Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 46 záznamů.  začátekpředchozí37 - 46  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Uvádění dítěte do slavení mše svaté v rámci reflexe příprav na první svaté přijímání
ZRZAVÁ, Marie
Práce se zabývá přípravou dětí na první svaté přijímání a jejich uváděním do činného a vědomého slavení mše svaté. Teoretická část charakterizuje specifika křesťanské výchovy, typické znaky dětí mladšího školního věku a podstatu výuky náboženství a katecheze. Dále popisuje základní vymezení liturgie, její nositele a způsoby či možnosti opravdového slavení liturgických slavností. Praktická část práce je tvořena dvěma oblastmi. První oddíl vychází z teoretické části a na její podstatě charakterizuje základní kritéria, která by měla příprava na první svaté přijímání respektovat. Druhý oddíl obsahuje stručnou charakteristiku dvanácti publikací či řad věnujících se přípravě na první svaté přijímání. Tyto materiály jsou reflektovány ze tří hledisek ? zda jsou určeny spíše pro výuku náboženství nebo pro katechezi, zda počítají se spoluprací s rodinou, příp. s farností a zda v konečném důsledku připravují děti na jejich aktivní a vědomou účast na mši sv. Hodnocení není zaměřeno pouze kriticky, ale chce spíše vyzvednout možný přínos konkrétního materiálu a tedy jeho význam při systematickém uvádění dětí do slavení liturgie, z něhož je možné čerpat tu pravou radost a naději.
ÚZKOSTNÉ DĚTI MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU VE VÝUCE NÁBOŽENSTVÍ
SAMCOVÁ, Věra
Práce je zaměřena na úzkostné děti mladšího školního věku ve výuce náboženství. První část práce obsahuje definice a rozlišení pojmů úzkost a strach, popisuje úzkostné dítě z pohledu psychologie. V práci jsou uvedeny faktory ovlivňující zvýšenou úzkost u dětí (vrozené dispozice, rodina, škola, krizové životní události), z pohledu vývojové psychologie je popsán mladší školní věk.Práce se zabývá i pedagogickou komunikací s úzkostnými dětmi. Závěrečná část práce se věnuje výuce náboženství na 1. stupni základní školy. Pokládá si otázku, jak může náboženská výchova přispět k tomu, aby se úzkostné děti se svou úzkostí lépe vyrovnávaly. Jmenuje vhodná témata pro práci s těmito dětmi.
Starost biskupů o pastoraci dětí a mládeže v době totality
KOPELENT, Jiří
Práce se zabývá vyhledáním pokynů biskupů v pastýřských listech pražské a olomoucké arcidiecéze od roku 1948 - 1989. Po krátkém nastínění situace církve v době totality od roku 1948 do roku 1989, kdy pastorace dětí a mládeže byla velmi ztížena, jsou vypsány pokyny biskupů. Pokyny jsou rozděleny do šesti témat. První téma hovoří o vzniku nových kněžských povoláních. Druhé téma je o náboženské a rodinné výchově. Třetí téma je o výuce náboženství. Čtvrté téma je o křtu a biřmování. Páté téma je o přípravě na svatou zpověď a svaté přijímání. A šesté téma je o trávení prázdnin.
Katechetická činnost během liturgického roku s dětmi mladšího školního věku v Českobudějovické diecézi
ŠVECOVÁ, Olga
Práce se zabývá problematikou katechetické činnosti během liturgického roku s dětmi mladšího školního věku s aplikací na činnost ve vikariátech Českobudějovické diecéze. Teoretická část vymezuje liturgický rok a charakterizuje jeho jednotlivé části, cyklický a lineární časový systém. Ve druhé části se zabývá smyslovými, pohybovými, rozumovými vlastnostmi dětí mladšího školního věku z pohledu vývojové psychologie a z pohledu náboženské výchovy. Ve třetí části popisuje katechetiku, katechetickou činnost, katechezi její cíle, vymezení a obsah. Praktická část obsahuje dotazník realizovaný v rámci jedenácti vikariátů Českobudějovické diecéze pomocí vikariátních katechetických zástupců zjišťující konkrétní katechetickou činnost v jejich vikariátu. Vyhodnocení a výsledné zhodnocení s ukázkou dokumentací akcí během liturgického roku na příkladu vikariátu České Budějovice - město tvoří závěr práce.
Duchovní potřeby a jejich naplňování u lidí s tělesným postižením
POLÁKOVÁ, Zuzana
Diplomová práce se zabývá duchovními potřebami u osob s tělesným postižením. Téma vychází z psychologie osobnosti, charakterizuje lidské potřeby, definuje motivaci, hodnoty a zájmy. Navazují základní oblasti psychologie náboženství a náboženské pedagogiky. Pedagogický pohled se zaměřuje na otázky související s religiozitou člověka a hledá cíle pro náboženskou výchovu a vzdělávání. Další kapitoly se věnují osobám s tělesným postižením, popisují základní typy tohoto postižení a ukazují na základě osobních zkušeností autorky na specifika v životě lidí s handicapem. Druhá část se soustřeďuje na duchovní potřeby a jejich naplňování. Tématický okruh dává vzniknout metodickému návrhu na didaktické otevření duchovních potřeb. Součástí je několik didaktických celků, jejichž obsahem jsou jednotlivé vyučovací hodiny pro skupinu dospělých s tělesným handicapem.
PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORIOVÉ A JEJÍ VYUŽITÍ V NÁBOŽENSKÉ VÝUCE
HÄUSL VAD, Soňa
Práce se zabývá pedagogikou Marie Montessoriové a jejím využitím v náboženské výuce. Cílem práce je představit základní principy Montessori-pedagogiky a poukázat na možnosti využití těchto principů v rámci náboženské výuky. Teoretická část představuje životopis Marie Montessoriové, její dílo, antropologické pozadí a základní principy její pedagogiky. Dále se zaměřuje na ty části její práce, které souvisí buď implicitně nebo explicitně s náboženskou výukou. V praktické části je představena práce italské katechetky Sofie Cavalettiové, která se inspirovala pedagogikou Marie Montessoriové. Sofie Cavalettiová vedla v šedesátých letech minulého století v Římě katechetické centrum. V několika římských farnostech zřídila átria, ve kterých bylo používáno metod Montessori-pedagogiky. Dále je v práci uvedena metoda Godly Play vyvinuta americkým teologem a knězem episkopální církve Jeromem W. Berrymanem, který se inspiroval jak prací Marie Montessoriové, tak Sofie Cavalettiové.
Politický rozměr náboženské výchovy v pluralitní společnosti; příspěvek k didaktickému zprostředkování křesť. adolescentům
KROUZOVÁ, Markéta
Práce se zabývá vztahem politiky a náboženství, církve a státu a skutečností, že náboženská výchova má politický rozměr. Teoretická část charakterizuje poměr náboženství k politice, jeho místo v dnešní kultuře a způsob výchovy mladých lidí k porozumění křesťanství a k porozumění ostatním světovým náboženstvím. Praktická část podává příspěvek k výuce některých témat křesťanství.
Porozumění náboženské formě řeči v náboženské výchově mládeže ve starším školním věku
SVITÁKOVÁ, Alena
Práce se zabývá chápáním metafor a symbolů u dětí strašího školního věku tj. období pubescence. Následně se věnuje pojetí metafor a symbolů v jednotlivých oblastech lidského života a myšlení. Jedná se o oblast estetiky konkrétně o výtvarné umění, drama, hudbu a literaturu. Dále se zabývá pojetím metafor a symbolů ve filosofii, sociologii, psychologii (především sociální a hlubinné psychologii), religionistice a biblistice. Praktiská část zhrnuje poznatky uvedené v odborné části a vyvozuje z nich důsledky pro náboženskou pedagogiku a didaktiku symbolu zaměřenou na straší školní vek. V závěru je nastíněno několik exemplárních výukových hodin náboženství, které korespondují s uvedenými odbornými a praktickými pedagogickými poznatky mající za cíl, napomáhat pubescentům rozkrývat svět metafor a symbolů nejen v náboženské oblasti.
Odměna a trest v náboženské výchově
HEJDOVÁ, Eva
Práce se zabývá odměnou a trestem ve výchově a vzdělávání dítěte. Teoretická část shrnuje oblast odměn a trestů se specifickým zaměřením do oblasti náboženské výchovy, zaobírá se také rodinnou výchovou a vzdělávací praxí na základním stupni vzdělávání. V práci je zohledněn přístup pedagogický (nábožensko-pedagogický), psychologický a teologicko-biblický. Praktická část obsahuje výzkumné šetření v oblasti odměn a trestů z pohledu 16 učitelů náboženství. Zabývá se zkušenostmi s odměnami a tresty v jejich dětství, jejich vlastní rodinnou praxí a používání odměn a trestů v hodinách náboženské výchovy. Cílem práce je prokázat míru vlivu vlastních zkušeností a zážitků v oblasti odměn a trestů na jejich užívání ve výchově dětí.
Výzkum Náboženství - 5/1946 červenec ÚVVM/CVVM. B 23
Ústav pro výzkum veřejného mínění
Červencový výzkum ÚVVM se zabývá tématem náboženského cítění obyvatel Čech, Moravy a Slezska. Otázky se věnují osobní zbožnosti, křesťanským věroučným tématům, názorům na morální kvality věřících a na výuku náboženství ve škole, a v neposlední řadě toleranci.
Plný text: Stáhnout plný textPDF

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 46 záznamů.   začátekpředchozí37 - 46  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.