Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Hydro-karotážní měření přirozeného proudění podzemní vody v sedimentárních horninách s využitím metody ředění označené kapaliny
Pitrák, Michal
1 1. Úvod Termín hydro-karotážní měření zahrnuje měření dynamiky podzemní vody v jednotlivých vrtech pomocí karotážní techniky. Tato měření v podstatě využívají fyzikálního principu ředění označkované kapaliny, které bylo pro praktické využití poprvé popsáno Grinbaumem (Grinbaum 1965). V práci shrnuji dosavadní možnosti metody ředění označené kapaliny a uvádím také nové, mnou vypracované postupy. V dosavadní karotážní praxi, včetně hydrokarotážních měření, se u nás používají klasické karotážní aparatury zabudované na vozidle. Metoda ředění se zpravidla realizuje pomocí rezistivimetru, kde se jako značkovače používá NaCl. Jedním z cílů mé práce bylo terénním měřením ověřit prototyp lehké přenosné karotážní soupravy BLS-92H nové generace od výrobce "W&R Instruments" Brno. To jsem provedl na několika různě hlubokých vrtech (viz kap.4). Pro rychlé zpracování dat přímo v terénu jsem sestavil programy "WR2LAS" a "VELCOM". Dříve vyvinutá speciálni fotometrická sonda (Zbořil a Mareš 1971) byla upravena tak, aby byla kompatibilní s přenosnou karotážní aparaturou BLS-92H a také pro značkovač - potravinářské barvivo Brilliant Blue E 133. Potravinářské barvivo posloužilo také pro bodové označení vody ve vrtu a následnou detekci vertikální složky proudění. Uskutečněná fotometrická měření metody ředění byla porovnávána s...
Hydro-karotážní měření přirozeného proudění podzemní vody v sedimentárních horninách s využitím metody ředění označené kapaliny
Pitrák, Michal
1 1. Úvod Termín hydro-karotážní měření zahrnuje měření dynamiky podzemní vody v jednotlivých vrtech pomocí karotážní techniky. Tato měření v podstatě využívají fyzikálního principu ředění označkované kapaliny, které bylo pro praktické využití poprvé popsáno Grinbaumem (Grinbaum 1965). V práci shrnuji dosavadní možnosti metody ředění označené kapaliny a uvádím také nové, mnou vypracované postupy. V dosavadní karotážní praxi, včetně hydrokarotážních měření, se u nás používají klasické karotážní aparatury zabudované na vozidle. Metoda ředění se zpravidla realizuje pomocí rezistivimetru, kde se jako značkovače používá NaCl. Jedním z cílů mé práce bylo terénním měřením ověřit prototyp lehké přenosné karotážní soupravy BLS-92H nové generace od výrobce "W&R Instruments" Brno. To jsem provedl na několika různě hlubokých vrtech (viz kap.4). Pro rychlé zpracování dat přímo v terénu jsem sestavil programy "WR2LAS" a "VELCOM". Dříve vyvinutá speciálni fotometrická sonda (Zbořil a Mareš 1971) byla upravena tak, aby byla kompatibilní s přenosnou karotážní aparaturou BLS-92H a také pro značkovač - potravinářské barvivo Brilliant Blue E 133. Potravinářské barvivo posloužilo také pro bodové označení vody ve vrtu a následnou detekci vertikální složky proudění. Uskutečněná fotometrická měření metody ředění byla porovnávána s...
Hydro-karotážní měření přirozeného proudění podzemní vody v sedimentárních horninách s využitím metody ředění označené kapaliny
Pitrák, Michal ; Kobr, Miroslav (vedoucí práce) ; Lukeš, Jiří (oponent) ; Čurda, Stanislav (oponent)
Téměř pro všechna terénní měření byla použita přenosná aparatura "BLS-92H" Brněnského výrobce "W&R Instruments." Tato práce prokázala, že takovýto typ aparatury je plně použitelný pro karotážní stanovování dynamiky podzemní vody, pro takzvanou hydro- karotáž. Nasazení aparatury "BLS-92H" bylo ovšem komplikováno zastaralým registračním a zpracovatelským programovým vybavením, které bylo dodáno spolu s aparaturou. Výstupní formát souborů registrovaných aparaturou nebyl kompatibilní s žádným uznávaným standardem přenosu karotážních dat. Pro zpracování dat byl vybrán systém "GdBase" českého výrobce "GD Software." Aby bylo možné do tohoto kvalitního interpretačního programu přenést zaznamenaná data musel být vytvořen konverzní program "WR2LAS." Díky tomuto vlastnímu programu jsou data transformována do mezinárodně používaného formátu LAS. Konverze dat je rychlá a snadná. Přímo v průběhu metody ředění je tak možné vytvořit obrázek křivek ředění. Zobrazení křivek pak pomůže rozhodnout kdy měření ukončit. Dalším programem vytvořeným v rámci této práce je "VELCOM," sloužící pro interaktivní grafický výpočet horizontální rychlosti z křivek metody ředění. Program "VELCOM" v podstatě simuluje zdlouhavé klasické zpracování výpočtu horizontální rychlosti. Při tomto zpracování je horizontální rychlost hledána jako...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.