Znalost frazémů u žáků ZŠ
Vondrová, Iveta ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Vlčková, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na frazeologii a na její začlenění do výuky českého jazyka a literatury na základní škole. Cílem je podat podrobnou analýzu výzkumného šetření zaměřeného na znalost frazémů u žáků vybrané základní školy. V teoretické části práce jsou nejprve vymezeny důležité pojmy z oblasti frazeologie - definice, charakteristika a funkce frazémů, jejich aktualizace. Následně je sledováno, jak je učivo frazeologie začleněno do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a do Školního vzdělávacího programu vybrané základní školy. Dále je zde předložena podrobná analýza učiva frazeologie ve vybraných učebnicích českého jazyka a literatury pro základní školy. Tato práce uvádí dosavadní výzkumy zaměřené na znalost a porozumění frazémům a předkládá jejich výsledky. Praktická část diplomové práce se zabývá výzkumným šetřením, kterého se zúčastnili žáci druhého stupně vybrané základní školy a žáci čtvrtého a pátého ročníku stupně prvního téže školy. Do výzkumného šetření bylo zapojeno 284 respondentů, kterým byl předložen dotazník s patnácti nedokončenými frazémy. Úkolem žáků bylo tyto frazémy dokončit a následně vysvětlit, jak jim rozumí. Výsledky dotazníkového šetření byly porovnávány z hlediska pohlaví respondentů, podle jednotlivých ročníků a dále z hlediska znalosti...
Persvazivní prostředky reklamy pro děti
Rudolecká, Lucie ; Holanová, Radka (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Práce se zabývá specifickými aspekty reklamy určené pro děti. Obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část obecně charakterizuje reklamu, a to jak z pohledu marketingu, tak z hlediska zařazení reklamy k funkčnímu stylu v rámci českého jazyka. Dále se teoretická část věnuje typologii a popisu jednotlivých typů reklam, možnostem cílení reklamy a práci s cílovými skupinami. Charakterizuje děti jako specifickou cílovou skupinu a dále ji dělí na několik skupin podle poznatků vývojové psychologie. Zabývá se také legislativními a etickými otázkami reklamy pro děti na základě zákonných předpisů a etických kodexů. Praktickou část pak tvoří analýza konkrétních příkladů tištěné reklamy pro děti. Praktická část se věnuje vizuální podobě reklam, analyzuje jejich obsahovou stránku a popisuje jazyková specifika reklam pro děti. Pro analýzu byly zvoleny tištěné reklamy, které vycházejí jako součást dětských časopisů. Všechny aspekty tištěných reklam pro děti práce hodnotí s ohledem na přesvědčovací funkci reklamy. Cílem práce bylo popsat a zhodnotit, jaké jazykové i nejazykové prostředky jsou typické pro reklamy cílené na děti a jakým způsobem naplňují přesvědčovací funkci reklam, což bylo provedeno v praktické části. Jako klíčové aspekty reklamy pro děti se jeví jazyková jednoduchost, významová...
Rozvoj komunikační kompetence u žáka mladšího školního věku
Žemlová, Tereza ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Babušová, Gabriela (oponent)
Tématem této diplomové práce je rozvoj komunikační kompetence žáka mladšího školního věku. Cílem výzkumu je analýza rozvoje komunikační kompetence žáka mladšího školního věku, konkrétně rozvoj lexikální a gramatické kompetence. Teoretická část obsahuje vymezení pojmů, které souvisí s komunikací. Dále se zabývá dětskou řečí a specifiky osvojování jednotlivých komunikačních prostředků, které tvoří komunikační kompetenci. Zmiňuje se o několika poruchách řeči, které mohou ontogenezi jazykových jevů provázet. Představuje několik metod zkoumání dětské řeči. Výzkum této práce se zabývá rozmanitostí slovní zásoby dítěte mladšího školního věku (zde konkrétně 2. ročníku ZŠ), vypočítané pomocí indexu TTR ratio. Předmětem výzkumu byla i složitost syntaktických struktur, reprezentována poměrem vět jednoduchých a souvětí v projevu. Data byla získávána audionahrávkami neřízených rozhovorů po dobu šesti měsíců, přičemž tři rozhovory byly spontánní a tři z nich byly na stejné téma s možností přípravy dítěte a oporou pracovního listu, který poskytoval možnou strukturu projevu. Rozhovory byly přepsány podle ortografické transkripce CHAT s modifikací týkající se zachování velkých písmen a interpunkce. Data z každého rozhovoru byla vyhodnocena zvlášť a následně porovnána mezi sebou a jejich výsledky byly porovnány s...
Vliv pohlaví na stylovou podobu textu
Pejcharová, Anna ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na vliv pohlaví na stylovou podobu textu v projevech pedagogů. Cílem teoretické části je nejprve vymezit objektivní a subjektivní stylotvorné faktory. Následující podkapitoly teoretické části se poté zabývají konkrétními faktory, které ovlivňují výsledný projev. V několika kapitolách jsou rozebrány rozdíly v řečovém chování podle pohlaví. V teoretické části je také vymezen rozdíl mezi pohlavím a genderem. Bakalářská práce se dále soustředí na obecnou charakteristiku korpusu a poté na konkrétní korpus SCHOLA2010. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkumná sonda, která se snaží zmapovat vliv pohlaví v mluvených projevech. Výsledky této sondy následně porovnává s předem danými kritérii.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 206 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.