Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 71 záznamů.  začátekpředchozí42 - 51dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Thomas Bradwardine. Život a dílo.
Školoud, Barnabáš ; Bečvář, Jindřich (vedoucí práce) ; Halas, Zdeněk (oponent)
Tato práce se zabývá životem a dílem anglického učence Thomase Bradwardina, který žil v 1. polovině 14. století. První kapitola práce shrnuje informace o jeho životě a popisuje dobové souvislosti (stoletá válka, černá smrt v Evropě, filosofie tehdejší doby). Druhá kapitola se věnuje Bradwardinovu dílu teologickému, logickému, přírodně-filosofickému a matematickému. Podrobněji je rozebráno dílo De proportionibus, v kterém Bradwardine prezentoval svůj nový pohybový zákon a dílo De continuo, v kterém odmítá atomistické názory na složení kontinua a hájí aristotelskou koncepci. Druhá kapitola obsahuje navíc po- pis vědeckého hnutí 13. a 14. století.
Svoboda jako cíl výchovy
BEČKOVÁ, Tereza
Tato diplomová práce se zabývá problematikou svobody jako cíle výchovy a je rozdělena na dvě základní části teoretickou a empirickou. Teoretická část v první kapitole poukazuje na filosofickou reflexi fenoménu svobody, kapitola druhá přibližuje filozofická východiska výchovy ke svobodě, kdy je představena nejen filozofie výchovy, ale také svoboda v kontextu odpovědnosti. Kapitola třetí pojednává o fenoménu svobody v kontextu pedagogiky volného času. Poslední a zároveň nejrozsáhlejší kapitola teoretické části je zaměřena na svobodu jako cíl výchovy, a to nejen výchovy v rodině, ve škole, ale také jako součást výuky etiky a výuky v institucích volného času. Podstatou empirické části je dotazníkové šetření, prostřednictvím kterého jsou rodiče, učitelé a vychovatelé v institucích volného času dotazováni na zkušenosti s výchovu dětí a dospívajících ke svobodě a k odpovědnosti. Empirická část je doplněna také o případové studie. Na základě vyhodnocení dotazníkového šetření a případových studii jsou vytvořeny doporučení a vlastní návrhy.
Fikcionalismus v právu a morálce
Janeček, Václav ; Jirsa, Jakub (vedoucí práce) ; Hill, James (oponent)
Tématem této bakalářské práce je teorie fikcionalismu, a to především ve vztahu k morálce a právu. Autor nejprve čtenáře seznamuje s tradičními přístupy k normativním výrokům - kognitivismem a nonkognitivismem. Poté na poli morálky ukazuje, v čem mohou být tyto pozice deficientní. Argumentuje, že tato slabost je zapříčiněna nedostatečnou analýzou morálky, totiž nereflektováním její dvojí povahy. Autor dovozuje, že pokud budeme tuto povahu morálky brát vážně, dospějeme k teorii fikcionalismu. Samotný fikcionalismus je následně představen jako svébytná filozofická pozice, která však není historicky zcela bezprecedentní. Nejsilnější ozvuky fikcionalismu tato studie spatřuje právě v morálce a morálnímu fikcionalismu je pak věnována celá čtvrtá kapitola. Zde je fikcionalismus specifikován jako tzv. nonkognitivní faktualismus. Za použití moderních děl autor vykládá, v čem tkví přednosti morálního fikcionalismu. V závěrečné kapitole se dozvídáme, že každá vážně míněná právní filozofie vysvětluje závaznost práva pomocí nějaké fikce a že vzhledem k společným rysům morálky a práva, je tuto skutečnost možné interpretovat tak, že i v právní filozofii je přítomen fikcionalismus.
Emerson's influence on women in works of Nathaniel Hawthorne
Teršová, Tereza ; Robbins, David Lee (vedoucí práce) ; Veselá, Pavla (oponent)
Vzhledem k důrazu na pojmy jako sebedůvěra či spoléhání na sebe samého ("self-reliance"), vnitřní vedení ("inner guidance") a původní Já ("the aboriginal Self") rozvíjí filozofie Ralpha Walda Emersona teze, které upřednostňují jednotlivce před společenstvím, například tezi o nadřazenosti a posvátnosti sebe-definice vzdorující definicím, které sestavuje a jednotlivcům přiřazuje společnost. Proto je možné vnímat jeho filozofii jako důležitou pro obhájce hnutí za ženská práva a pro formující se feminismus. Ve svých čtyřech románech vytvořil Nathaniel Hawthorne protagonistky, které obhajují právo žen na sebedůvěru či spoléhání na sebe samou ("self-reliance"), tak jak jej definuje Emerson. Hawthornovy hrdinky mohou být chápány a interpretovány jako hrdinky zvažující Emersonovské principy, čímž dokládají souvislost mezi Emersonovou filozofií, a tématy a motivy přítomnými v Hawthornových románech. S Hawthornovým vyobrazením úvah hrdinek o pojmech jako vnitřní vedení ("inner guidance"), původní Já ("the aboriginal Self"), morální či tvůrčí zanedbání ("moral dereliction") a sebedůvěra či spoléhaní na sebe samou ("self-reliance") souvisí Hawthornův postoj ke vztahu mezi "ženstvím" a "ženskostí" na straně jedné, a "mužstvím" a "mužností" na straně druhé. Rozpolcenost ženy, tak jak ji vyobrazuje Hawthorne, spočívá v...
Tělo a krajina
Vlček, Martin ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Vaculíková, Michaela (oponent)
Tělo je v kontextu této práce pojímáno jako možnost, jak být v krajině. Ta mu neříká, jak se jí dotýkat, jak ji prožívat, jak se v ní pohybovat, tedy jak v ní žít či umírat, ale dává tělu pocítit, že tu je, a správné zacházení mu jen naznačuje. Krajina je prostor pro uskutečnění potenciálních možností těla. Je pro něj platformou, vertikálním a horizontálním vymezením, kde se vše odehrává nebo může uskutečnit, a zároveň je i cizím tělem-hmotou, které zakouší stárnutí a neustálou proměnlivost stejně jako tělo lidské, a to v rámci času. Tematika je rozdělena do tří strategických celků (Symbióza, Synonymita a Syntéza), momentů, kdy se tělo snaží nakonec splynout s krajinou. Člověk jako tělo a osobnost nás bude zajímat v procesech souvisejících s prožíváním skutečnosti a vztahování se k ní nejprve skrze výtvarné umění, performanci a site-specifičnost genia loci. V Druhém oddílu se zabýváme různými naracemi, kdy tělo je krajinou, případně krajina tělem a dalšími variantami metamorfóz. V posledním Oddílu je poukázáno na relativnost hranic těla a krajiny, dvou světů, atp. v oblasti filozofie, rituálů, umění, poutnictví a dalších oblastí spojených se životem a zároveň v určitých případech právě s prvky virtuality. Klíčová slova: Tělo, krajina, umění, mytologie, filozofie
Měření a hodnocení kvality informačních systémů
Kostiha, František ; Vlasák, Rudolf (vedoucí práce) ; Ivánek, Jiří (oponent) ; Fiala, Alois (oponent)
UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE Filozofická fakulta Ústav informačních studií a knihovnictví Únor 2012 ABSTRAKT DIZERTAČNÍ PRÁCE Měření a hodnocení kvality informačních systémů. Dizertační práce je konceptem hodnocení informačních systémů podle kriterií navržených na základě rešerše filozofických, historických a kulturních souvislostí a využívá soudobé postupy využívané v systémech zajištění kvality. Argumentace a zdůvodnění se opírají o metodu vzorkování a jsou provedeny na základě vybraných zdrojů. Komplexní integrujících přístup uplatňuje paradigmata z prací například Aristotela, Giordana Bruna, Konfucia, ale také soudobých autorit v oblasti filozofie (Bělohradský, Tondl, Halík), informační vědy (Wiener, Shannon, Nielsen), managementu (Drucker), ekonomie (Stieglitz), psychologie a sociologie (Kohoutek, Koukolík), systémů zajištění kvality a zajištění kvality informačních systémů s uplatněním standardů ČSN, EN, ISO IEC. Podstata a charakter informace jsou spojeny s hodnotou v sociálním, ekonomickém a etickém kontextu. Na základě takto navrženého modelu kvality a s použitím statistických metod jsou prezentovány prvky manažerského hodnocení informačních systémů a souvisejících procesů v prostředí výrobních organizačních jednotek elektroenergetické společnosti na základě dat ze sedmiletého období jejich sběru....
"Člověk" u Ibn Rušda a Maimonida
Kopecká, Pavlína ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
Diplomová práce interpretuje pojetí člověka v díle ibn Rušda a Maimonida, dvou významných představitelů vrcholné arabské a židovské středověké filozofie. Ta v sobě slučuje filozofickou tradici antického Řecka, zejm. Aristotela, s náboženským viděním světa. Ibn Rušd i Maimonides se snažili tyto tradice harmonizovat, přičemž se museli vypořádat s mnohými protikladnými názory, které pramenily z rozdílu mezi náboženským a antickým světem. V tomto intelektuálním prostředí se tak vytvářejí originální teze a přístupy k uchopování skutečnosti, světa a člověka v něm. Problematika člověka je v práci zkoumána ve třech rovinách. První rovinu tvoří vztah člověka a stvoření, který se dotýká otázky původu světa, lidské duše a zmrtvýchvstání. Na druhé rovině, člověk a svět, se práce věnuje popisu světa, lidskému poznání a teorii proroctví. Etické a politické názory jsou analyzovány na třetí rovině, jež představuje pozici člověka ve vztahu k obci. Klíčová slova Ibn Rušd, Maimonides, Aristotelés, Platón, novoplatonismus, filozofie, náboženství, Korán, Tóra, člověk, svět, stvoření, věčnost, duše, zmrtvýchvstání, emanace, poznání, iluminace, aktivní intelekt, proroctví, politika, etika, ctnost, blaženost.
Problematika hodnot ve vzdělávání v postmoderní společnosti na počátku 21. století
Šubová, Vendula ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Reichel, Jiří (oponent)
Cílem práce je nastínit problematiku současného pojetí hodnot v postmoderní společnosti a identifikovat důsledky tohoto pojetí pro vzdělávání a výchovu. Práce se pokouší analyzovat současnou pluralitní společnost na základě literatury relevantní k danému tématu. Práce se zabývá otázkou, zda a za jakých podmínek je možné stanovit celospolečensky platné hodnoty a zda je lze začlenit do procesu vzdělávání a výchovy. Text je členěn do dvou kapitol, první z nich se zabývá problematikou postmoderní společnosti, pluralismu a filozofické dekonstrukce a pokouší se uvést souvislosti se vzděláváním a výchovou. Druhá kapitola je zaměřena na otázku hodnot, současných výchovných cílů a poslední část kapitoly je věnována hodnotě vzdělání v současné společnosti. Klíčová slova: Hodnota, vzdělávání, výchova, hodnota vzdělání, postmoderna, postmodernismus, pluralita, pluralismus, dekonstrukce, výchovné cíle, vědění, filozofie.
Pojetí výchovy u J. A. Komenského
Bochenková, Petra ; Veverková, Kamila (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Husitská teologická fakulta Diplomová práce Pojetí výchovy u Jana Amose Komenského John Amos Comenius's Approach to Education Vedoucí práce: Autor práce: ThDr. Kamila Veverková, Th.D. Petra Bochenková Seznam zkratek atd. - a tak dále ČSAV - Československá akademie věd R., roč. - ročník s., str. - strana SPN - Státní pedagogické nakladatelství vyd. - vydání ÚVOD Málokterý autor dokázal ve svém díle obsáhnout tak široké okruhy svého zájmu a tvůrčího úsilí právě jako Jan Amos Komenský. Naprosto přesvědčivě patří k nejvýznamějším a nejznámějším osobnostem českého národa, jeho kultury a odkazu. Tvořil a orientoval se na základě podmínek své doby, to znamená, že ve svých dílech reagoval na podněty z oblasti hospodářské, politické, sociální a kulturní. Snažil se svou prací přispět k řešení celospolečenských problemů, a to na poli osobním, národním i evropském. Komenský se ve světle dějin představil jako filozof, teolog, kazatel Jednoty bratrské a učitel, zapsal se take jako sociální a pedagogický reformátor. Jeho láska k vlasti se ukazovala na snaze zachránit a zreformovat hodnoty českého národa, které se rozpadaly následkem pobělohorského období a utlačování. Jeho didaktické úsilí představovalo touhu povznést vlast českou na úrověň tehdejší Evropy. Nucené exulantsví však přineslo jeho...
The concept of revolution in the work of N.A. Berdyaev
Belinson, Maria ; Nykl, Hanuš (vedoucí práce) ; Tumis, Stanislav (oponent)
Tato práce se věnuje studiu pojetí revoluce v díle ruského filosofa N.A. Berd'ajeva. Nejprve je načrtnuta celková charakteristika díla tohoto filosofa a zvláštní pozornost je věnována jeho stylu. Hlavním cílem práce je popsat Berd'ajevův vztah k samotnému pojmu revoluce z filo- sofického, sociologického a historiosofického pohledu a dát ho do souvislosti s historickými událostmi první čtvrtiny 20. století v Rusku. K tomu jsou použity Berd'ajevovy statě ve sbornících Problémy idealismu, Milníky (Věchy) a De profundis (Iz glubiny) a dále jeho práce Duchovní krize inteligence, Duchovní základy ruské revoluce a Filosofie nerovnosti.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 71 záznamů.   začátekpředchozí42 - 51dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.