Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 47 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Xenologies: Sociality on an Alien Planet
Bohal, Vít ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Horáková, Jana (oponent) ; Malečková, Dita (oponent)
(CZ): Disertace zkoumá užití morfému "xeno" v anglofonní filozofii a literatuře, a pokouší se formulovat komparativní xenologii - vědu, která by řešila jeho současné významy. Termín "xenologie" existuje již od 50. let minulého století, kdy označoval spekulativní vědu zkoumající mimozemský život; 1. část disertace tedy poskytuje reflexivní analýzu xenologií druhé poloviny 20. stol., které kulminují projektem Xenologies: Immigrant Instruments avantgardního umělce polského původu Krzysztofa Wodiczka. 2. část se pak snaží formulovat komparativní xenologii, která čerpá ze současných projektů a textů, které morfém "xeno" používají či vysvětlují ve vztahu k cizímu či Druhému. Zásadní aspekt tohoto diskurzu je jeho vztah ke společenské rovině - zatímco někteří teoretikové a teoretičky chápou význam xena v transcendentním a transhumánním smyslu, jiní ho zkoumají a používají v jeho původních společenských významech, a tento rozpor je v rámci práce přímo řešen. Jako meta-narativ na současné xeno je komparativní xenologie vystavena okolo třech pilířů - figurálním, procedurálním a mimolidským - které jsou zkoumány ve vztahu ke třem současným xeno-projektům - xenofeminismu, xeno-architektuře, a xenoplanetaritě. 3. část pak obsahuje glosář nejzajímavějších příkladů použití morfému "xeno" v současných taxonomiích,...
"Legs apart as the tide came in": Fluid Sexual Personae of Ann Quin
Černá, Michaela ; Vichnar, David (vedoucí práce) ; Armand, Louis (oponent)
Tato práce se zabývá "sexuálními personami" v díle britské autorky Ann Quin. Cílem práce je sledovat jistý přehled typů postav objevujících se napříč autorčiným dílem, poukázat na patrné vzorce v jejich konstrukci a přístupu k nim. Rozbor pracuje zejména se závěry dosaženými v dosavadním výzkumu týkajícím se autorčina díla a zohledňuje také závěry psychoanalytických textů, především pak z tvorby Sigmunda Freuda, jehož dílo z velké části popisuje fenomény sledované v jednotlivých postavách, nebo textů psychoanalýzou ovlivněných. Pro rozbor byly zvoleny čtyři oblasti opakovaně se vyskytující v díle Ann Quin: prostředí rodiny, genderové role, trojúhelníkové vztahy a násilí. Tyto tematické okruhy značně formují archetypální projevy jednotlivých postav. Práce poukazuje na významné rysy opakující se v autorčině díle ve vztahu k jisté "typizaci" jejích postav v kontextu sexuality a zároveň se pokouší o srovnávací reflexi jednotlivých "person". KLÍČOVÁ SLOVA Ann Quin, sexualita, persona, britská literatura, 60. léta 20. století, experimentální spisovatelka
Forking the Path: A Study of Hypertext
Ismiyeva, Narmin ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Vichnar, David (oponent)
Bc. Narmin Ismiyeva Diplomová práce Forking the Path: A Study of Hypertext/Rozvětvené cestičky: Studie hypertextu Vedoucí práce: Louis Armand, Ph.D. Praha 2022 Abstrakt Cílem této diplomové práce je kriticky uchopit koncept hypertextu a formulovat různé přístupy k němu. Hypertext bude nejprve interpretován z teoretického hlediska společně s filozofií logocentrismu jako proces nesekvenčního psaní, který je charakteristický nejen pro elektronickou literaturu, ale i pro psaní obecně. Dále se k hypertextu bude přistupovat jako k systému, který umožnuje tvořit, číst, vnímat, ukládat a využívat informace specifickým způsobem. Tento systém zviditelňuje vzorce nesekvenčností, které neodmyslitelně ke psaní patří. Třetí přístup bude chápat hypertext jako techniku, jejíž implementace bude analyzována společně s koncepty performativity umění a jazyka. Klíčová slova: hypertext, hypermediální studia, digitální média, logocentrismus, avant-garde, performativita
Reflections of the deleuzian "time-image" in the films of Andrei Tarkovsky and of Alain Resnais
Konoreva, Evguenia ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Armand, Louis (oponent)
Cílem této práce bylo rozebrat filmy vybraných režisérů (Andrej Tarkovský, Alain Resnais) na základě filozofických úvah francouzského filozofa - Gillese Deleuze. Ve své knize "Film: Obraz-pohyb a Obraz-čas" zmíněný filozof vypracoval komplikovaný systém klasifikace kinematografických dílů a obrazů. Deleuze udává, že vývoj kinematografie prošel dramatickou změnou v poválečné době, kdy došlo ke zhroucení klasického schématu obrazu-pohybu. V důsledku totálního kolapsu konvenčních narativních metod a kolapsu předválečné individuality, poválečná kinematografická scéna, zejména v Evropě, zaznamenala vznik "obrazu-času". Táto práce se zaměřuje na analýzu uměleckých dílů v rámci "obrazu-času" a zkoumá způsoby, které umožnily vybraným režisérům realizovat netradiční a často kontroverzní pochopení světa. V části "Introduction" je uvedeno krátké shrnutí dějin filmové teorie a také stručný přehled knihy "Film: Obraz-pohyb a Obraz-čas". Vysvětluji, proč táto kniha nabízí širší a zajímavější přistup ke zkoumání filmového díla. V první kapitole rozebírám postavení filmu ve filozofii G. Deleuza, zapojení filmu do filozofického a estetického systému, ve kterým film je zbaven representativní funkce a vystupuje jako událost - "event". Nabízím přehled základních vlastností "obrazu-času". Druhá kapitola je věnována ruskému...
Literary semiotics in the early works of Harry Mathews
Stankovianska, Veronika ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
P·redkl¶adan¶a pr¶ace se zab¶yv¶a ran¶ymi pracemi americk¶eho spiso- vatele Harryho Mathewse, speci¶aln·e liter¶arn¶ s¶emiotikou Mathewsova rom¶anu The Sinking of the Odradek Stadium. Pr¶ace t¶e·z pojedn¶av¶a o vztahu Math- ewse k avantgardn¶mu seskupen¶ Oulipo (Ouvroir de litt¶erature potentielle) a jejich spole·cn¶eho projektu form¶aln¶ho experimentov¶an¶. K \potenci¶aln¶ li- teratu·re," zpracov¶avan¶e jako funkce znakov¶ych syst¶emu, se p·ristupuje po- moc¶ komparativn¶ anal¶yzy struktur a vztahu vyskytuj¶c¶ch se ve zd¶anliv·e nepropojen¶ych matematick¶ych disciplin¶ach.
(Post)Modern Inferno: Flann O'Brien's The Third Policeman between modern and medieval netherworlds
Ruczaj, Maciej ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Armand, Louis (oponent)
Tématem této diplomové práce je interpretace románu irského spisovatele Flanna O'Briena The Third Policeman (v českém překladu Ondřeje Pilného Třetí strážník). Analýza se zaměřuje na motiv zásvětí / pekla, do něhož je uvržen vypravěč a zároveň protagonista tohoto textu. Tato práce se soustřeďuje na analogie mezi O'Brienovym dílem a nejznámějším "průvodcem zásvětím" v literární historii, tedy Dantovou Komedií. Cílem práce je ukázat, jakým způsobem O'Brienův román vstupuje do složitého "dialogu" s křesťanskou eschatologickou doktrínou, v němž se konstantně střídají polohy parodie a afirmace, jejíchž výslednicí je pak komplexní reprezentace Pekla "sub specie temporis nostri".
Edward W. Said: postcolonial studies and the politics of literary theory
Machátová, Bibiana ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Ciel'om tejto diplomovej pnice bolo identifikovat' a interpretovat' kl'ucove momenty v diele litenirneho teoretika, kulturneho kritika a v neposlednom rade politickeho myslitel'a Edwarda W. Saida. Táto praca sa tak venuje literamo-kultlirnej rovine Saidovho die la a vyechava rovinu politickeho zivota, ktora je tiei d6lezitou sucast'ou Saidovej biografie. Pnicu som rozdelila do siestich kapitol, ktore mapuju premenu Saida z literamiho kritika na angazovaneho intelektuala. Prva kapitola sa zaobera Saidovym zivotom a jeho kulturnyrn pozadim. Pre pochopenie Saidovho diela je totiz nevyhnutne poznat' jeho osobnu historiu. Said, ktory sa narodil v Jeruzaleme a striedavo vyrastal v Egypte, Palestine a Libanone je hlboko poznaceny skutocnost'ou, ze po vytvoreni statu Izrael sajeho rodina nemohla vrátit' do Palestfny ana zvysok zivota straca "Domov". Druha kapitola pojednava 0 Saidove diele v oblasti Iiterarnej teorie. Ked'ze Said sa cely svoj zivot na ziadnom miste necftil uplne doma, "Text" se stal pre neho nahradnym domovom. Kapitola nacrtava vzt'ah Saida k Josephovi Comadovi a vysvetl'uje Saidovu snahu analyzovat' koncept zaciatkov. Dale tiez vysvetl'uje Saidov pohl'ad na text, ktory Said vidi v zlozitej struktlire vzt'ahov s okolitym svetom na rozdiel od prevladajuceho postsstrukturalistickeho prudu v mysleni...
Copy, imitation, forgery as an artistic principle in the novel Chatterton by Peter Ackroyd
Labanczová, Johana ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Práce se zabývá různými druhy opakování, které je možno v neobyčejně hojné míře pozorovat v románu Chatterton od britského prozaika Petera Ackroyda, a to v nejrůznějších rovinách knihy: v tematickém a motivickém plánu, struktuře textu i rovině metatextové. Konkrétně jde například o opakování určitých motivů, případně citace a narážky. Různé druhy opakování jsou v úvodní kapitole nejprve popsány, aby mohly být co nejpřesněji rozlišeny jeden od druhého, jakož i vztaženy k pasážím z románu, v nichž se vyskytují. Takováto opatrnost je na místě obzvlášť z toho důvodu, že angličtina rozlišuje mezi třemi výrazy pro padělatelství, a sice "to counterfeit" - padělat něco tak, aby byl výsledek co možná nejpodobnější originálu, "to forge" - padělat něco tak, že si autor nejprve vymyslí fiktivního autora padělku anebo napodobí styl autora skutečného a stvoří další z "jeho" děl. Poslední z výrazů, kterými je v angličtině možno označit činnost padělatelství je "to plagiarise," kdy se již padělatel neskrývá v cizí identitě, ale veřejně si přivlastňuje díla druhých. Práce dále popisuje, jak princip opakování pomáhá vytvářet intertextuální dimenzi Ackroydova románu, který se vztahuje nejenom k mnoha textům literární a filosofické tradice, ale také sám k sobě. Pro jasnější orientaci v problému je uvedena základní terminologie...
The theme of Hamlet in Joyce's Ulysses: The reflections of Stephen Dedalus's aesthetic theory in his later theory of Hamlet and the specific implications that arise from it
Brymová, Petra ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Armand, Louis (oponent)
Práce pojednává o teorii Hamleta vytvořené Štěpánem Dedalem, ústřední postavou Odyssea, a o jejím protikladu v podobě Joycovy teorie, kterou si lze představit jako přetvořenou Štěpánovu teorii promítnutou do vyprávění Odyssea. První kapitola se zabývá původem teorie Hamleta; zaměřuje se na Štěpánovy estetické názory s důrazem na termíny, které Štěpán používá a poukazuje na to, jak se Štěpán odchyluje od modelů, ze kterých vychází. Základní myšlenkou Štěpánovy estetické teorie se ukáže být nezbytnost přítomnosti "reálného života" pro uměleckou tvorbu. Většina termínů, které Štěpán používá, se této problematiky týká; výjimkou je jeho vize "odosobnělého umělce", která je pravým opakem kontaktu s realitou. Ve skutečnosti je ale tento paradox vodítkem ke smíření dvou protichůdných tendencí, což se zdá být podstatou umělecké tvorby. Kapitola rovněž upomíná na to, jak Joyce ironicky nahlíží na Štěpánovy názory. Štěpán se distancuje od křesťanství, ale pracuje s náboženskými paralelami a paradoxně mu tak vzdává hold. Ironie vychází najevo také ohledně vztahu umělce k jeho dílu; Joycova "nová" teorie Hamleta má blíže k Tomáši Akvinskému než původní Štěpánova. Obdobně se Joyce staví ke Štěpánovi a jeho analogii mezi literárním dílem a skutečným světem: vyprávění Odyssea předvídá samo sebe, přesně podle...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 47 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.