| |
|
Výtvarná koncepce filmu "Ronnie Rocket or The Absurd Mystery of The Strange Forces of Existence" podle scénáře Davida Lynche, vizuální svět filmů režiséra Davida Lynche.
Mayerová, Anna ; NEKVASIL, Ondřej (vedoucí práce) ; IBLOVÁ, Radmila (oponent)
Abstrakt
Náplní mé diplomové práce je výtvarná koncepce filmu na motivy nerealizovaného scénáře Davida Lynche. Diplomová práce sestává z části teoretické a praktické.
Teoretická část, s podtitulem Vizuální svět filmů Davida Lynche, popisuje vliv kulturního prostředí, inspiračních zdrojů a volné tvorby na vizuální svět jeho filmů. Poukazuje na základní estetické symboly vycházející z kulturního prostředí a podvědomí umělce a demonstruje jejich užití na vybraných filmech. Ve filmovém rozboru následně sleduje vývoj dalších vizuálních prostředků charakteristických pro vizuální styl filmů Davida Lynche.
Praktická část prezentuje vlastní výtvarný návrh filmu RONNIE ROCKET OR The Absurd Mystery of The Strange Forces of Existence na motivy scénáře Davida Lynche. Popisuje základní dějovou linii příběhu a jeho výtvarnou koncepci. Zahrnuje obrazovou část včetně komentářů k jednotlivým obrazům, scénosled a reference.
|
| |
| |
| |
|
Výtvarná koncepce filmu "Wenceslas square" podle scénáře Christopera Markuse a Stephena McFeelyho na motivy povídky Arthura Phillipse. Praha osmdesátých let dvacátého století v hraném filmu.
Železná, Jana ; NEKVASIL, Ondřej (vedoucí práce) ; VLASÁK, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá scénickým filmovým ztvárněním prostředí a dobové atmosféry 80. let 20. století v Praze. Úvodem jsou zachyceny kulturní a historické souvislosti 80. let, které nás uvádějí do optického vnímání této doby.
K vytvoření celkového obrazu slouží výčet filmových snímků s typickým výtvarným ztvárněním zmíněných let. Zvláštní pozornost je pak věnována čtyřem celovečerním filmům, které by mohly posloužit jako scénografický genotyp, který lze aplikovat při návrhu filmových scén postnormalizačního pražského prostředí.
Největší rozsah diplomové práce je věnován scénickému zpracování filmového scénáře "Wenceslas Square" autorů Christophera Marcuse a Stephena MrFreelyho, který vznikl dle příběhu Arthura Philipse. Jde o netradiční love-story, odehrávající se v Praze 80. let 20. století a končící "Sametovou revolucí", nad kterou ale nikdo z protagonistů nejásá. Přiložen je bodový scénář a návrhy jednotlivých scén, včetně orientačních půdorysů a referenčních fotografií.
Klíčová slova: filmové ztvárnění, Praha 80. let 20. století, scénografické zpracování scénáře "Wenceslas Square".
|
|
Výtvarná koncepce filmu "Puppet syndrom" podle scénáře Aleny Alovové na motivy románu Diny Rubiny "Petrushka syndrom". Motiv divadla a loutky ve světové kinematografii.
Vencelidesová, Petra ; NEKVASIL, Ondřej (vedoucí práce) ; KOČÍ, Jindřich (oponent)
VENCELIDESOVÁ, Petra: Magisterská práce: Výtvarná koncepce filmu "Puppet syndrome", podle scénáře Aleny Alovy, na motivy románu Diny Rubiny "Petrushka syndrome". Motiv divadla a loutky ve světové kinematografii. Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta. Katedra Scénografie. Vedoucí práce: Doc. Ing. Arch. MgA. Ondřej Nekvasil. Praha 2013.
Cílem magisterské práce je bližší seznámení s tím, co může přinést propojení divadla a filmu a jaké výtvarné prostředky k tomu mohou být použity. Pomocí rozborů několika filmů z různých kulturních prostředí
a období získáváme ucelenější obraz, jak se s takovým tématem
dá pracovat. A pomocí výtvarného řešení tak podpořit atmosféru výsledného filmu.
Hlavní částí práce je výtvarná koncepce filmu Puppet syndrome,
v němž se opět významně objevuje divadelní představení
jako součást příběhu a jako jeden z hlavních faktorů při vývoji událostí.
|
| |
| |
|
Výtvarná koncepce filmového zpracování románu Arthura C. Clarka "A Fall Of Moondust", žánr science fiction a jeho výtvarné zpracování na příkladech světové kinematografie
Bouška, Petr ; Nekvasil, Ondřej (vedoucí práce) ; Masník, Boris (oponent)
Vědeckofantastický žánr se ve filmové tvorbě těší už od prvopočátku velké oblibě. Přináší pohledy na svět, který neexistuje a film je ideálním prostředkem tyto fantastické světy zhmotňovat. Pro svou oblíbenost však hranice toho, co je science fiction, postupně mizí a samotný pojem ztrácí na významu. Můžeme se tak pod hlavičkou vědecké fikce setkat s filmy, které přinášejí pouze fantastické vize, ale s vědou toho mají pramálo společného. Cílem teoretické části bylo oddělit filmové tituly, které právem do žánru science fiction patří, a to v úzkém segmentu odehrávajícím se ve vesmírném prostoru nebo s vesmírem související okrajově. Protože se tato práce zabývá především výtvarným zpracováním sci-fi filmů, na vybraných titulech je představena jejich vizuální stránka. Selekce probíhala podle osobních preferencí a vlastní definice pojmu.
Výsledky teoretické části posloužily jako jeden z podkladů pro výtvarné ztvárnění praktické části, které řeší zpracování románové předlohy A. C. Clarka - A Fall of Moondust - do filmové podoby. Praktická část přináší vizuální návrhy dekorací a scén, jež kladou významný důraz na věrohodnost a snahu zařadit film mezi vědecky korektní díla.
Tato práce může sloužit pro potřeby filmových produkcí při případném zájmu o realizaci tohoto konkrétního díla, či následujícím tvůrcům postaveným před úkol zpracování vědeckofantastického díla. Pro ně bude přínosná i teoretická část, která je může odkázat na zajímavá a inspirativní díla.
|