Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 430 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Efektivita využití kompenzačních pomůcek pro zrakově postižené
Skočovská, Soňa ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Rigorózní práce se zabývá efektivitou využití kompenzačních pomůcek pro zrakově postižené. Úvodní kapitoly se věnují problematice zrakového postižení, zmapování stavu v oblasti rehabilitačních a kompenzačních pomůcek pro zrakově postižené, legislativním podmínkám k jejich získání a možnostem podpor občanům se zrakovým postižením v dospělosti. Výzkumným šetřením byla na základě rozhovorů, analýzy dokumentů a kazuistických metod zjištěna efektivita využití různých druhů a typů rehabilitačních a kompenzačních pomůcek, jejich významná role a nezastupitelná pozice v životě osob se zrakovým postižením včetně údajů o nejvíce frekventovaných, preferovaných pomůckách, zvládání obsluhy pomůcek s využitím státních finančních subvencí k jejich pořízení a využití Braillova písma zrakově handicapovanými osobami v kontextu razantního nástupu digitální technologie do oblasti informací a komunikace v 90. letech dvacátého století s eventuálním ovlivněním jejich písemného projevu. Výsledek výzkumu ukázal, že rehabilitační a kompenzační pomůcky pro zrakově postižené zastávají v životě osob se zrakovým postižením významnou roli a nezastupitelné místo. Svými vlastnostmi a možnostmi použití přispívají u občanů se zrakovým postižením ke zvýšení kvality života s poskytnutím příležitosti opětovného zapojení do vzdělávacího,...
Hmatové vnímání dětí s těžkým postižením zraku s použitím testu STIP
Kramosilová, Zuzana ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Cílem této rigorózní práce je vytvoření uceleného souhrnu získaných poznatků a statistických výsledků při ověřování hmatových schopností u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku (5 - 8 let), v mladším školním věku (9 - 12 let) a starším školním věku (13 - 17 let) s použitím testu STIP I. - III. (Speed of Tactile Information Processing). Test STIP, který je převzatý z anglického originálu, je převeden do Braillova bodového písma a prověřuje čtení čísel. Test hodnotí přesnost - chybovost v řádcích, rychlost, soustředěnost.
Dopady ADHD na život dospělých jedinců
Hošová, Dominika ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
plomová práce se zabývá dospělých, jejím cílem je popsat konkrétní dopady této poruchy na život dospělých z jejich pohledu. Teoretická východiska se zabývají pojmy spojenými včetně vývoje konceptu diagnó související terminologie. Dále se zaměřuje na informace o vzniku, vývoji a epidemiologii ADHD, představuje klasifikaci poruchy dle platných diagnostických manuálů. diagnózu ADHD v kontextu dospělosti včetně symptomatologie, komorbidit a možností diagnostiky a léčby. V rámci výzkumného šetření jsou představeny metody sběru dat, výběru výzkumného souboru a analýzy získaných informací. Výsledky ukazují, že lidé s diagnózou ADHD vnímají vliv poruchy pozornosti ve většině svých denních aktivit. Primární příznaky dále pozitivně i negativně působí na všechny oblasti života Práce představ kompenzační strategie zmírňující negativní dopady dopadů ADHD na život dospělých jedinců s KLÍČOVÁ SLOVA ADHD, dospělí, diagnóza, dopady, kompenzační techniky
Akceptace zrakového postižení v produktivním věku
Havlíčková, Adéla ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Bakalářská práce se skládá z teoretické a výzkumné části. Zabývá se akceptací zrakového postižení v produktivním věku, přičemž se konkrétně zabývá získaným zrakovým postižením. Teoretická část vymezuje zrakové postižení vrozené a získané, dále obsahuje nejčastější příčiny zrakového postižení, jeho důsledky a s tím spjaté psychické změny, dále popisuje možnosti úspěšné akceptace ve formě zahraniční studie, a nakonec se zabývá možnostmi sociální rehabilitací a jejími formami. Cílem šetření je popsat, jak lidé reflektují svůj proces přijetí ztráty zraku a jaké oblasti tuto akceptaci ovlivnily a jaké jsou rozdíly mezi mužským a ženským prožíváním ve vztahu k jejich osobnostním rysům. Pomocí kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů se třemi respondenty se ukázalo, že nejzásadnější byla pro respondenty změna myšlení a motivace ke zvládnutí krizové situace. Dále se ukázalo, že velký vliv na proces akceptace má sledování vlastního pokroku v oblasti soběstačnosti a podpora okolí. Nemalou roli také hrála profesionální podpora a pomoc. Dále bylo možné sledovat odlišnosti v prožívání ztráty náhlé a postupné. Výsledky byly porovnávány se zahraniční studií a s odbornými zdroji uvedenými v teoretické části. Data byla analyzována pomocí softwaru MAXQDA. KLÍČOVÁ SLOVA Zrakové postižení,...
Komparace trendů ve vzdělávání žáků a studentů s mentálním postižením ve vybraných zemích
Bourriez, Edita ; Šiška, Jan (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce popisuje vývoj trendů ve vzdělávání žáků s mentálním postižením ve vybraných zemích. Cílem diplomové práce je popsat a porovnat odlišnosti v rámci shodného trendu ve vzdělávání osob s mentálním postižením ve Španělsku, České republice, Francii a Québecu. V souladu s formulovaným cílem jsou formulovány výzkumné otázky. První celek práce se věnuje trendům a přístupům k osobám s mentálním postižením v globálním kontextu a lidským právům v mezinárodních dokumentech. Následně je vymezeno mentální postižení a popsány některé psychologické aspekty osob s postižením ovlivňující edukační proces. Práce pokračuje popisem vývoje trendů ve vzdělávání osob s mentálním postižením v komparovaných zemích v kontextu legislativních a koncepčních dokumentů a zákonů, které se vztahují k tématu práce. Výzkumná část práce se zaměřuje na analýzu textů a komparaci částí školských zákonů jednotlivých zemí. Komparace evoluce vzdělávacích trendů je provedena z časového hlediska. K hlubšímu pochopení dané problematiky jsou uskutečněny rozhovory s rodiči a pedagogy dětí s mentálním postižením. S ohledem na cílovou skupinu jsou v rámci kvalitativní strategie zvoleny polostrukturované rozhovory. Výsledky práce vycházejí z analýzy rozhovorů s informanty a obsahové analýzy textů. Časový přehled odhalil délku úseku,...
Využití ergoterapie u dětí s Downovým syndromem v předškolním věku
Šustová, Kateřina ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce Využití ergoterapie u dětí s Downovým syndromem v předškolním věku se zabývá využitím ergoterapie jako nástroje pro rozvoj jemné a hrubé motoriky u dětí s Downovým syndromem v předškolním věku. Práci tvoří dvě části. Teoretická část definuje problematiku Downova syndromu, dále popisuje specifika ve vývoji dítěte s mentálním postižením v předškolním věku, se zaměřením na vývoj jemné a hrubé motoriky a v poslední části shrnuje dosavadní poznatky o ergoterapii a jejím využití u dětí s Downovým syndromem v předškolním věku. Praktická část popisuje návrh ergoterapeutického programu zaměřeného na rozvoj jemné a hrubé motoriky u dětí s Downovým syndromem a následně prostřednictvím akčního výzkumu ověřuje jeho využitelnost v praxi. Do ověřování využitelnosti byly zapojeny tři děti s Downovým syndromem ve věku čtyř až pěti let a byl porovnáván jejich posun v rámci jednotlivých dovedností v oblasti jemné a hrubé motoriky. Výsledky výzkumu ukazují, že navržený program je využitelný v praxi, a zároveň dávají náměty na jeho úpravy pro další využití.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 430 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.