Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 182 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Díla "nizozemských" mistrů 17. století ze sbírky hraběte Humprechta Jana Černína
Ryantová, Zdislava ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce) ; Konečný, Lubomír (oponent)
První kapitola této práce je zaměřena na život hraběte Humprechta Jana Černína, předního českého barokního sběratele umění. Další kapitola popisuje vznik černínské obrazárny a sbírky za Humprechta Jana Černína, dále se zabývám popisem vývoje sbírky za Humprechtových následovníků až k jejímu zániku koncem 18. století a následným pokusem o její obnovu. Ve třetí kapitole se dostáváme k ústřednímu tématu, neboť ta pojednává o sbírce nizozemských mistrů. Shrnuji zde prameny, které se k této části sbírky dochovaly, a její vznik. Nejvíce se ale zaměřuji na umělce a náměty zastoupené ve sbírce a zkoumám, jakou roli při jejich výběru hrála osobnost Humprechta Jana Černína. Poslední kapitola je zaměřena na tři obrazy nizozemských mistrů ze sbírky Humprechta Jana Černína, které se v Čechách dochovaly. Zde uvádím literaturu, která se k těmto dílům vztahuje, jejich provenienci, a pokud je znám autor, zabývám se i autorem. Největší důraz kladu na náměty těchto děl.
Předpoklady a geneze marxistické ikonologie
Johanidesová, Tereza ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Kroupa, Jiří (oponent) ; Rakušanová, Marie (oponent)
Cílem předkládané dizertační práce je postihnout základní předpoklady, genezi a hlavní charakteristiky marxistické ikonologie, která se zformovala jako svébytný interpretační přístup v prostředí českého dějepisu umění začátkem 60. let 20. století. Marxistickou ikonologii zde pojímám jako zastřešující název pro společné metodologické tendence a interpretační strategie úzce provázané skupiny historiků umění působících na tehdejším Ústavu pro teorii a dějiny umění Československé Akademie věd. Práce sleduje čtyři hlavní tematické linie, které lze považovat z hlediska formování metody marxistické ikonologie do podoby, kterou získala v 60. letech, za klíčové. První sledovanou perspektivu představují ikonografické a ikonologické tendence. Nastíněny jsou dějiny pojmů ikonografie a ikonologie a její hlavní světoví reprezentanti s důrazem na první polovinu 20. století, v návaznosti na to jsou dále sledovány zpočátku ikonografické, později i ikonologické tendence v českém dějepisu umění 20. století. Důraz je kladen nejenom na postihnutí způsobů pojetí ideového výkladu ale i na tradici chápání pojmů ikonografie/ikonologie v českých dějinách umění. Druhou linií, kterou práce sleduje z hlediska formování marxistické ikonologie, je samotná přítomnost marxismu a marxisticko-leninského diskurzu v uměleckohistorických...
"Malo mori quam foedari". Symbol hranostaje ve výtvarném umění a dobovém myšlení.
Marešová, Markéta ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Dobalová, Sylva (oponent)
Diplomová práce "Malo mori quam foedari" Symbol hranostaje ve výtvarném umění a dobovém myšlení se soustředí na původ a vývoj symboliky hranostaje a její uplatnění v evropském prostředí v časovém úseku vymezeném antikou a 16. století. Výchozím bodem se stalo studium ikonického díla italské renesance připisovaného Leonardu da Vinci - Dáma s hranostajem, v níž tato šelma zaujímá výlučné postavení. Umístěním do popředí obrazu i výjimečně mistrným ztvárněním, autor hranostaji a jeho symbolice přiznává klíčovou roli pro čtení a rozpoznání významu obrazu. Vysoká úroveň humanistického vzdělání prostředí evropských dvorů umožnila jak různé symbolické odkazy ve výtvarném umění i literatuře vytvářet, tak jim porozumět. Symbolika hranostaje formující se již od dob starověku je příkladem takového odkazu. Hlavním záměrem předkládané práce je proto, kromě zhodnocení dosavadních poznatků vztahujících se k dílu Dáma s hranostajem, zejména syntéza a představení interpretačních výkladů hranostaje jako symbolu v celé jeho šíři a dobových a lokálních proměnách, které dosud nebyly systematicky zmapovány. Východiskem takto zaměřeného studia je vyhledání, popis a porovnání souvislostí mezi literárními prameny a jejich ozvěnami v umělecké produkci, heraldice a emblematice. Od nejasného rozpoznání hranostaje ve starověkých...
Odkaz antiky a šperk historický i současný(Vzorce glyptiky; Způsoby podání námětu)
Matějovič, Petja ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Cogan, Miroslav (oponent) ; Nováková, Kateřina Nora (oponent)
PhDr. Petra Matějovičová Disertační práce Odkaz antiky a šperk historický i současný (Vzorce glyptiky; Způsoby podání námětu) Abstrakt Disertační práce pojednává o šperku historickém i současném, konkrétně o způsobech, kterými šperk nese sdělení. K demonstraci těchto způsobů užívá šperkem uchopené formální vzorce, motivy a náměty, které tvoří součást odkazu antické kultury. Disertace se pokouší připravit strategie pro prezentaci potenciálu šperku publiku tímto typem tvorby dosud neoslovenému, případně soustředěnému na určitý segment šperku. Antické inspirace lze považovat za prizma atraktivní, ke zvolenému úkolu vhodné. Disertační práce pomíjí kategorizaci šperku dle míry autorského vstupu, ambicí jakéhokoli rázu (primárně nesleduje vymezení typu šperk autorský, ateliérový, unikátní, konvenční). Zahrnuje šperky s podobou hmotného objektu i objektů, stejně jako šperky, které tohoto charakteru nenabývají. Disertační práce řadí a nahlíží šperková díla dle několika klíčů, mezi které nepatří chronologie. Po nástinu co nejvyššího počtu složek zodpovědných za obsahovou nosnost šperku, provedenému v úvodní kapitole Charakteristika šperku se stěžejní podkapitolou Šperk a fenomén času, následují hlavní oddíly disertace, zaměřené na potenciál formy: Glyptika a její ohlas; Příběh / Figura / Motiv. První pracuje s...
Hranostaj jakožto symbol a jeho reflexe ve výtvarném umění
Marešová, Markéta ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Murár, Tomáš (oponent)
Diplomová práce Hranostaj jako symbol a jeho reflexe ve výtvarném umění se soustředí na původ a vývoj symboliky hranostaje a její uplatnění v evropském prostředí v časovém úseku vymezeném antikou a koncem 16. století. Volba hranostaje jako předmětu zkoumání vzešla z faktu, že symbolika právě tohoto zvířete nebyla dosud systematicky zmapována, stejně jako jeho výskyt ve výtvarném umění, který není tak běžný, jak je tomu například u některých jiných živočichů. Od nejasného rozpoznání hranostaje ve starověkých pramenech a jeho možné záměny s jinými lasicovitými šelmami se v průběhu středověku původně ambivalentní symbolika ustálila na významu bezúhonnosti a morální čistoty. Postava hranostaje ve svém sněhobílém zbarvení doprovázela alegorie těchto vlastností a postupně se ve svém významu stala také politickým symbolem a reprezentační strategií demonstrující společenský status, moc a její oprávněnost. Hlavním záměrem předkládané práce je kromě zhodnocení dosavadních poznatků, vztahujících se k tomuto tématu zejména syntéza a představení interpretačních výkladů hranostaje jako symbolu v celé jeho šíři a dobových a lokálních proměnách. Východiskem takto zaměřeného studia je vyhledání, popis a porovnání souvislostí mezi literárními prameny a jejich ozvěnami v umělecké produkci, heraldice a emblematice....
Kde leží hranice informního? Český keramický diskurs, 1948-1989. Publikovaná kritika, teorie, estetika a soudobé dějepisectví.
Hejný, Kryštof ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Vlček, Tomáš (oponent)
Studie zpracovává dosud pomíjenou klíčovou oblast v rámci české keramiky 2. pol. 20. století. Jejím účelem je poskytnutí rukověti k navigaci totality publikovaného diskurzu, vztahujícímu se k nadepsanému tématu. Většina druhů objektově orientované tvorby či produkce v médiu pálené hlíny, generované po dobu absence politické změny a ekonomické centralizace, spadá do kategorií, definovaných příbuzností základní terminologie se školstvím nikoli volného umění, průmyslovým uplatněním a/nebo modernistickou materiálovou sémantikou. Studie ohledává historicky situované a tedy uzavřené pole, jehož horizont se zjevuje skrze otázky nezatížené z dílu mytologizovanou individuální zkušeností a přílišným spoléháním se na stereotypy v posuzování relativního významu konceptů, událostí a cílů. Překonávaná impedimenta mlžila dosavadní pokusy o celkovou interpretaci dějin keramiky daného období. Problém suplementárního či, řečeno moralistně, podřazeného charakteru keramiky se vinul jako nevyřešená rudá nit napříč dobovým diskursem. "Kurátorská" regulace konzumu a směs pracovní etiky a estetiky nicméně označily skrze společenský pokrok keramiku za suplementární průmyslu. Její hodnota pak byla posuzována měrou dodržování pravidel dialektického materialismu (o funkci řemesla jako uměleckého prostředku autenticky Theodor...
K ikonografii italských renesančních desek ze svatebních truhlic na příkladech ze sbírek Národní galerie v Praze
Savická, Pavla ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce) ; Konečný, Lubomír (oponent)
V době, kdy středověk již téměř končil, ale vyobrazení pohanských bohů se stále objevovala v tzv. vysokém umění jen zřídka, byly relativně prosté předměty doslova pokryté antickými příběhy a klasickými mýty. Malby na florentských svatebních truhlicích quattrocenta představovaly některé výjevy opomíjené nebo zapomenuté po staletí. Svatební truhlice, zvané cassoni, tak hrály důležitou roli ve formování profánního malířství italské renesance. Tato práce se zabývá dvěma deskami z cassone ze sbírek Národní galerie v Praze, Paridovým soudem a Únosem Heleny. Je zaměřena na jejich ikonografii a její zdroje. Větší pozornost je věnována postavě s křídly na hlavě z Paridova soudu. Ta je identifikována jako Venuše, která se ve florentském umění 15. století objevuje s křídly často. Zváženy jsou také možné literární zdroje tohoto specifického atributu.
Paolo Fiammingo v Benátkách
Koubková Novotná, Věra ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce) ; Konečný, Lubomír (oponent)
Diplomová práce Paolo Fiammingo v Benátkách se zabývá osobností nizozemského malíře, který nejvýznamnější část svého tvůrčího života strávil v Benátkách. Práce shrnuje poznatky o jeho původu a konstatuje v souladu s existující literaturou k tématu, že až do jeho příchodu do Benátek není umělec známý a je těžké dohledat o jeho pobytu, uměleckém školení a činnosti zmínky. Práce se na základě rozboru jeho pozdějších děl a s oporou v odborné literatuře zabývá možnými vlivy toskánského a římského manýrismu, ale také benátského prostředí na umělcovo dílo. Nejvýznamnější část práce se věnuje Fiammingově pobytu v Benátkách, který začal s největší pravděpodobností v dílně Jacopa Tintoretta, kde se spolu s dalšími umělci podílel na jeho zakázkách. V té souvislosti práce informuje o tehdejší dílenské praxi, a o tom, jakým způsobem se umělecká díla dostávala k objednavatelům. Další částí práce je samostatná tvorba Paola Fiamminga v Benátkách, která je mimo jiné spojena s velkými zaalpskými zakázkami. Výsledky této části práce potom jsou vztaženy na případ Paola Fiamminga a jeho objednavatelů, augsburského obchodníka Hanse Fuggera a císaře Rudolfa II, a také jednoho objednavatele, jehož spojitost s Paolem Fiammingem se nepotvrdila. Další část práce se zabývá jednotlivými obrazy umístěnými v pražských a dalších...
Otázka sporných přípisů děl Francesca Squarcione
Třešňáková, Alena ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce) ; Konečný, Lubomír (oponent)
diplomové práce Bc. Alena Třešňáková 2011 Anotace Téma diplomové práce: Otázka sporných přípisů děl Francesca Squarcione V první části diplomová práce shromažďuje dostupné informace o osobě Francesca Squarcione, původem krejčím se zájmem o starožitnosti, ve své době novátorským sběratelem antiky, který je v Padově od roku 1429 zapsán jako malíř. V roce 1431 si otevřel uměleckou dílnu, jíž prošlo až 137 žáků, kteří se vyučili nebo přiučili v dílně kopírováním jeho sbírky, a kteří roznesli nově nabyté znalosti po světě. Francesco získal několik zakázek, z nichž se dodnes dochovala pouze dvě signovaná díla - Oltář De Lazara v Museo Civico v Padově (1449−1452) a Madona De Lazara v Staatliche Museen v Berlíně (kolem 1455). Druhá část této diplomové práce se zabývá dalšími díly, která mu byla připisována v průběhu dalších století. Je zde sestaven katalog těchto uměleckých děl. V každém hesle jsou shrnuty významné názory o autorství díla, na jehož konci je uveden můj vlastní názor. Je obtížné s jistotou připsat tato díla mistru Francescu Squarcione, jelikož na zakázkách často spolupracovali také jeho žáci, kteří tvořili v jeho stylu nazývaném "squarcionesque" ještě ke konci 15. století. V této práci se pokouším vyvrátit některé původní přípisy maleb Francesku Squarcione a jiné naopak potvrzuji. Klíčová...
Antonio Maria Viani v Mantově. Malířské dílo a kresba.
Nová, Magdaléna ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce) ; Konečný, Lubomír (oponent)
RESUMÉ Diplomová práce se zabývá osobností Antonia Maria Vainiho a jeho činností v Mantově. Přestože se Viani na dvoře mantovských Gonzagů uplatnil také jako architekt, scénograf, dekoratér a zastával pozici prefekta staveb, ze které dohlížel na veškerou uměleckou činnost vycházející ode dvora, je práce zaměřena na jeho malířskou činnost a s ní související přípravné kresby. Jedním z cílů práce bylo shrnout dosavadní umělecko-historické bádání o Vianim, kterému byla věnována pozornost od 60. let minulého století. Podstatné pozornosti se Vianimu dostalo na výstavě konané v Cremoně na přelomu let 1997/1998, na které byly poprvé publikovány umělcovy kresby z teplických Clary-Aldringenských alb a položen základ k poznání tohoto umělce. Diplomová práce navazuje na závěry této výstavy, která se svým zaměřením věnovala převážně Vianiho cremonským pracím, ve snaze zdůraznit velkolepost malířského díla, které Viani vytvořil také v Mantově. Po kapitole věnující se stručnému životopisu a shrnutí působení Vianiho v rodné Cremoně a na dvoře bavorských Wittelsbachů, následuje kapitola obsahující jednotlivé Vianiho mantovské realizace, které jsou dnes po dlouhé době Vianimu znovu právem přisuzovány. Nemalá pozornost je věnována velkolepému projektu na výzdobu Casina di Gioto, kde měl být vytvořen soubor několika desítek...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 182 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.