Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Nespokojenost s vlastním tělem a somatoformní disociace ve vztahu k poruchám příjmu potravy u mužů
Bednář, Adam ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Šustová, Petra (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá vztahem mezi somatoformní disociací a nespokojeností s vlastním tělem u mužů s poruchou příjmu potravy. Uvedená problematika trpí z hlediska mužské populace poměrně významnými nedostatky, jelikož byla v minulosti zkoumána převážně u pacientek s poruchou příjmu potravy. V úvodu literárně přehledové části jsou nejprve stručně představeny poruchy příjmu potravy. Pro účely této práce je důraz kladen především na mentální anorexii, mentální bulimii a záchvatovité přejídání. Diskutovány jsou rozdílné aspekty onemocnění z hlediska pohlaví, včetně případných rizik stigmatizace poruch příjmu potravy jako femininních onemocnění. Dále jsou uvedeny aktuální vědecké poznatky o souvislostech mezi somatoformní disociací a nespokojeností s vlastním tělem v kontextu poruch příjmu potravy. Důraz je také kladen na vymezení psychiatricko-psychologické péče s ohledem na postavení disociace a přístupy, které se zdají být vhodné pro práci s mužskou populací. V empirické části je představen návrh výzkumu, který se zabývá ověřením vztahu mezi somatoformní disociací a nespokojeností s vlastním tělem u mužů s poruchou příjmu potravy. Klíčová slova: Nespokojenost s vlastním tělem; somatoformní disociace; poruchy příjmu potravy u mužů; traumatická událost; restriktivní a purgativní subtypy !
Sebepodpora u začínajících učitelů a jejich reflektovaná pedagogická praxe
Tichotová, Sylvie ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Šporclová, Veronika (oponent) ; Dobrovská, Dana (oponent)
Tato dizertační práce se zabývá problematikou sebepodpory u začínajících učitelů v rámci jejich reflektovaných praxí. Cílem kvalitativního výzkumu vedeného jako polostrukturované rozhovory je porozumět zážitku inovované formy pedagogické praxe v souvislosti s procesem sebepodpory a zároveň ukotvit proces sebepodpory do existující Gestalt teorie. Práce se zaměřuje na to, jaké formy podpory v rámci pedagogických praxí jsou studenty učitelských oborů vnímány jako nejvýznamnější pro jejich proces sebepodpory. Pro kódování získaných dat byla použita interpretativní fenomenologická analýza, která odhalila tyto kategorie v oblasti procesu sebepodpory: dichotomie vnitřní kritik a vlídný hlas; dichotomie samota a podpora druhých; vyčerpání; dichotomie hranice a bezhraničnost; hromadění emocí. V rámci vnímané podpory během reflektovaných praxí se objevily tyto kategorie: rozpuštění samoty ve sdílení; vnímané bezpečí; osvobození od introjektů - chyba je cestou k růstu; kreativita a svoboda; upevnění profesní identity jako cesta k sebepodpoře. Výsledky tohoto výzkumu tak poukazují na konkrétní možné změny v rámci pregraduálních pedagogických praxí, které by mohly vést ke zvýšení podpory začínajících učitelů a pomoci jim se vstupem do této náročné profese.
Rozvod a porozvodová komunikace mezi rodiči a psychosociální vývoj adolescentů
Smužanica, Kateřina ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Maulisová, Alice (oponent)
Cílem diplomové práce je nastínit možné souvislosti rozvodu či rozchodu a následné komunikace mezi rodiči s vybranými oblastmi psychosociálního vývoje adolescentů, zejména s jejich well-beingem. Literárně přehledová část postupně představuje adolescentní vývoj, rozpad rodiny v České republice a následně téma konfliktu a rozpadu rodiny v souvislosti s adolescenty. Témata zasazuje do aktuálních poznatků současného výzkumu. Tato část také komentuje okolnosti a strategie, které adolescentům usnadňují se s danou situací vypořádat. V empirické části je prezentovaná studie, jež se zaměřila na vztah úrovně konfliktu mezi rodiči v době rozpadu jejich vztahu, věku adolescenta a well-beingu. Na vybraném vzorku nebyl nalezen významný vztah, který by popisoval souvislosti. Možné důvody jsou diskutovány. Klíčová slova: Adolescent; psychosociální vývoj; rozvod; rozchod; rodiče; konflikt; well-being
Seberegulace u předškolních dětí v klasických a alternativních mateřských školách
Janečková, Kristina ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Mudrák, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá seberegulací předškolních dětí z klasických a alternativních mateřských škol. Literárně přehledová část se věnuje zejména seberegulaci, emocím a jejich rozpoznávání, vývoji emočního porozumění dětí, porozumění sociálním situacím a charakteristice klasických mateřských škol a alternativního předškolního vzdělávání se zaměřením na lesní mateřské školy. Výzkumná část obsahuje výzkum kvantitativního typu, který porovnává seberegulaci předškolních dětí v klasických a lesních mateřských školách. Cílem diplomové práce bylo prozkoumat a porovnat seberegulaci dětí navštěvujících klasické a lesní mateřské školy. Konkrétně si práce klade za cíl zjistit, jak děti z těchto předškolních zařízení pracují s emocemi, jak rozumějí emocím a sociálním situacím. Ke sběru dat byla využita metoda IDS, konkrétně subtesty zabývající se sociálně-emočními kompetencemi. Výzkumný soubor je tvořen 42 respondenty ve věku 5-7 let, ze 4 zařízení předškolní výchovy, specifičtěji 2 klasické mateřské školy, 1 lesní mateřskou školu a 1 alternativní předškolní vzdělávací zařízení integrující prvky Waldorfského, Montessori a lesního přístupu. Výsledky poukázaly na to, že v oblasti porozumění sociálním situacím a v oblasti sociálně kompetentního jednání skórují výše respondenti z alternativního předškolního...
Psychologické souvislosti umírání blízkého člověka u mladých dospělých
Pikola, Michal ; Boukalová, Hedvika (vedoucí práce) ; Šporclová, Veronika (oponent)
Umírání blízké osoby potká v životě téměř každého člověka. Představuje perspektivu konce existence, k níž je ovšem mnohdy náročné se vztáhnout. To je pochopitelné, protože žijící člověk si zpravidla nechce představovat svou smrt - ukazuje se nicméně jako důležité umět smrt a umírání ve smyslu poslední etapy života přijmout. Teoretická část práce charakterizuje fenomény smrti a umírání a jejich psychologický kontext, stejně jako např. truchlení. Dále je popsána paliativní péče jako obor, který smrt a umírání, resp. péči o umírající a jejich blízké, považuje za své primární těžiště práce. Nakonec je v teoretické části rozebrán wellbeing a copingové strategie ve vztahu ke smrti a umírání jako k nevšedním situacím, kde se projevují nejrůznější vlivy a procesy ovlivňující tyto psychologické charakteristiky. Empirická část se zaměřuje na propojení wellbeingu a copingových strategií s procesem umírání blízké osoby u mladých dospělých. Lidé v této věkové skupině již za uplynulou dobu života běžně mají několik různých zkušeností s umíráním a smrtí blízkých osob, ať už se jedná o příbuzné či jiné blízké. Výsledky výzkumného šetření poukázaly na širokou škálu využívaných copingových strategií a rovněž na to, že okolnosti podmínek a kvality umírání člověka mohou zásadním způsobem ovlivňovat, jak je celá...
Screening symptomů sociálních a emočních obtíží prostřednictvím české verze Brief Infant - Toddler Social Emotional Assesment (BITSEA): pilotní ověření na české populaci
Hrdá, Kristýna ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Takács, Lea (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na pilotní zkoumání dotazníku Brief Infant-Toddler Social Emotional Assesment (BITSEA), který je určen ke screeningu sociálních a emočních obtíží spolu s problémy v chování u dětí ve věku od jednoho roku do tří let. Cílem teoretické části je seznámit čtenáře se socio-emočním vývojem dítěte a s některými poruchami, které se k dané oblasti pojí. Součástí literárně-přehledové části je i popis screeningových a diagnostických metod zaměřených na socio-emoční oblast a popis dotazníku BITSEA. Výzkumná část se věnuje překladu dotazníku a jeho pilotnímu ověření na české populaci. Hlavním cílem práce je pak kromě překladu zjistit, jaká je vnitřní konzistence jednotlivých škál a zda dokáže český překlad dotazníku odlišit děti s podezřením na obtíže od dětí s předpokladem normálního vývoje.
Vnímání přátelství u dětí s mírnější formou poruchy autistického spektra
Vysocká, Julie ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Maulisová, Alice (oponent)
Tato práce se zabývá přátelstvím u dětí s poruchou autistického spektra. Literatura ukazuje na to, že přátelské vztahy dětí s PAS jsou méně kvalitní než přátelské vztahy neurotypických vrstevníků. Kvalitní přátelství působí jako ochrana před šikanou, které jsou děti s PAS vystavovány častěji než běžně se vyvíjející děti. Děti s PAS mohou při cestě za přátelstvím narážet na problémy se samotou, šikanou nebo obtížemi v navazování a udržování přátelství. Cílem této práce bylo porovnat kvalitu přátelství u dětí s PAS ve věku 11 až 15 let a jejich neurotypických vrstevníků a získat hlubší vhled do vnímání přátelství dětí s PAS. K porovnání kvality přátelství byl využit dotazník měřící kvalitu přátelství Friendship Qualities Scales (Bukowski et al., 1994). Byl zjištěn signifikantně nižší skór na škále pomoc. V ostatních škálách nebyl zjištěn signifikantní rozdíl mezi dětmi s PAS a bez PAS. Také bylo zjištěno, že děti s PAS mají signifikantně méně přátel než děti bez této poruchy. K prozkoumání vnímání přátelství dětí s PAS byl využit polostrukturovaný rozhovor s 5 respondenty. Tematická analýza ukázala, že pro děti s PAS je kamarád někdo, na koho se mohou spolehnout, s kým má něco společného a kdo jej bude přijímat a respektovat. Volný čas tráví děti s PAS s kamarády především psaním nebo povídáním....
Léčebné metody obsedantně-kompulzivní poruchy u dětí a dospívajících: expertní perspektiva
Mašková, Viktorie ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Dorazilová, Aneta (oponent)
Diplomová práce se zabývá léčebnými metodami obsedantně-kompulzivní poruchy (OCD) u dětí a dospívajících. Literárně přehledová část obsahuje, kromě základních informací o OCD u dětí a dospívajících, popis léčebných metod tak, jak je na ně nahlíženo v odborné literatuře. Dále je zde kapitola popisující situaci v České republice v souvislosti s péčí o děti a dospívající s OCD v kontrastu s možnostmi péče, které jsou dostupné v USA. Výzkumná část má kvalitativní charakter. Cílí na získání vhledu do psychoterapeutické a psychiatrické praxe v souvislosti s léčbou OCD u dětí a dospívajících. Metodou sběru dat je polostrukturovaný rozhovor. Data v jeho rámci získaná jsou analyzována metodou tematické analýzy. Výsledky popisují, jaká klíčová témata se v souvislosti s průběhem léčby OCD u dětí a dospívajících vyskytují napříč výpověďmi respondentů, jaký léčebný přístup vybraní odborníci považují za nejlepší a jaké limity v souvislosti se systémem péče o děti a dospívající s OCD v České republice vnímají.
Odolnost vůči stresu u rodičů dětí s poruchou autistického spektra
Šlajsová, Eliška ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Vyšínová, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se věnuje problematice stresu a jeho zvládání u rodičů dětí s poruchami autistického spektra. Teoretická část prezentuje současné poznatky o stresu, o zvládání zátěže a je zde představen koncept sebesoucitu včetně intervencí, které mohou sloužit k jeho rozvoji. Podrobněji je přiblížena výzkumná evidence této problematiky u rodičů dětí s autismem. Výzkumná část práce je tvořena částí kvantitativní a kvalitativní. V kvantitativní části se zabýváme otázkou, v jaké míře prožívají rodiče stres, psychickou pohodu, sociální oporu a zda s jejich stresem a psychickou pohodou souvisí úroveň jejich sebesoucitu. Výzkumný vzorek zahrnuje 33 rodičů pečujících o dětí s autismem. Využitými metodami je Stress Profile a Sussexsko-Ofordská škála soucitu k sobě (SOCS-S-CZ). Výsledky jednovýběrových t-testů ukázaly, že rodiče dětí s autismem v našem vzorku zažívají oproti normě vysoké úrovně stresu, nízkou úroveň psychické pohody, nízkou míru sociální opory a nízkou úroveň pozitivních zdravotních návyků. Korelační analýza s využitím Pearsonova korelačního koeficientu ukázala významnou negativní korelaci úrovně stresu s úrovní sebesoucitu a významnou pozitivní korelaci úrovně psychické pohody se sebesoucitem. Kvalitativní část přinesla pohled na individuální zkušenost šesti rodičů prostřednictvím...
Riziko šikanózního chování u žáků mladšího školního věku v souvislosti s využíváním sociálních sítí
Kotková, Šárka ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Pešout, Ondřej (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá komplikovaným tématem rizik šikanózního chování u žáků mladšího školního věku v souvislosti s jejich aktivitou na sociálních sítích. Literárně přehledová část popisuje mladší školní věk jako vývojovou fázi a její relevantní aspekty. Dále představuje kyberprostor s důrazem na sociální sítě a online disinhibiční efekt. Na závěr popisuje šikanu a kyberšikanu. Praktická část práce navrhuje kvalitativní výzkum formou rozhovoru ve fokusových skupinách dětí čtvrté a páté třídy. Klíčová slova mladší školní věk; kyberprostor; sociální sítě; šikana; kyberšikana

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.