|
Pohybové činnosti v mateřské škole
SVOBODOVÁ, Aneta
Tématem bakalářské práce jsou pohybové činnosti v mateřské škole. V teoretické části jsou zahrnuty kapitoly, které úzce souvisí s tématem. Zajímala jsem se především o vývoj dětí v předškolním věku, poté jsem se zaměřila na předškolní vzdělávání v České republice, konkrétně na cíle a Rámcový vzdělávací program. Podrobněji jsem popsala, jakým způsobem pohybové činnosti rozvíjí děti v mateřské škole a v poslední kapitole teoretické části jsem se zaměřila na pedagogické působení při realizaci pohybových činností. Praktická část je věnována pedagogům v mateřských školách na Českobudějovicku a tomu, jak a jakým způsobem s dětmi realizují pohybové činnosti. Výzkumné šetření probíhalo metodou rozhovorů, jedná se tedy o kvalitativní výzkumné šetření. Rozhovory byly realizovány s pěti participanty.
|
|
Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách
HOUDKOVÁ, Klára
Bakalářská práce se zaměřuje na aktuální problematiku vyučování žáků s odlišným mateřským jazykem. Práce se zaměřuje na řešení redukce jazykové bariéry, která je největším problémem ve vyučování žáků s OMJ. Text se zabývá charakteristikou žáků s OMJ, jejich začleňováním do třídního kolektivu, problémy, které mohou nastat u těchto žáků. Celkově se v práci vysvětlují všechny potřebné informace týkající se výuky žáků s OMJ z pohledu pedagogů. Cílem je zjistit nejlepší způsob redukce jazykové bariéry a také vhodné přístupy učitelů.
|
|
Osobnost pedagoga v mateřské škole
SVOBODOVÁ, Kateřina
Cílem této bakalářské práce je zjistit, jaké osobnostní typy podle testu MBTI pracují na pozici učitelky v mateřské škole a jakým způsob jednotlivé osobnostní typy nahlíží na tuto profesi. Teoretická část se zabývá pedagogem mateřské školy, jeho úlohou, kompetencemi, dovednostmi a morálními zásadami. Dále se teoretická část věnuje osobnosti, temperamentu a popisu různých typologií osobnosti. V praktické části je popsán a vyhodnocen výzkum, který se skládal z kvantitativní a kvalitativní části. Ke kvantitativní části výzkumu byl použit dotazník, v kvalitativní části byla použita metoda polostrukturovaného rozhovoru. Respondenti dotazníku byli pedagogové mateřských škol. Pro rozhovor byly osloveny čtyři paní učitelky, které představují zástupce některých osobnostních typů MBTI.
|
| |
| |
|
Vliv pandemie Covid 19 na techniky a strategie vyučování
Pleskačová, Jana ; Kovaříková, Miroslava (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
1 ABSTRAKT Diplomová práce zkoumá vliv pandemie Covid-19 na techniky a strategie vyučování. Cílem práce je zjistit dopad Covid-19 na změny technik a strategií učení. Cílem je zjistit, o jaké změny se jedná. Zjistit, zda učitelé mají zájem upravit své strategie i techniky učení, a identifikovat případné překážky. Teoretická část obsahuje rešerše dostupné literatury a dalších zdrojů na toto téma. Především výstupy z materiálů z České školní inspekce, ale závěry a doporučení Ministerstva školství a tělovýchovy České republiky. Praktická část se zaměřuje na výsledky dotazníkového šetření. Dotazníkové šetření bylo provedeno mezi učiteli (konktrétně 101 respondentů) a je kvantitativní povahy. Výstupem jsou doporučení, jak zapojit změny do výuky, např. prostřednictvím dotací a doporučení, jak využít různé aplikace do výuky, které nevyžadují finanční dotaci. KLÍČOVÁ SLOVA Vzdělávání, online vzdělávání, výuka, učitel, pedagog, žáci, studenti, distanční vzdělávání, pandemie Covid-19, strategie, techniky vzdělávání
|
|
Komunikace a její vliv na řešení konfliktu mezi učitelem a rodičem.
Řezáčová, Michaela ; Svobodová, Zuzana (vedoucí práce) ; Dostálová, Vladimíra (oponent)
Bakalářská práce "Komunikace a její vliv na podoby a řešení konfliktu mezi učitelem a rodičem" se zabývá postavením rodičů ve výchovně vzdělávacím procesu a důležitostí správné a kvalitní komunikace mezi rodičem a školou. Práce je zaměřena na popis konfliktních situací mezi školou, jejím vedením a konkrétními pedagogy, a rodiči. V teoretické části jsou popsány a definovány základní poznatky v oblasti konfliktů a komunikace. Jsou zde uvedeny druhy konfliktů, vývojové fáze konfliktů, jejich příčiny a potenciální spouštěče, možná řešení a překážky, které v těchto řešeních mohou nastat. V neposlední řadě se práce zabývá prevencí a zásadami správné komunikace, dále jsou představeny i příklady dobré praxe. Praktická část je zaměřena na popis a analýzu konkrétních konfliktních situací na vybrané soukromé základní škole. Případová studie se zabývá zkoumáním konfliktů, které v dané instituci pedagogové prvního stupně řeší. Identifikuje nejčastější příčiny konfliktů a problematických situací, jejichž řešením se vybraní pedagogové zabývali. Věnuje se aspektům, které konkrétní pedagožky při řešení problematických situací pociťují jako překážky efektivní komunikace s rodiči. Popisuje doporučené postupy, jež jsou na dané škole používány a doporučeny a to, jakým způsobem jsou do řešení zapojováni další členové...
|
| |
|
Voda ve fyzice a fyzika ve vodě
BREBURDOVÁ, Hana
Breburdová, H. (2022): Voda ve fyzice a fyzika ve vodě. Diplomová práce. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta. Diplomová práce se zabývá badatelskou výukou a tvorbou fyzikálních experimentů vhodných pro výuku předmětu fyziky na 2. stupni základní školy. Základním cílem této práce je navržení některých fyzikálních experimentů, ve kterých lze použít vodu, a zároveň na těchto pokusech vysvětlit základní poznatky fyziky tekutin. Dále sestavit pracovní list pro výuku realizovanou badatelskou metodou. Výstupem této práce jsou vybrané experimenty s vodou a pracovní list badatelské výuky.
|
|
Pokusné školy v 20. letech 20. století v Československu
VOPELKOVÁ, Markéta
Bakalářská práce se zabývá školstvím na počátku 20. století. Následně reformní pedagogikou a pokusnými školami ve 20. letech 20. století, ze kterých je rozebrána Pokusná pracovní škola v Holešovicích a Dětská farma Eduarda Štorcha. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum a věnuje se dvěma výzkumným otázkám, na kterou v rámci výzkumného šetření hledá odpovědi.
|