Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 207 záznamů.  začátekpředchozí159 - 168dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Rumunský symbolismus: Ion Minulescu a George Bacovia. Rozbor motivů a témat
Brtník, Martin ; Vajdová, Libuša (vedoucí práce) ; Valentová, Libuše (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra jihoslovanských a balkanistických studií DIPLOMOVÁ PRÁCE Martin Brtník Rumunský symbolismus: Ion Minulescu a George Bacovia. Rozbor motivů a témat Romanian Symbolism: Ion Minulescu and George Bacovia. Analysis of motifs and themes Praha 2012 Vedoucí práce: PhDr. Libuša Vajdová, CSc. Děkuji touto cestou vedoucí své diplomové práce PhDr. Libuši Vajdové, Csc. za odborné vedení, za trpělivost a zejména za osobní přístup. Děkuji také své rodině a svým přátelům za podporu. Zvlášť bych rád poděkoval Danovi Apostu. Prohlašuji, že jsem diplomovou práci vypracoval samostatně, že jsem řádně citoval všechny použité prameny a literaturu a že práce nebyla využita v rámci jiného vysokoškolského studia či k získání jiného nebo stejného titulu. V Praze 19. 8. 2012 Martin Brtník Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá dvěma důležitými představiteli rumunského básnického symbolismu, Ionem Minulescem a Georgem Bacoviou. Hlavním cílem práce je analyzovat typické motivy a témata obsažená v básních těchto dvou hlavních reprezentantů uvedeného básnického směru a na jejich základě porovnat jejich básnické styly. Hlavní důraz je v práci položen na rozbory a interpretace vybraných básní a na celkové porovnání témat a motivů, jež ve svých verších oba umělci využívají. Na analýze...
Sámská poezie ve Finsku
Hořínová, Markéta ; Dlask, Jan (vedoucí práce) ; Kovář, Michal (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám sámskou poezií. Hlavním záměrem práce bylo zmapovat historii a vývoj lyriky psané v severní sámštině převážně na území Finska. Kromě toho jsem se také pokusila nalézt některé společné znaky a tendence v sámské poezii. Při psaní jsem využívala encyklopedickou metodu. V první části práce se věnuji severosámskému joiku z literárního hlediska. Joik bývá často považován za základní kámen sámské literatury a i v mé studii se ukázal být zásadním pro její vývoj. Vlivy joiku lze pozorovat v celé historii sámské lyriky. V dalších částech práce představuji významné básníky a jejich poetickou tvorbu od konce 19. století až do současnosti. Pozornost věnuji hlavně autorům původem z Finska. Stručně se zabývám také některými společenskými událostmi, které měly přímý vliv na literaturu. V závěrečné části práce se krátce věnuji vydávání a překladům sámské poezie. Vzhledem k tomu, že moje znalost sámského jazyka je značně omezená, byla jsem nucena analyzovat literární díla vždy s přihlédnutím k jejich finskému či anglickému překladu. Přesto se mi podařilo v sámské poezii nalézt několik společných tendencí. Klíčová slova: Finsko, sámská literatura, poezie, joik, severní sámština
Dílo Jiřího Mordechaje Langera
Garciová, Denisa ; Holý, Jiří (vedoucí práce) ; Sládek, Pavel (oponent)
This thesis introduces Jiří Mordechai Langer, who was Czech Jewish author. Through the data of his biography describes his mental focus and some of the aspects of his works, which is inspired by it. The thesis is focused on his first book of poetry Piyutim ve-shire Yedidut, which is written in Hebrew and was published in Prague in 1929. The thesis contents translation of poetry into Czech language, description of language and form. The author describes also main topics of Langer's poetry and its place among other works by Jiří M. Langer and in tradition of Hebrew literature. Influence of Hebrew literature and Hasidism, which she finds out in the book, shows for better understanding on concrete passages. Key words Jiří Langer, jewish writers in 20th century, poetry, translation
Pohybové vyjádření básní v předškolním věku dítěte
Hujerová, Václava ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Předmětem výzkumu je ukázat možnosti propojení poezie s pohybem u dětí předškolního věku. Cílem výzkumu je zjistit, které básně děti upřednostňují a proč, které pohyby děti při ztvárňování básní uplatňují, a které druhy pohybů se dětem při ztvárňování básní nejvíce osvědčily. Metodou výzkumu je rozhovor o důvodu výběru básní, experiment založený na pohybovém ztvárnění básní a pozorování pohybů, které při jejich ztvárňování využívají. Zjistila jsem, že propojení poezie s pohybem nabízí zajímavý způsob práce s dětmi předškolního věku. Všimla jsem si, že děti ocenily u básní nejrůznější jazykové i formotvorné prostředky a zjistila jsem, že nejvíce oblíbené jsou u dětí pohyby, které umožňují maximální vybití energie a nejsou náročné na pochopení. Na tato zjištění mohu navázat ve své praxi a vybírat takové básně a pohyby, které jsou chápání dětí nejbližší. Doufám, že zjištění, ke kterým jsem dospěla ve své diplomové práci, budou zajímavou inspirací pro učitelky mateřských škol a obohatí je o nový náhled na vnímání poezie předškolními dětmi.
O slunovratu - zhudebněné verše Jana Skácela
Lesáková, Tereza ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Tereza Lesáková O slunovratu - zhudebněné verše Jana Skácela Práce se zabývá vztahem básnických textů a jejich zhudebněné varianty, konkrétně verši Jana Skácela na albu Jiřího Pavlici a hudební skupiny Hradišťan O slunovratu. Těžiště práce leží v interpretaci písní a básní a v jejich následném porovnání a odhalení případných smyslových posunů. Tyto úvahy jsou doplněny malým interpretačním šetřením kvalitativní povahy, jehož účelem bylo zjištění, jak některým písním na albu rozumějí ostatní posluchači.
Hlavní motivy a témata v poezii Rubéna Daría
Grabec, Jan ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Snahou této práce je zachytit a vyložit motivické a tematické okruhy v básnickém díle Rubéna Daría. Rubén Darío se výraznou měrou zasloužil o vznik hispanoamerického modernismu, který esteticky a z části také tematicky vycházel především z literárních směrů devatenáctého století v Evropě. Hispanoamerický modernismus pak formálně oživil tehdejší básnické struktury a dovolil ostatním hispánským spisovatelům obohatit svá díla o nové prvky. Práce se poté zabírá rozborem témat a motivů, která se v Daríově díle nejčastěji objevovala. Motivická část jeho díla byla, zejména v jeho rané tvorbě, silně zasažena mytologií, zejména mytologií klasickou a germánskou, ale také orientálním uměním a často evokovala aristokratické prostředí. Tyto motivy byly literárními kritiky často označované za motivy exotické, protože nebyly součástí Daríovy doby. Nakonec se práce snaží zachytit motivický a tematický posun mezi jeho stěžejními sbírkami Světské sekvence (Prosas profanas) a Zpěvy života a naděje (Cantos de vida y esperanza). Na rozdíl od sbírky Světské sekvence se sbírka Zpěvy života a naděje uchyluje spíše k existenciálním tématům a motivům.
Vzájemné působení metrických a fonologických faktorů při utváření básnického rytmu
Zindulková, Klára ; Binar, Vladimír (vedoucí práce) ; Wiendl, Jan (oponent)
Ve své práci popisuji rytmickou strukturu sylabotónického a časoměrného verše a rytmický princip obou versifikačních systémů porovnávám s rytmem hudebním, hledajíc vzájemné analogie a rozdíly. U obou versifikačních systémů je poté blíže zkoumána rytmická úloha vokalické kvantity a z ní plynoucí možnosti hypotetického propojení pravidel obou systémů. Vracím se k teoriím J. Krále a O. Hostinského, nahlížím je ve světle moderní metriky a zmiňuji jejich možný přínos v oboru textařské praxe. Dále se věnuji vztahu textové a hudební složky vokální hudby a rytmickým aspektům této interakce, zkoumajíc zvláště rytmický dopad přítomnosti slovního i hudebního přízvuku ve vokální skladbě a srovnávám úlohu pauz a jejich typy ve třech rozebíraných rytmických systémech.
Abstract expressionism and Raymond Roussel in the poetry of John Ashbery
Peková, Olga ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Armand, Louis (oponent)
Abstraktní expresionismus a Raymond Roussel v poezii Johna Ashberyho John Ashbery jako vzorový příklad postmoderního autora zahrnuje do své tvorby řadu vlivů. Ty tvoří nedílnou součást pochopení a ocenění jeho poezie, ale také říkají mnoho o Ashberyho přístupu k literárnímu kánonu, přesněji řečeno jsou důkazem jeho zaujetí pro avantgardu a okrajové, nedoceněné či neortodoxní autory. Dva z těchto vlivů byly v práci podrobeny bližšímu zkoumání. Za prvé je to tvorba abstraktních expresionistů druhé generace, kteří byli během padesátých let minulého století úzce spjatí s prostředím takzvané "newyorské školy", jejímž významným zástupcem se Ashbery stal. Za druhé je to francouzský protosurrealista Raymond Roussel. Práce srovnává několik rysů Ashberyho poetiky s odpovídajícími rysy technik těchto dvou inspiračních zdrojů, aby tak přiblížila postupy a ideje skryté pod povrchem Ashberyho neotřelého stylu. Abstraktní expresionisté byli vybráni se zřetelem na Ashberyho dlouholeté působení jako kritika výtvarného umění a na již zmíněnou skutečnost, že spolu s ním sdíleli prostředí newyorské školy. Srovnání, které vychází z článku Charlese Altieriho "John Ashbery and the Challenge of Postmodernism in the Visual Arts", vyděluje dvě paralely mezi možnostmi jazykového a vizuálního materiálu: způsob zacházení s jazykem,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 207 záznamů.   začátekpředchozí159 - 168dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.