|
Role of the director in Moliere'sTartuffe
Sadykova, Kamilya ; Šuman, Záviš (vedoucí práce) ; Ébert-Zeminová, Catherine (oponent)
Anotační list Nazev bakalářské práce: Studie o inscenacích Molièrova Tartuffa. Klíčová slova: Molière, comédien (herec), dramaturgie (dramaturgie), hypocrite (pokrytec), hypocrisie (pokrytectví). Abstract : Tato práce s názvem De l'implication du metteur en scène dans l'interprétation de Tartuffe se zabývá nejdůležitějšími problémy a zápletkami ve dvou inscenacích Tartuffa. Cílem práce je ukázat, jak hru interpretují režiséři La Comédie-Française a Realistického divadla v souvislosti s originálním textem nebo překladem a do jaké míry dodržují pravidla klasicismu. Úvod práce je věnován Molièrovi a králi Ludvíkovi XIV. Metodologie obsahuje stručný popis následujících částí práce. V nasledujicích častech porovnáme Tartuffa v české a francouzské režii a zaměříme se na to, v čem se obě verze hry liší a v čem se shodují. Tato práce obsahuje úvod, metodologii, sedm hlavních části a závěr. Úvod je věnován popisu Molièra a krále Ludvíka XIV. V metodologii popisujeme strukturu teto práce. V první kapitole budeme mluvit o náboženských prvcích Tartuffa, o jeho kritice a Molièrově snaze hru obhájit. Druhá kapitola bude pojednávat o významu jménaTartuffe a o jeho původu. Ve třetí části vysvětlíme, v čem spočívalo Molièrovo nadání pro komedii. Další část se zabývá tématem frašky a komedie. Následující kapitola popisuje...
|
|
Jakub Deml a François Mauriac: mezi Bohem a literaturou
Krejčíková, Helena ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Petrová, Jana (oponent)
Pro svou diplomovou práci jsem zvolila osobnosti dvou spisovatelů z období katolické literatury, Jakuba Demla a Francois Mauriaca. Nejprve představím spisovatele Jakuba Demla a podmínky, ze kterých jeho tvorba vychází. Zmíním především působení Katolické moderny a osobnost Josefa Floriana. V druhé části se věnuji Francois Mauriacovi a prostředí francouzského renouveau catholique. V těchto prvních dvou částech pracuji s tradiční metodou literární historie, která mi pomáhá dotvořit obraz doby, ve které oba autoři žili a tvořili. Tato metoda byla v padesátých letech strukturalisty považována za překonanou, ale v zásadě neztratila nic na své užitečnosti. Je jednou z mnoha a já doufám, že výběr právě této metody se ukáže jako dobrý pomocník v mé práci, přitom jsem si vědoma možnosti výběru z metod a vybírám podle kritérií, která se mi zdají podstatná. Snažím se zde o rekonstrukci fenoménu, nazývaného literární katolicismus. Tento literární fenomén má jisté přesahy do filozofie a teologie. Za stěžejní považuji třetí část své práce, ve které se dostává ke slovu metoda srovnávací. Téma, vztah Jakuba Demla a Francois Mauriaca k jejich dílu, se snažím vysvětlit pomocí konkrétních literárních témat. Mým cílem je vysvětlit čtenáři, jak specifické je téma katolické literatury, jak důležitá je jednota morálních hodnot...
|
|
Albert Camuse and Franz Kafka, the heroes af absurdity
Hanšpach, Daniel ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
t (ČR.) "ALBERT cAMUS A FRANz KAFKA' HRDINoVÉ ABSURDITY'' (ANG.) "ALBERT cn*Ús n*o FRANZ KAFKA' THE HERoES oF ABSURDITY'' Anotace: Naše práce se zabývá literárním vztahem dvou velkých spisovatelů.dvacátéhostoletí' Franze Kafky a Alberta Camuse, existencialismem, absurditou v umini a ve filozofii' Předmětem našeho zkoumání byly romány Proces trgzsl ratxv a cizinec rrsazicňuse, konkrétně h'avnípostavy obou děl: anti-hrdinové Joseph K. a Meursaurt.' Ň"éi snahou ovro priirizt iqich společnécharakteristiky socálního statutu a identity a společnémotivy, jakýmijsou napříkla9, l:*i", áosuroiia, oosouzení na smrt' samota' odlišnost' krize autorit, pasivita, sitný pociiviny a sebeobvinoůni' Postavy Žijív absurdním' dehumanizovaném světě' ve kterémjsou všechny hodnoty převráceny a smýsluplna komunikace se zdá být nemoŽná'
|
|
The world of dreams and myths in the work of Gérard de Nerval
Dražná, Helena ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
Tato práce si kladla za cíl prozkoumat určité aspekty Nervalova světa snů a mýtů. Omezili jsme se ovšem na tituly, které považujeme za stěžejní, a sice na poslední prózu autorova života, Aurélii, autobiografii zaznamenávající sérii snových vizí, psanou na popud Nervalova psychiatra. Dále pak na sbírku dvanácti sonetů Chiméry, která vyšla coby dovětek Dcer ohně v roce 1854, okrajově i na prózu s názvem Příběh o Královně Jitra a Sulajmánovi, knížeti duchů tvořící část výboru Cesta do Orientu. I tak bylo ovšem potřeba téma zúžit a vybrat jen některé konkrétní aspekty, vždyť jen pokus o komplexní uchopení tak vrstevnatého díla, jakým je Aurélie, by vydal na práci podstatně delší, než je tato.
|
| |
|
Identity and variations in the novel Lignes de faille by Nancy Huston
Turečková, Ester ; Šuman, Záviš (vedoucí práce) ; Ébert-Zeminová, Catherine (oponent)
Tato bakalářská práce srovnáná formování identity u vypravěčů románu Lignes de faille, jimiž jsou šestileté děti čtyř po sobě jdoucích generací. Jejím cílem je propojit a analyzovat dva základní prvky tvorby Hustonové, a to identitu a variace. První část studie se zabývá problematikou definice pojmu identita a následně přibližuje stádia formování identity dle psychosociologického konceptu Erika H. Eriksona. Poté se zaměřuje na faktory rodinného prostředí, které přispívají k utváření identity. Jsou jimi například rodinná kompozice, výchovný styl či náboženská příslušnost. Druhá srovnávací část studie se soustřeďuje na podobnosti a rozdíly mezi čtyřmi příběhy dětí, z nichž je román složen. Analýza je zaměřena na variace týkající se vnímání vlastního těla, náboženské víry a rodinných modelů. Práce tak přináší pohled na formování identity šestiletých dětí a současně ukazuje, jak se reakce na faktory, které ji ovlivňují, liší či podobají v rámci jednotlivých příběhů.
|
|
Usage of Literature texts in French language on a secondary grammar school
Majtánová, Lenka ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá využitím literárních textů v jejich originální, neupravené podobě při výuce francouzského jazyka na gymnáziu. Jejím hlavním cílem je poskytnou informace a konkrétní metodologické postupy učitelům francouzského jazyka, kteří s těmito texty již pracují, nebo by chtěli začít. Při práci s literárními díly se zaměřuje především na zlepšení porozumění čtenému textu v cizím jazyce za pomoci čtenářských strategií, a tím na zvýšení úrovně čtenářské gramotnosti žáků v jazyce mateřském, která je podle výzkumů v České republice horší než v mnoha ostatních vyspělých zemích. Dalším úkolem je vzbudit v žácích lásku k literatuře, přimět je číst více a nad literárním dílem kriticky uvažovat a vést s ním dialog. Abychom ospravedlnili práci s literárním textem při výuce, prozkoumali jsme metodické směry v historii cizojazyčného vyučování a sledovali jejich přístup k literatuře. Zjistili jsme, že literární texty využívala především tradiční metoda založená na překladu a studiu gramatiky na jejich základě, ale její přístup jsme shledali nevhodným. Další metody porozumění textu opomíjejí a ten se znovu vrací až v komunikativní metodě a využití literárních textů se rozmáhá především dnes. Tento fakt se odráží také v Rámcových vzdělávacích programech, které kladou důraz na schopnost samostatného...
|
|
Personality of Emma Bovary in Gustave Flaubert's roman
Strnadová, Kateřina ; Listíková, Renáta (vedoucí práce) ; Ébert-Zeminová, Catherine (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou postavy Emmy Bovaryové, hlavní představitelky románu Gustava Flauberta Paní Bovaryová. Líčí hrdinčiny životní proměny v závislosti na okolním dění a na jejím vnitřním prožívání těchto situací. Popisuje vývoj osobnosti paní Bovaryové od venkovského děvčete, přes mladou manželku tušící o lásce pouze z četby romantické literatury až po matku a několikanásobnou milenku. Nahlíží na Emmu Bovaryovou z různých úhlů, jako na literární fenomén, který přetrvává i do dnešní doby. Nesnaží se ji chápat, soudit, ani obhajovat, ale pouze nastínit její postoje k životním událostem, sny, strasti, ale i radosti.
|
|
Emma Bovary and Thérese Desquegroux: destructive womwn or victims?
Dobrovolná, Petra ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
česky : Název diplomové práce : Ema Bovaryová a Tereza Desqueyrouxová : ženy destruktivní nebo oběti ? Klíčová slova : literatura, G. Flaubert, F. Mauriac, Ema Bovaryová, Tereza Desqueyrouxová, ženy ničitelky, oběti, srovnání Abstrakt : Tato práce pojednává o dvou ženských postavách francouzského románu druhé poloviny 19. a první poloviny 20. století. Jedná se o díla Paní Bovaryová od Gustava Flauberta a Tereza Desqueyrouxová od Françoise Mauriaca. Stručně je zde popsán život a dílo autorů, stejně tak jako doba, v níž žili. Delší část je věnována rozboru děl po stránce obsahové i formální. V práci je kladen obzvláštní důraz na rozbor příběhu, hlavních postav a zlomových okamžiků v jejich životě. Cílem je pak provést srovnání hlavních postav na základě předchozí analýzy jednotlivých románů a zdůraznit to, co mají hrdinky společného a co naopak rozdílného, a odpovědět na otázku, zda jsou či nejsou Ema Bovaryová a Tereza Desqueyrouxová oběti, oběti okolností, či zda jsou ve své podstatě destruktivní a právem označované za monstra. V závěru jsou pak shrnuty všechny skutečnosti, k nimž jsem dospěla.
|
|
Female sexual discourse in contrast to the Middle Ages and XX. century
Ondřejová, Dita Terezie ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
Anotační list Název diplomové práce: Ženský milostný diskurs v kontrastu st edov ku a XX. stoletíř ě Klíčová slova: vnímání lásky, ženy, trubadúrky, společnost, literatura. Abstrakt: Hlavním tématem této diplomové práce je pochopení, jak sociokulturní hlediska a zm nyě ovliv ují pohled na lásku ve st edov kýchň ř ě literárních dílech a v dílech spisovatelek 20.století. Zkoumání se zam ilo zejména na dílo Marie de France, p edstavitelky ženské literatury veěř ř st edov ku, a na dílo zástupkyn zř ě ě ad sou asných spisovatelek - Simone de Beauvoir. Vř č úvodu je nastín n vývoj literárních žánr vě ů historickém kontextu ve zmi ovaných obdobích. Další kapitolyň se již p ímo v nují tématu lásky zř ě r zných pohled a postavení žen ve spole nosti. Vů ů č poslední kapitole analyzujeme zp sob, jakým ženy projevovaly své city vů dobách kurtoazní literatury, a dále se v nujeme angažovanému dílu Simone de Beauvoir a jejímu odlišnému pojetí lásky v souvislostiě s otev en jším traktováním ženské sexuality a zkušenosti života v páru.ř ě
|