Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 121 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vzdálené čtení současné české beletrie
Panušková, Charlotte ; Pýcha, Čeněk (vedoucí práce) ; Šlerka, Josef (oponent)
Tato práce se zabývá tematickým modelováním současné české prózy pomocí algoritmů LDA a Top2Vec. Zkoumá, jak výsledky tematického modelování korespondují s dosavadními poznatky literární historie. Dále pak analyzuje, jak se tyto výsledky promítají do klasické literární teorie. Práce tak klade důraz na propojení mezi digitálními metodami analýzy textů a klasickými literárněhistorickými a teoretickými pohledy, čímž přináší nový pohled na interpretaci moderních metod v literárním kontextu. K modelování byl využit veřejně dostupný korpus Českého národního korpusu. Korpus byl pro účely práce očištěn a rozdělen do tří subkorpusů podle data prvního vydání děl. Modely algoritmů LDA a Top2Vec byly vytvořeny ze všech tří subkorpusů. Pro výběr nejpřesnějšího modelu práce využívá metriku skóre koherence Cv. Výsledky modelů jsou následně porovnány s dosavadními poznatky literární historie. Práce na závěr zdůrazňuje, že tematické modelování představuje spíše aproximaci literárního systému než prostředek k přímému odhalování témat.
Způsoby i nterakce uživatelů s obsahem na sociální síti Tik Tok
Vokoun, Michal ; Slussareff, Michaela (vedoucí práce) ; Šlerka, Josef (oponent)
Podle údajů společnosti Hootsuite z dubna roku 2023 je TikTok, který je některými označován jako "social media 3.0," aktuálně nejrychleji rostoucí sociální síť s celkovým počtem přes 1 miliardu aktivních uživatelů na světě a více než 1 milionem aktivních uživatelů a uživatelek v České republice (McLachlan, 2023). Český uživatel TikToku a jím konzumovaný obsah jsou i vzhledem k nedávnému vzniku platformy dosud akademicky poměrně neprobádané oblasti. Cílem této práce proto je prostřednictvím analýzy videozáznamů obsahu obrazovky zmapování způsobů interakce českých uživatelů s TikTokem a druhů obsahu, který se jim zobrazuje. Zároveň také proniknout do určitých vzorců chování a naznačit typologii tohoto obsahu, čas strávený v aplikaci či porovnání interakcí na základě pohlaví respondentů. Klíčová slova TikTok, Interakce, Videoobsah, Obsah, Sociální sítě, For You Feed
Queer uživatelé a uživatelky seznamovacích aplikací během pandemie COVID-19
Ráček, Vojtěch ; Sedláček, Jakub (vedoucí práce) ; Šlerka, Josef (oponent)
Práce se zaměřuje na queer uživatele seznamovacích aplikací během pandemie COVID- 19 a celkově na historii a techniky seznamování queer lidí. Jejím cílem je představit čtenáři historické změny ve způsobech seznamování queer osob, jakou roli při seznamování hrály klasická a nová média a jak bylo seznamování ovlivněno probíhající pandemií. Teoretická část se podrobněji věnuje historii seznamování, specifikované na české prostředí a queer komunitu. Následně i představuje nejrozšířenější seznamovací aplikace a popisuje jejich unikátní vlastnosti. Praktická část obsahuje výsledky rozhovorů s queer Čechy, kteří mají zkušenost z uživatelského hlediska se seznamovacími aplikacemi v době před, během i po pandemii COVID-19. Reflektuje jejich způsoby využívání seznamovacích aplikací, zkušenosti s nimi a jaké faktory měnily návyky jejich používání. Tyto výsledky představují unikátní pohledy do reality používání seznamovacích aplikací queer osob v době, kdy bylo seznamování tradičními způsoby značně omezeno. Klíčová slova seznamovací aplikace, queer komunita, COVID-19, Tinder, Grindr
Nová média, nová hegemonie? Teoretické perspektivy postmarxismu a afektové teorie
Scharf, David ; Pýcha, Čeněk (vedoucí práce) ; Šlerka, Josef (oponent)
(česky) Diplomová práce se zabývá vztahem mezi novými médii a politikou. K prozkoumání tohoto spojení využívá dva teoretické proudy - na jedné straně postmarxismus a jeho teorie hegemonie, na druhé straně afektovou teorii a její poznatky o nových médiích. Kombinace pojmového aparátu z obou proudů je představena na konkrétní případové studii, která sleduje diskuze ohledně rasismu v českém fotbale z roku 2021. Práce popisuje specifika formování politických vztahů v prostředí nových médií a předkládá možné směry zkoumání toho, jak přítomnost nových médií ovlivňuje širší hegemonické formace. Obě části zkoumání se pokouší přemostit několik existujících teoretických mezer mezi disciplínami studií nových médií a politické teorie.
Neextremistický koordinovaný aktivismus mladých lidí na sociálních sítích (na příkladu dobrovolníků Danuše Nerudové)
Sandtnerová, Michaela ; Šlerka, Josef (vedoucí práce) ; Sedláček, Jakub (oponent)
Tato práce se zaměřuje na neextremistický koordinovaný aktivismus mladých lidí na sociálních sítích na příkladu dobrovolníků Danuše Nerudové. V první části definuje online aktivismus a jeho formy a hybridní aktivismus jako hojně využívaný druh aktivismu. Dále popisuje mladé lidi a jejich vztah k aktivismu a vysvětluje zaměření práce právě na tuto věkovou skupinu. V neposlední řadě se zabývá také koordinovaným chováním, a to jak autentickým, tak také neautentickým. V rámci kvalitativního výzkumu se práce věnuje dobrovolníkům Danuše Nerudové, se kterými byly uskutečněny hloubkové polostrukturované rozhovory, aby se zjistilo, jaké aktivity dobrovolníci vykonávali, jak se u toho cítili a zda byly koordinováni dobrovolně či naopak. Z analýzy dat vyplynulo, že dobrovolníci vykonávali všechny aktivity na sociálních sítích zcela dobrovolně a pod svým vlastním jménem a profilem na sociálních sítích. Zároveň bylo koordinování ze strany Danušina týmu prováděno neextremisticky. Práce pomohla v prvotním porozumění fenoménu neextremistického koordinovaného aktivismu v České republice v rámci politických kampaní a může sloužit jako základ pro další zkoumání tohoto fenoménu.
Limity monitoringu sociálních sítí v humanitárních krizích
Böhm, Jan ; Šlerka, Josef (vedoucí práce) ; Sedláček, Jakub (oponent)
Limity monitoringu sociální sítí v humanitárních krizích Tato práce se zabývá využitím dat ze sociálních sítí v humanitárních krizích. V úvodu představuji tři teoretické pilíře - technooptimistický koncept digitálních humanitárců, který popisuje, jak data ze sociálních sítí pomáhají humanitárním organizacím lépe nacházet lidi, kteří potřebují pomoci. Druhý teoretickým východiskem je analýza použití Facebooku a Twitteru v rámci tzv. Arabského jara, na kterém ukazuji, že každá síť má specifika, které je potřeba brát v potaz. Na konceptu technokolonialismu pak ukazuji, jak velký problém může být to, když se k používání technologií přistupuje bez kritické reflexe. Na teoretický úvod navazuje rešerše a vlastní výzkum. Cílem rešerše je zjistit, zda omezení a potenciální rizika používání dat ze sociálních sítí vnímá současný výzkum. Rešerše ukazuje čtyři hlavní směry, kterými se výzkum zabývá - zpracování tzv. velkých krizových dat, analýzy konkrétních nástrojů, možnosti řízení krizí s využitím velkých dat, a kritická reflexe limitů monitoringu sociálních sítí. Závěrem rešerše je konstatování, že v akademické obci kritická reflexe tématu nechybí. Na rešerši navazuje vlastní výzkum, jehož cílem je zjistit stav mezi praktiky humanitární pomoci. Pomocí strukturovaného dotazníku jsem zjišťoval, jak limity monitoringu...
Konverzační design: principy designu hlasového robota pro přirozenou komunikaci s lidmi
Kološová, Štěpánka ; Šlerka, Josef (vedoucí práce) ; Sedláček, Jakub (oponent)
Diplomová práce Konverzační design: principy designu hlasového robota pro přirozenou komunikaci s lidmi se zabývá otázkou, jak mohou roboti přirozeně komunikovat s lidmi a klade si za cíl vytvořit model pravidel konverzačního designu. Ten bude vytvořen na základě poznatků z odborné literatury a zároveň bude podložen daty z reálných konverzací lidí s voiceboty. Metodologií této práce je kvalitativní analýza. V teoretické části práce se zabývám tím, jak funguje komunikace mezi lidmi. Popisuji, jak lze na konverzaci nahlížet a jak k ní přistupuje konverzační analýza. V další části se popisuji fungování hlasových asistentů a zaměřuji se na to, jak mohou mluvit s lidmi. Druhou částí práce je literární rešerše. Zde zkoumám přístupy a pohledy autorů, odborníků na konverzační design, UX design, hlasové technologie, lingvistiku, sociologii, psychologii a další obory. Poznatky autorů shrnuji do devíti schopností a dovedností, které by měl mít virtuální asistent. V analytické části analyzuji tři scénáře virtuálních asistentů a hovory, ve kterých s nimi lidé komunikovali. Na tyto scénáře se dívám z pohledu oněch devíti dovedností a analyzuji je pomocí sady otázek. Ve výsledcích analýzy pak shrnuji, zdali se interpretací empirických dat potvrdila potřeba všech definovaných schopností a zároveň přidávám desátou,...
Osobní data jako komodita: jak trh s daty funguje, jakou mají cenu a co o tom čeští uživatelé internetu vědí
Cieslar, Marek ; Šisler, Vít (vedoucí práce) ; Šlerka, Josef (oponent)
Nedílnou součástí současného internetu je sběr osobních dat jeho uživatelů. Cílem této práce je zmapovat trh s osobními daty; jak funguje, jaké vlivy ho zformovaly do dnešní podoby a jak ho vnímá veřejnost. Teoretická část se opírá o existující akademické zdroje, články z odborných i zpravodajských médií a dalších relevantních pramenů, které souvisejí se sběrem, prodejem a hodnotou osobních dat. Jedním ze záměrů teoretické části je také představit principy, jak lze data nacenit, protože dosud zřejmě neexistuje zdroj, který by obsáhle shrnoval existující metody, jak se cena osobních dat sbíraných na internetu může z pohledu uživatelů i trhu určit. Zjištění z teoretické části prohlubuje kvalitativní výzkum, který metodou hloubkových rozhovorů rozkrývá, nakolik jsou si pražští vysokoškolští studenti vědomí toho, co se s jejich daty děje, jakou pro ně mají hodnotu a jaký mají na současné nastavení trhu názor. I přes celospolečenskou závažnost problematiky jde zřejmě v tuzemském prostředí o jeden z prvních kvalitativních průzkumů na toto téma a zjištění, která přináší, můžou posloužit jako odrazový můstek pro budoucí výzkum. Klíčová slova: osobní data, uživatelská data, online sběr dat, extrakce dat, soukromí na internetu, cena dat, hodnota dat, trh s daty, agregátoři dat, cílená reklama, personalizace...
Instagram as a business tool
Kabir, Karim ; Šlerka, Josef (vedoucí práce) ; Sedláček, Jakub (oponent)
Sociálne média dnes vo veľkej miere ovplyvnili všetky aspekty ľudského života. Najvýznamnejšou zmenou v správaní užívateľov po vzniku sociálnych sietí je spôsob ich komunikácie a jej rozsah. Sociálna sieť Instagram má dnes výrazný vplyv na marketingové aktivity spoločností a prináša nové spôsoby komunikácie s novými, ale aj stálymi zákazníkmi. Cieľom práce je kriticky analyzovať predajné business aktivity v prostredí sociálnej siete Instagram. V práci identifikujeme základné cieľové skupiny, oblasti biznisu, ktoré sú v tomto prostredí využívané a druh tovaru, ktorý sa v nich najčastejšie predáva. Samotná práca bude vychádzať z úvodného mapovania marketingových praktík v prostredí sociálnych sietí a to najmä v prostredí českého a slovenského Instagramu.
Francophone Hip Hop Lyrics from the Perspective of Digital Humanities
Klimentová, Julie ; Šlerka, Josef (vedoucí práce) ; Sedláček, Jakub (oponent)
Tato práce obsahuje explorační analýzu textů rapových písní ve francouzském jazyce. Hlavním záměrem této práce je odpovědět na tři základní otázky: Jaká je slovní zásoba rapových písní ve francouzském jazyce? Jaká témata tyto písně reflektují? Jsou v těchto písních média a technologie důležitá témata? Metody použité za účelem zodpovězení těchto otázek jsou následující: přehled dostupné literatury, sběr dat (sběr francouzských rapových textů), statistická textová analýza a algoritmické modelování témat. Výsledky tohoto výzkumu potvrzují závěry nalezené v přehledu literatury. Podporují tvrzení, že výskyt nestandardních slov ve francouzských rapových textech není tak vysoký. Co se týče modelování témat, výsledky potvrzují, že francouzské rapové texty obsahují mnoho různých témat, například protisystémové postoje, existenční potíže, cenzuru a kritiku nepravdivých informací prezentovaných autoritami.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 121 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.