|
Rostlinné bioindikátory těžkých kovů
Pecinová, Eliška ; Doležalová Weissmannová, Helena (oponent) ; Komendová, Renata (vedoucí práce)
Městské oblasti jsou vystaveny vysokému riziku znečištění, a některé druhy rostlin mohou toto znečištění dobře indikovat. V této práci byly ke studiu vybrány rostliny, které jsou schopny kumulovat v sobě těžké kovy a splňují podmínky pro bioindikátory. Jako vhodné bioindikátory byly zvoleny mechy, lišejníky, bříza, lípa a tis. Vzorky rostlin byly odebírány na území města Brna v dopravně zatížených i nezatížených oblastech a analyzovány pomocí atomové absorpční spektrometrie na obsah Cd, Cu, Hg, Pb a Zn. Ve zvýšené koncentraci, hraničící s limitní hodnotu potenciální fytotoxicity, byly stanoveny Cu (max 47,7 mgkg-1) a Zn (max 200 mgkg-1). Jako nejlepší rostliny pro bioindikaci znečištění v podmínkách města Brna byly pro většinu prvků (Cu, Hg, Pb) vyhodnoceny mechy a lišejníky, výjimkou byl zinek, jehož nejlepším bioindikátorem byla bříza. Lípa se prokázala jako nevhodná pro biomonitoring. Výsledky obsahu rizikových prvků ukázaly vysokou variabilitu mezi studovanými lokalitami, bez významného vlivu dopravní zátěže, a naznačují tedy vliv dalších faktorů, které převážily faktor znečištění z dopravy.
|
|
Pohybová aktivita dětí mladšího školního věku v České republice během pandemie COVID-19
Pecinová, Eliška ; Pavlů, Dagmar (vedoucí práce) ; Nováková, Tereza (oponent)
Název: Pohybová aktivita dětí mladšího školního věku v České republice během pandemie COVID-19 Cíle: Cílem této diplomové práce je vyhodnotit, jak období pandemie COVID-19 v České republice ovlivnilo pohybovou aktivitu dětí mladšího školního věku. Metody: Výzkum byl proveden pomocí dotazníkového šetření. Dotazník byl distribuován v elektronické verzi do základních škol (první stupeň) v České republice, vyjmuté byly školy v hlavním městě Praha. Dohromady se podařilo získat 215 odpovědí. Odpovídaly děti obou pohlaví, ve věku 6-12 let, bydlištěm z města i z vesnice a ze všech ročníků 1. stupně základních škol. Shromážděná data byla analyzována pomocí absolutních čísel vyjádřených v procentech, popisné statistiky a Wilcoxonova testu. Výsledky byly pro lepší přehlednost prezentovány v podobě tabulek a grafů. Výsledky: V rámci výzkumného vzorku bylo zjištěno signifikantní snížení množství pohybové aktivity během pandemie COVID-19 oproti období před pandemií. Neprokázal se signifikantní rozdíl mezi množstvím pohybové aktivity mezi dětmi s bydlištěm ve městě a na vesnici. Také se neprokázalo, že by během pandemie došlo ke zvýšení úrazovosti v domácnostech. Nejčastější pohybovou aktivitou mezi dětmi mladšího školního věku během pandemie byly procházky trvající déle než 30 minut. Klíčová slova: COVID-19,...
|
| |
|
Rostlinné bioindikátory těžkých kovů
Pecinová, Eliška ; Doležalová Weissmannová, Helena (oponent) ; Komendová, Renata (vedoucí práce)
Městské oblasti jsou vystaveny vysokému riziku znečištění, a některé druhy rostlin mohou toto znečištění dobře indikovat. V této práci byly ke studiu vybrány rostliny, které jsou schopny kumulovat v sobě těžké kovy a splňují podmínky pro bioindikátory. Jako vhodné bioindikátory byly zvoleny mechy, lišejníky, bříza, lípa a tis. Vzorky rostlin byly odebírány na území města Brna v dopravně zatížených i nezatížených oblastech a analyzovány pomocí atomové absorpční spektrometrie na obsah Cd, Cu, Hg, Pb a Zn. Ve zvýšené koncentraci, hraničící s limitní hodnotu potenciální fytotoxicity, byly stanoveny Cu (max 47,7 mgkg-1) a Zn (max 200 mgkg-1). Jako nejlepší rostliny pro bioindikaci znečištění v podmínkách města Brna byly pro většinu prvků (Cu, Hg, Pb) vyhodnoceny mechy a lišejníky, výjimkou byl zinek, jehož nejlepším bioindikátorem byla bříza. Lípa se prokázala jako nevhodná pro biomonitoring. Výsledky obsahu rizikových prvků ukázaly vysokou variabilitu mezi studovanými lokalitami, bez významného vlivu dopravní zátěže, a naznačují tedy vliv dalších faktorů, které převážily faktor znečištění z dopravy.
|
|
Vybrané problémy z teorie grafů ve výuce na střední škole
Jirovský, Lukáš ; Pecinová, Eliška (oponent) ; Pavlíková, Pavla (vedoucí práce)
Nazev prace: Vybrand problemy z tcorie grafii ve vyucc na stfedni skole Autor: Lukas Jirovsky Katedra: Katedra didaktiky malematiky Vedouci bakalafske prace: RNDr. Pavla Pavlfkova, Ph.D. E-mail vedouciho: pavla.pavlikova@mff.cuni.cz Abstrakt: Klicova slova: Prace pfedstavuje ucebni text zamefeny na problematiku teorie graiu v podobe webovc aplikacc pouzitclny napf. pro matematicky seminar na stfedni skole. Poukazuje na siroke spektrum aplikaci nejen v matcmatice, ale i ostatnich pfcdmetech (fyzika, chemie, geografie,...) a poskytuje matematicky zaklad pro teorii grafu. Soucasti prace je i fada pffkladu na procvicenf vhodnych pro studenty stfednfch skol. teorie grafu, kostra grafu, barvcnf mapy, nejkratsf ccsta v grafu Title: Selected problems from theory of graphs at high school leaching Author: Lukas Jirovsky Department: Department of Didactics of maihematics Supervisor: RNDr. Pavla Pavlikova, Ph.D. Supervisor's e-mail adress: pavla.pavlikova@mff.cuni.cz Abstract: Keywords: The educational website describing the wide usage of graph theory at high school teaching. It adverts to many possible applications in non-mathematical subjects (physical science, chemistry, geography...). The work also contains many exercises and basics of graph theory. Graph Theory, Spanning Tree, Map Colouring, Shortest Path Tree.
|
|
Grupy malých řádů
Sláma, Jiří ; Pecinová, Eliška (oponent) ; Bečvář, Jindřich (vedoucí práce)
Po úvodním výkladu obsahujícím základní pojmy a výsledky teorie grup následuje partie o Sylowových podgrupách, mj. formulace a důkazy tří Sylowových vět, které jsou základním nástrojem k popisu struktury zejména nekomutativních grup. Další výklad je směřován k popisu všech konečných grup až do řádu 15 včetně. V zásadě existují dva odlišné přístupy k charakterizaci těchto grup - na jedné straně se lze zaměřit právě na tyto konkrétní grupy, na straně druhé lze popsat grupy, jejichž řád je např. mocninou prvočísla, a získané výsledky použít v daném případě. Tato práce se snaží o rozumný kompromis mezi oběma přístupy, tj. o jakousi zlatou střední cestu mezi přílišnou specifičností a komplikovaností. V důsledku toho pojednání zahrnuje i popis všech konečných Abelových grup. Výklad je prostoupen demonstrativními příklady, přičemž je kladen důraz na nalezení příkladů grup i z oblasti mimo čistou matematiku.
|
| |