Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Dramatické dílo Jana Amose Komenského
Klosová, Markéta ; Stehlíková, Eva (vedoucí práce) ; Scherl, Adolf (oponent) ; Svatoš, Martin (oponent)
Markéta Klosová Dramatické dilo Jana Amose Komenského (abstrakt disert. práce) Předložená práce rozcbírú 1O dramatických prací Komenského v kontextu s historickými poměry a spolu s praxí středoevropského (zvlúštč školského) divadla 16. a 17. století. Ncjprve se disertace zabývá hrami na lešenském gymnáziu. jcjich2 zavedení došlo v r. 1635. První doložená představení (od r. 1639) se zde konala prúvě v době Komenského rektorátu. Dramata. která se v Lcšnč v 17. století hrála. byla zcela v souladu s dobovými trendy. Jejich autoři čerpali inspiraci z protcstantskí,ch her (psaných zvl. německy a latinsky). ale nevyhýbali se ani látkám typickým pro jezuitské dramatiky. V Lcšnč se hrály i Komenského hry Diogenes Cynicus redivivus (hráno 1640, vyšlo 1658) a Abrahamu.\· patriarcha (!mino 1641. vyšlo 1661/1662). c":ást badatelů na Diogenovi vyzdvihuje vtipné zpracování a volbu nezvyklého antického tématu. Druzí se zamýšlejí nad tím, proč si autor vybral prúvč tohoto lllosofa: kynismu je vlastní absolutní neuznání společenské konvence včctnč sklonu k vcřcjnč provozované promiskuitč. Komenský však spatřoval v kynismu do jisté míry dCislcdné naplnční po7.adavkú stoické morálky a filosofie a viděl Diogena jako velkého myslitele vnitřní svobody. ;\utorka dokládá, že podíl na Komenského výbčru látky měla i síla l!·adicc:...
Dramatické dílo Jana Amose Komenského
Klosová, Markéta ; Stehlíková, Eva (vedoucí práce) ; Scherl, Adolf (oponent) ; Svatoš, Martin (oponent)
Markéta Klosová Dramatické dilo Jana Amose Komenského (abstrakt disert. práce) Předložená práce rozcbírú 1O dramatických prací Komenského v kontextu s historickými poměry a spolu s praxí středoevropského (zvlúštč školského) divadla 16. a 17. století. Ncjprve se disertace zabývá hrami na lešenském gymnáziu. jcjich2 zavedení došlo v r. 1635. První doložená představení (od r. 1639) se zde konala prúvě v době Komenského rektorátu. Dramata. která se v Lcšnč v 17. století hrála. byla zcela v souladu s dobovými trendy. Jejich autoři čerpali inspiraci z protcstantskí,ch her (psaných zvl. německy a latinsky). ale nevyhýbali se ani látkám typickým pro jezuitské dramatiky. V Lcšnč se hrály i Komenského hry Diogenes Cynicus redivivus (hráno 1640, vyšlo 1658) a Abrahamu.\· patriarcha (!mino 1641. vyšlo 1661/1662). c":ást badatelů na Diogenovi vyzdvihuje vtipné zpracování a volbu nezvyklého antického tématu. Druzí se zamýšlejí nad tím, proč si autor vybral prúvč tohoto lllosofa: kynismu je vlastní absolutní neuznání společenské konvence včctnč sklonu k vcřcjnč provozované promiskuitč. Komenský však spatřoval v kynismu do jisté míry dCislcdné naplnční po7.adavkú stoické morálky a filosofie a viděl Diogena jako velkého myslitele vnitřní svobody. ;\utorka dokládá, že podíl na Komenského výbčru látky měla i síla l!·adicc:...
Jezuitské školské drama v Praze v 1. polovině 18. století
Jacková, Magdaléna ; Stehlíková, Eva (vedoucí práce) ; Svatoš, Martin (oponent) ; Scherl, Adolf (oponent)
Pod pojmem skolske divadlo rozumime takove divadelni akce provozovane studenty nebo zaky, ktere maji sve pevne misto v pnlbehu skolniho roku alnebo je jednim z jejich hlavnich ucelu predvest, jakych do sahli studenti pokroku, predevsim co se tyee vystupovani na verejnosti a ovladani latiny. Skolske divadla predstavuje sice nejmene efektni, ale zaroven nejpoeetnejsi tvar jezuitskeho divadla. Zaroven je jeho nejmene znamou cast!, protoze skolske hry se temer zadne nedochovaly. o to cennejsi je 66 kompletnich textu her z praiskych koleji, diky nimz si muzeme udelat alespon pribliznou predstavu 0 tom, jak vypadaly hry provozovane v 1. pol. 18. stol. na praiskych gymnaziich. Nejjednodussi formu skolskeho divadla predstavovaly tzv. cvieeni (exercitationes) a deklamace (declamationes), poloverejne produkce predvadene pred velmi omezenym okruhem publika, obvykle pred studenty jedne tridy, ktere ani nemusely nutne mit dramatickou formu. Pravidelnou prilezitost k nastudovani skolskych her poskytovala zejmena dye obdobi: masopust a konec skolniho roku. 0 provozovani masopustnich her na praiskych jezuitskych gymnaziich v prvni polovine 18. stoleti marne jen velmi skromne dUkazy. Naprosta vetSina dochovanych her zrejme spada do kategorie her uvedenych na konci skolniho roku. Zatimco puvodne byvalo zvykem nastudovat v...
Astarto versus Atalanta. Heinrich Rademin, "Director Comicus" (1674-1731), v kontextu italskoněmecké divadelní dramaturgie počátku 18. století
Bohadlová, Kateřina ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Scherl, Adolf (oponent) ; Flemrová, Alice (oponent)
Práce kriticky nahlíží do benátského hudebního a německého dvorského a kočovného lidového divadla na počátku 18. století. Shrnuje dosud známá fakta včetně nejnovějších studií z oblasti benátské libretistiky a její vliv na činoherní divadlo a operu v habsburské monarchii. Na příkladě reprezentativních básníků - Apostola Zena a Pietra Pariatiho - dokumentuje zrod profesionálního libretisty vrcholného baroka včetně úspěšné kariéry na císařském dvoře ve Vídni. Jejich společné dílo Astarto z roku 1708 představuje klasickou operu seria. Zatímco v německy mluvících zemích s centrem ve Vídni převládá v aristokratických kruzích italská opera, kočovné lidové divadlo je ve znamení hauptakcí, které se vlivem ostatních žánrů transformují v komickou burlesku. Spojovacím článkem těchto světů je všestranný divadelník Heinrich Rademin (1674-1731). Jako principál Hochdeutscher Komödianten procestoval střední Evropu, s J. A. Stranitzkym založil Divadlo U Korutanské brány ve Vídni a byl jeho členem, s A. J. Geißlerem získal exkluzivní koncesi hrát v Praze a Kuksu, vymyslel nový žánr operní parodie, během krátké doby se zasadil o výrazný posun divadelní dramaturgie a napsal zásadní sbírku Wiener Haupt- und Staatsaktionen (1724-5), v níž stvořil typizovanou komickou postavu Hanswursta, integrovanou do německého...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.