Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Dwelling and drifting in space. Landscape in the poetry of Ted Hughes and Kenneth White
Potočňáková, Magdaléna ; Procházka, Martin (vedoucí práce)
Krajina patrila vzdy mezi zakladni temata poezle, pricemz basnicke pojeti tohoto svebytneho fenomenu se samozrejme menilo v zavislosti na historickem a kultumim prostredi a v prubehu staleti podlehalo zanrovym a esteticky-m konvencim. Predkladana prace se vsak pokousi 0 "mapovani" krajiny soucasne v dilech dvou britskych basniku, Teda Hughese a Kennetha Whitea. Zaroveii take sleduje urcite paralely mezi jejich ztvamenim krajiny a pojetim prostoru v soucasne filosofii, zejmena v knize Gilla Deleuze a Felixe Guattariho Tisic piosin. Soucasti uvodnich uvah 0 krajine v prvni kapitole je pak mj. i kratke zamysleni nad pojetim prirody a krajiny v cinske kulture a vychodni filosofii, k nimz se oba zmiiiovani basnici, byt' v ruzne mire, obraceli jako ke zdroji inspirace. Priroda, a tedy i krajina, ktera je "podobou a tvarem pfirody" (8-Tchao), neni v cinskem mysleni a poezii projevem Stvoritele, ale neCim, co existuje samo o sobe (cinsky- pojem zi-ran oznacujici pfirodu lze prelozit jako "svebytnost" ci "samo sebou"). Dalsi Cinsky vyraz pro prirodu, cau-chua, oznacuje "vznikani a promeiiovani" (Ci "tvoreni a zanikani" a reflektuje tak chapani pfirody jako neustale probihajiciho procesu, jehoz soucasti je i clovek. Toto vedomi sounalezitosti se projevuje i v pfistupu k umeleckemu ztvameni krajiny, jehoz predpokladem...
Historie v anglickém románu posledních desetiletí
Nagy, Ladislav ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Hilský, Martin (oponent) ; Potočňáková, Magdaléna (oponent)
Práce se zaměřuje na oblast britské prózy několika posledních desetiletí, z níž vybírá díla, která určitým způsobem reflektují proměňující se chápání historie a vztahu mezi historií a fiktivním literárním dílem. Tuto reflexi práce zkoumá v několika tematických okruzích. Jsou jimi: vztah k viktoriánské epoše, město, venkov, archiv (reflexe vztahu románového vyprávění a historických pramenů - metatextualita) a dějiny jako "palimpsest", tj soubor několika textových rovin, které se různě prolínají. Proměny vztahu k minulosti vedoucí k problematizaci striktního rozlišení historické literatury a literární fikce jsou sledovány na příkladech převážně z prózy posledních třiceti let. Jedinou výjimkou tvoří Francouzova milenka Johna Fowlese, kterou autor vnímá jako dílo zásadního významu pro přehodnocení vztahu k historii. Dále se práce věnuje dílům autorů, jako jsou Iain Sinclair, Peter Ackroyd, Alan Moore (téma Londýna), Michel Faber (viktoriáni), Graham Swift, Bruce Chatwin a Adam Thorpe (venkov) Salman Rushdie, Zadie Smithová (román a dějiny), A. S. Byattová nebo Julian Barnes (archiv, literární dědictví). ) Pro autory historické prózy jsou dějiny především obrovským zdrojem příběhů. Tyto příběhy jsou znovu a znovu vyprávěny, jsou objevovány a upravovány k novým účelům. Práce ukazuje, že vedle jejich...
Concepts of Space in Victorian Novels
Sukdolová, Alice ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Potočňáková, Magdaléna (oponent) ; Vránková, Kamila (oponent)
Práce se zabývá koncepcí prostoru vybraných viktoriánských románů nejprve v jeho povrchové struktuře a posléze zkoumá hloubkové vztahy těchto struktur k archetypálním a symbolickým složkám prostoru v literatuře. Ke zkoumání "povrchu" byla využita filosofie pojetí prostoru Deleuze a Guattariho rozlišující prostor hladký (nomádský) a zvrstvený (civilizačními zásahy). Další část práce využívá filosofickou perspektivu vnímání prostoru Gastona Bachelarda, jehož Poetika prostoru zachycuje fenomenologii básnického obrazu s důrazem na archetypální pojetí hloubky prostoru a jeho funkci v lidském podvědomí. Práce se zaměřuje na vybrané romány viktoriánské doby, které nesou jisté společné znaky (centralizace prostoru, otevřenost krajiny, vztah k místu nebo určitému regionu), a v tomto směru podrobuje analýze romány sester Brontëových (Na Větrné hůrce, Jana Eyrová), Thomase Hardyho a George Eliot (Mlýn na řece Floss, Daniel Deronda).
Dwelling and drifting in space. Landscape in the poetry of Ted Hughes and Kenneth White
Potočňáková, Magdaléna ; Procházka, Martin (vedoucí práce)
Krajina patrila vzdy mezi zakladni temata poezle, pricemz basnicke pojeti tohoto svebytneho fenomenu se samozrejme menilo v zavislosti na historickem a kultumim prostredi a v prubehu staleti podlehalo zanrovym a esteticky-m konvencim. Predkladana prace se vsak pokousi 0 "mapovani" krajiny soucasne v dilech dvou britskych basniku, Teda Hughese a Kennetha Whitea. Zaroveii take sleduje urcite paralely mezi jejich ztvamenim krajiny a pojetim prostoru v soucasne filosofii, zejmena v knize Gilla Deleuze a Felixe Guattariho Tisic piosin. Soucasti uvodnich uvah 0 krajine v prvni kapitole je pak mj. i kratke zamysleni nad pojetim prirody a krajiny v cinske kulture a vychodni filosofii, k nimz se oba zmiiiovani basnici, byt' v ruzne mire, obraceli jako ke zdroji inspirace. Priroda, a tedy i krajina, ktera je "podobou a tvarem pfirody" (8-Tchao), neni v cinskem mysleni a poezii projevem Stvoritele, ale neCim, co existuje samo o sobe (cinsky- pojem zi-ran oznacujici pfirodu lze prelozit jako "svebytnost" ci "samo sebou"). Dalsi Cinsky vyraz pro prirodu, cau-chua, oznacuje "vznikani a promeiiovani" (Ci "tvoreni a zanikani" a reflektuje tak chapani pfirody jako neustale probihajiciho procesu, jehoz soucasti je i clovek. Toto vedomi sounalezitosti se projevuje i v pfistupu k umeleckemu ztvameni krajiny, jehoz predpokladem...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.