Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Role řeky Volhy v sebeidentifikaci obyvatel Horního Povolží v 19. století
Uriková, Lucie ; Daniel, Ondřej (vedoucí práce) ; Tumis, Stanislav (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám problematikou identity ruské společnosti 19. století a role řeky Volhy v ní. Zaměřuji se na charakterizování ruské identity v nejširším slova smyslu, na vztah lidské společnosti k přírodě a na dvě případové studie z regionu Horního Povolží. V teorii ruské identity považuji za zásadní čtyři její charakteristické rysy - rozpolcenost, vlastenectví, spiritualitu a sentimentalismus. Analýza vztahu lidské společnosti a přírody obsahuje část věnovanou důvodům lidského tíhnutí ke krajině, je zde rozebrán koncept národních krajin a představena dominantní představa o ruské krajině na konci 19. století. Poslední část je věnovaná výzkumu role řeky Volhy v sebeidentifikaci obyvatel Horního Povolží. Ve studii o uctívání pramene Volhy a ve výzkumu folkloru si všímám přístupu různých aktérů k této řece a na základě toho definuji místo řeky Volhy v životě různých společenských vrstev. Závěrem mé studie je, že role řeky Volhy v životě obyvatel Horního Povolží se v mnohém shodovala s její rolí v celospolečenském diskurzu, avšak zcela vymykající byl přístup venkovského obyvatelstva, pro které Volha neměla o nic větší význam než jakákoliv jiná řeka.
Rusko na fotografiích přelomu 19. a 20. století
Uriková, Lucie ; Stellner, František (vedoucí práce) ; Szobi, Pavel (oponent)
Ve své práci hodlám podrobit analýze vývoj ruské dokumentární fotografie v letech 1839- 1917, čili v období od vzniku fotografie po pád carství, který je mezníkem ve tvorbě mnoha uměleckých směrů. Dokumentární fotografii můžeme rozdělit do několika kategorií - fotografie krajin, architektury, předmětů, událostí a lidí. Toto obecné rozdělení mi poslouží pro načrtnutí světového vývoje, který bude úvodem k hlavní tématice této práce. Ruské dokumentární fotografie rozeberu v kontextech jejího vzniku, příspěvku cizinců působících v Rusku, fotografických společenství, pořádání technologických, vědeckých a fotografických výstav a nacionálních (Volha) a imperialistických (Střední Asie) symbolů ruské říše. Podrobně rozeberu dílo fotografů Maxima Petroviče Dmitrijeva a Sergeje Michajloviče Prokudina- Gorského, kteří svůj život zasvětli snímání Ruska.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.