|
The Reflection on Hamlet in McEwan's Nutshell
REJMANOVÁ, Adéla
Práce se zaměří na vyprávěcí perspektivu současného románu britského autora Iana McEwana Nutshell, který autor pojal jako literární experiment ve vztahu k literárnímu odkazu Williama Shakespeara a jeho klasické tragédie Hamlet. Práce v úvodní části představí autora v kontextu současné britské prózy a stručně zmíní díla současné literatury, která jsou součástí projektu The Hogarth Shakespeare Series (od roku 2015). Jádrem práce bude literární analýza McEwanova románu ve vztahu k tragédii W. Shakespeara, která se soustředí na identitu vypravěče příběhu, jeho existenciální zkušenost, vnímání světa a uzavřeného prostoru v matčině lůně. Závěrečná kapitola zhodnotí téma románu I. McEwana v porovnání s námětem klasické Shakespearovy tragédie.
|
|
Školní zralost a připravenost u žáků v přípravné třídě
Rejmanová, Adéla ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku školní zralosti a připravenosti u dětí v přípravné třídě. V teoretické části je vymezena základní terminologie z oblasti vývoje dítěte v předškolním období, předškolního vzdělávání a problematiky vstupu do ZŠ. Jsou zde také podrobně popsány principy Jiráskova orientačního testu školní zralosti, které jsou následně aplikovány v praktickém výzkumu. Výzkumná část se věnuje srovnání úrovně školní zralosti a připravenosti dětí v přípravné třídě s dětmi v mateřské škole. Šetření bylo prováděno zejména pomocí kvalitativních metod, konkrétně prostřednictvím rozhovorů, dotazníků, pozorování a anamnéz. Použita byla ale taktéž kvantitativní metoda, a to sice standardizovaný Jiráskův orientační test školní zralosti pro děti. Daný test je zaměřen na jemnou motoriku a schopnost vizuo-motorické koordinace. Výzkum byl realizován v přípravných třídách a mateřských školách ve Středočeském kraji. Cílem diplomové práce bylo zjistit, nakolik vzdělávání v určitém typu předškolního zařízení může ovlivnit připravenost dětí na školu. Výsledky celého šetření ukázaly, že přípravné třídy mají nastaveny lepší podmínky k rozvoji předškolního dítěte s odkladem školní docházky než mateřské školy. KLÍČOVÁ SLOVA Předškolní vzdělávání, Školní zralost, Školní připravenost, Povinná školní...
|