Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Komparace vlivu vzdělání na ekonomický růst v sub-regionech Evropy
Vérosta, Denis ; Chytilová, Helena (vedoucí práce) ; Babin, Jan (oponent)
Bakalářská práce zkoumá vliv investic do lidského kapitálu v podobě školního vzdělání na ekonomický růst. Hlavním cílem je ověření hypotézy o očekávaném pozitivním vlivu dodatečného školního vzdělání na ekonomický růst mezi subregiony Evropy a dále, že tento vliv bude větší na území subregionů severní a západní Evropy. Za účelem zkoumání tohoto vlivu jsou představeny teorie lidského kapitálu a ekonomického růstu, včetně teoretického modelu vytvořeného autorem pro účely této práce. Pro ověření vlivu dodatečného školního vzdělání na ekonomický růst na datech je využit ekonometrický model vyjadřující reálné HDP na pracovníka v závislosti na zásobě fyzického kapitálu na pracovníka a průměrné délce školního vzdělání. Dataset využitý k výzkumu zahrnuje pozorování pro 34 evropských států mezi lety 1955 až 2010 v pětiletých intervalech. Pomocí metod OLS a TSLS je modelováno dohromady 10 regresí, 2 pro ucelený dataset dohromady a 2 pro každý subregion separátně, za účelem možné komparace. Výsledky regrese pro celý dataset potvrzují hypotézu o očekávaném pozitivním vlivu dodatečného školního vzdělání na společném území evropských subregionů, to je v souladu s teorií lidského kapitálu, teoretickým modelem ekonomického růstu i s předchozí empirickou literaturou (Bassanini a Scarpetta 2001, Soto 2009, Barro a Lee 2013). Výsledky separátních regresí dále naznačují, že variabilita tohoto vlivu je silně spjata s kvalitou školní výuky, která je vyšší ve vyspělejších státech severní a západní Evropy, u kterých byl pozitivní vliv dodatečného vzdělání na růst HDP na pracovníka prokázán i separátně. Zjištění této heterogenity je rovněž v souladu s výsledky předchozích studií (Soto 2009, Hanushek a Woessmann 2012), kde se kvalita školního vzdělání v souvislosti s ekonomickým růstem rovněž ukázala jako klíčová.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.