Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 83 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Role of the director in Moliere'sTartuffe
Sadykova, Kamilya ; Šuman, Záviš (vedoucí práce) ; Ébert-Zeminová, Catherine (oponent)
Anotační list Nazev bakalářské práce: Studie o inscenacích Molièrova Tartuffa. Klíčová slova: Molière, comédien (herec), dramaturgie (dramaturgie), hypocrite (pokrytec), hypocrisie (pokrytectví). Abstract : Tato práce s názvem De l'implication du metteur en scène dans l'interprétation de Tartuffe se zabývá nejdůležitějšími problémy a zápletkami ve dvou inscenacích Tartuffa. Cílem práce je ukázat, jak hru interpretují režiséři La Comédie-Française a Realistického divadla v souvislosti s originálním textem nebo překladem a do jaké míry dodržují pravidla klasicismu. Úvod práce je věnován Molièrovi a králi Ludvíkovi XIV. Metodologie obsahuje stručný popis následujících částí práce. V nasledujicích častech porovnáme Tartuffa v české a francouzské režii a zaměříme se na to, v čem se obě verze hry liší a v čem se shodují. Tato práce obsahuje úvod, metodologii, sedm hlavních části a závěr. Úvod je věnován popisu Molièra a krále Ludvíka XIV. V metodologii popisujeme strukturu teto práce. V první kapitole budeme mluvit o náboženských prvcích Tartuffa, o jeho kritice a Molièrově snaze hru obhájit. Druhá kapitola bude pojednávat o významu jménaTartuffe a o jeho původu. Ve třetí části vysvětlíme, v čem spočívalo Molièrovo nadání pro komedii. Další část se zabývá tématem frašky a komedie. Následující kapitola popisuje...
Jakub Deml a François Mauriac: mezi Bohem a literaturou
Krejčíková, Helena ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Petrová, Jana (oponent)
Pro svou diplomovou práci jsem zvolila osobnosti dvou spisovatelů z období katolické literatury, Jakuba Demla a Francois Mauriaca. Nejprve představím spisovatele Jakuba Demla a podmínky, ze kterých jeho tvorba vychází. Zmíním především působení Katolické moderny a osobnost Josefa Floriana. V druhé části se věnuji Francois Mauriacovi a prostředí francouzského renouveau catholique. V těchto prvních dvou částech pracuji s tradiční metodou literární historie, která mi pomáhá dotvořit obraz doby, ve které oba autoři žili a tvořili. Tato metoda byla v padesátých letech strukturalisty považována za překonanou, ale v zásadě neztratila nic na své užitečnosti. Je jednou z mnoha a já doufám, že výběr právě této metody se ukáže jako dobrý pomocník v mé práci, přitom jsem si vědoma možnosti výběru z metod a vybírám podle kritérií, která se mi zdají podstatná. Snažím se zde o rekonstrukci fenoménu, nazývaného literární katolicismus. Tento literární fenomén má jisté přesahy do filozofie a teologie. Za stěžejní považuji třetí část své práce, ve které se dostává ke slovu metoda srovnávací. Téma, vztah Jakuba Demla a Francois Mauriaca k jejich dílu, se snažím vysvětlit pomocí konkrétních literárních témat. Mým cílem je vysvětlit čtenáři, jak specifické je téma katolické literatury, jak důležitá je jednota morálních hodnot...
Albert Camuse and Franz Kafka, the heroes af absurdity
Hanšpach, Daniel ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
t (ČR.) "ALBERT cAMUS A FRANz KAFKA' HRDINoVÉ ABSURDITY'' (ANG.) "ALBERT cn*Ús n*o FRANZ KAFKA' THE HERoES oF ABSURDITY'' Anotace: Naše práce se zabývá literárním vztahem dvou velkých spisovatelů.dvacátéhostoletí' Franze Kafky a Alberta Camuse, existencialismem, absurditou v umini a ve filozofii' Předmětem našeho zkoumání byly romány Proces trgzsl ratxv a cizinec rrsazicňuse, konkrétně h'avnípostavy obou děl: anti-hrdinové Joseph K. a Meursaurt.' Ň"éi snahou ovro priirizt iqich společnécharakteristiky socálního statutu a identity a společnémotivy, jakýmijsou napříkla9, l:*i", áosuroiia, oosouzení na smrt' samota' odlišnost' krize autorit, pasivita, sitný pociiviny a sebeobvinoůni' Postavy Žijív absurdním' dehumanizovaném světě' ve kterémjsou všechny hodnoty převráceny a smýsluplna komunikace se zdá být nemoŽná'
The world of dreams and myths in the work of Gérard de Nerval
Dražná, Helena ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
Tato práce si kladla za cíl prozkoumat určité aspekty Nervalova světa snů a mýtů. Omezili jsme se ovšem na tituly, které považujeme za stěžejní, a sice na poslední prózu autorova života, Aurélii, autobiografii zaznamenávající sérii snových vizí, psanou na popud Nervalova psychiatra. Dále pak na sbírku dvanácti sonetů Chiméry, která vyšla coby dovětek Dcer ohně v roce 1854, okrajově i na prózu s názvem Příběh o Královně Jitra a Sulajmánovi, knížeti duchů tvořící část výboru Cesta do Orientu. I tak bylo ovšem potřeba téma zúžit a vybrat jen některé konkrétní aspekty, vždyť jen pokus o komplexní uchopení tak vrstevnatého díla, jakým je Aurélie, by vydal na práci podstatně delší, než je tato.
Identity and variations in the novel Lignes de faille by Nancy Huston
Turečková, Ester ; Šuman, Záviš (vedoucí práce) ; Ébert-Zeminová, Catherine (oponent)
Tato bakalářská práce srovnáná formování identity u vypravěčů románu Lignes de faille, jimiž jsou šestileté děti čtyř po sobě jdoucích generací. Jejím cílem je propojit a analyzovat dva základní prvky tvorby Hustonové, a to identitu a variace. První část studie se zabývá problematikou definice pojmu identita a následně přibližuje stádia formování identity dle psychosociologického konceptu Erika H. Eriksona. Poté se zaměřuje na faktory rodinného prostředí, které přispívají k utváření identity. Jsou jimi například rodinná kompozice, výchovný styl či náboženská příslušnost. Druhá srovnávací část studie se soustřeďuje na podobnosti a rozdíly mezi čtyřmi příběhy dětí, z nichž je román složen. Analýza je zaměřena na variace týkající se vnímání vlastního těla, náboženské víry a rodinných modelů. Práce tak přináší pohled na formování identity šestiletých dětí a současně ukazuje, jak se reakce na faktory, které ji ovlivňují, liší či podobají v rámci jednotlivých příběhů.
Usage of Literature texts in French language on a secondary grammar school
Majtánová, Lenka ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá využitím literárních textů v jejich originální, neupravené podobě při výuce francouzského jazyka na gymnáziu. Jejím hlavním cílem je poskytnou informace a konkrétní metodologické postupy učitelům francouzského jazyka, kteří s těmito texty již pracují, nebo by chtěli začít. Při práci s literárními díly se zaměřuje především na zlepšení porozumění čtenému textu v cizím jazyce za pomoci čtenářských strategií, a tím na zvýšení úrovně čtenářské gramotnosti žáků v jazyce mateřském, která je podle výzkumů v České republice horší než v mnoha ostatních vyspělých zemích. Dalším úkolem je vzbudit v žácích lásku k literatuře, přimět je číst více a nad literárním dílem kriticky uvažovat a vést s ním dialog. Abychom ospravedlnili práci s literárním textem při výuce, prozkoumali jsme metodické směry v historii cizojazyčného vyučování a sledovali jejich přístup k literatuře. Zjistili jsme, že literární texty využívala především tradiční metoda založená na překladu a studiu gramatiky na jejich základě, ale její přístup jsme shledali nevhodným. Další metody porozumění textu opomíjejí a ten se znovu vrací až v komunikativní metodě a využití literárních textů se rozmáhá především dnes. Tento fakt se odráží také v Rámcových vzdělávacích programech, které kladou důraz na schopnost samostatného...
Personality of Emma Bovary in Gustave Flaubert's roman
Strnadová, Kateřina ; Listíková, Renáta (vedoucí práce) ; Ébert-Zeminová, Catherine (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou postavy Emmy Bovaryové, hlavní představitelky románu Gustava Flauberta Paní Bovaryová. Líčí hrdinčiny životní proměny v závislosti na okolním dění a na jejím vnitřním prožívání těchto situací. Popisuje vývoj osobnosti paní Bovaryové od venkovského děvčete, přes mladou manželku tušící o lásce pouze z četby romantické literatury až po matku a několikanásobnou milenku. Nahlíží na Emmu Bovaryovou z různých úhlů, jako na literární fenomén, který přetrvává i do dnešní doby. Nesnaží se ji chápat, soudit, ani obhajovat, ale pouze nastínit její postoje k životním událostem, sny, strasti, ale i radosti.
Emma Bovary and Thérese Desquegroux: destructive womwn or victims?
Dobrovolná, Petra ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
česky : Název diplomové práce : Ema Bovaryová a Tereza Desqueyrouxová : ženy destruktivní nebo oběti ? Klíčová slova : literatura, G. Flaubert, F. Mauriac, Ema Bovaryová, Tereza Desqueyrouxová, ženy ničitelky, oběti, srovnání Abstrakt : Tato práce pojednává o dvou ženských postavách francouzského románu druhé poloviny 19. a první poloviny 20. století. Jedná se o díla Paní Bovaryová od Gustava Flauberta a Tereza Desqueyrouxová od Françoise Mauriaca. Stručně je zde popsán život a dílo autorů, stejně tak jako doba, v níž žili. Delší část je věnována rozboru děl po stránce obsahové i formální. V práci je kladen obzvláštní důraz na rozbor příběhu, hlavních postav a zlomových okamžiků v jejich životě. Cílem je pak provést srovnání hlavních postav na základě předchozí analýzy jednotlivých románů a zdůraznit to, co mají hrdinky společného a co naopak rozdílného, a odpovědět na otázku, zda jsou či nejsou Ema Bovaryová a Tereza Desqueyrouxová oběti, oběti okolností, či zda jsou ve své podstatě destruktivní a právem označované za monstra. V závěru jsou pak shrnuty všechny skutečnosti, k nimž jsem dospěla.
Female sexual discourse in contrast to the Middle Ages and XX. century
Ondřejová, Dita Terezie ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
Anotační list Název diplomové práce: Ženský milostný diskurs v kontrastu st edov ku a XX. stoletíř ě Klíčová slova: vnímání lásky, ženy, trubadúrky, společnost, literatura. Abstrakt: Hlavním tématem této diplomové práce je pochopení, jak sociokulturní hlediska a zm nyě ovliv ují pohled na lásku ve st edov kýchň ř ě literárních dílech a v dílech spisovatelek 20.století. Zkoumání se zam ilo zejména na dílo Marie de France, p edstavitelky ženské literatury veěř ř st edov ku, a na dílo zástupkyn zř ě ě ad sou asných spisovatelek - Simone de Beauvoir. Vř č úvodu je nastín n vývoj literárních žánr vě ů historickém kontextu ve zmi ovaných obdobích. Další kapitolyň se již p ímo v nují tématu lásky zř ě r zných pohled a postavení žen ve spole nosti. Vů ů č poslední kapitole analyzujeme zp sob, jakým ženy projevovaly své city vů dobách kurtoazní literatury, a dále se v nujeme angažovanému dílu Simone de Beauvoir a jejímu odlišnému pojetí lásky v souvislostiě s otev en jším traktováním ženské sexuality a zkušenosti života v páru.ř ě

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 83 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.