Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
The use of the comma in the multiple sentence in English: an analysis of the English conventions and style specifics of the comma in academic prose
Krejčová, Irena ; Brůhová, Gabriela (vedoucí práce) ; Tichý, Ondřej (oponent)
Diplomová práce analyzuje užití větné čárky v odborném textu. Hlavním cílem práce je ověřit hypotézu relativní nekonzistentnosti užití čárky v anglickém souvětí mezi rodilými mluvčími. V současné angličtině převažuje deskriptivní přístup, z čehož lze vyvodit, že úzus kolísá. Za faktory, které ovlivňují zahrnutí či vynechání čárky v souvětí, popř. k němu v rámci vzájemné interakce přispívají, byla označena délka klauze v obou typech souvětí, její pozice v souvětí a syntaktická funkce v případě příslovečných vět podřadného souvětí. U koordinovaných vět souřadného souvětí zkoumáme především přítomnost a nepřítomnost podmětu ve druhé větě či těsnost sémantického vztahu mezi klauzemi. Na základě analýzy 200 dvouvětných souvětí excerpovaných z lingvisticky zaměřených článků (jak souvětí souřadných, tak podřadných, složených z věty řídící a věty příslovečné), jejichž autory byli angličtí rodilí mluvčí, práce kategorizuje souvětí dle závislostních vztahů vět, vyhodnocuje četnost užití čárky oproti jejímu neužití a popisuje potenciální faktory, které úzus ovlivnily. Zjištění, jež se opírala o hypotézy formulované na základě odborné literatury, se do značné míry potvrdila. Také předpoklady týkající se úzu v koordinovaných větách se prokázaly. Ve slučovacím poměru byl výskyt čárky převážně syntakticky...
Vliv pohádkových postav na vývoj mentálně postižených dětí
KREJČOVÁ, Irena
Pohádky jsou prozaický výpravný žánr, který zprostředkovává společenské, etické a kulturní hodnoty dětem. Forma příběhu je dětem přístupná a srozumitelná. Pohádkové postavy svou jednoznačností umožňují dětem snadněji pochopit a rozlišit dobro a zlo, správné a nesprávné, kladné a záporné. Mentální postižení zasahuje celou osobnost a projevuje se nižší úrovní rozumových schopností a odlišným způsobem vnímání. Do jaké míry ovlivňují pohádkové postavy vývoj dětí s mentálním postižením, nebylo dosud zodpovězeno. Cílem práce bylo zjistit, zda děti s MP pohádkové postavy znají a vnímají a zda jsou jimi ovlivňovány obdobně jako zdravé děti. Zkoumaný soubor zahrnoval deset dětí se středně těžkou mentální retardací ve věku od 12 do 19 let. Výzkum probíhal formou polostrukturovaných rozhovorů s dětmi, jejich rodiči a zaměstnanci školy. Bylo využito i metodiky strukturovaného pozorování a analýzy produktů. Všech deset dětí se pravidelně s pohádkami setkává. Všechny děti preferují audiovizuální formu pohádek. Rodiče tří dětí uvedli, že dětem pohádky také předčítají. Děti dokázaly vyjmenovat 3 až 18 pohádek. Dokázaly uvést oblíbenou postavu a její charakteristiku. V devíti případech se jednalo o postavu kladnou, jedno dítě uvedlo postavu zápornou. Osm dětí umělo jmenovat jak zápornou, tak kladnou postavu. Typická pohádková postava čerta je pro dětí srozumitelnější než postava vodníka, která je pro ně nejednoznačná. Ve volné kresbě se pohádková témata vyskytla jen ojediněle ve figurálních a technických motivech. Ojedinělý byl i výskyt pohádkových motivů ve spontánní hře dětí a jejich konverzaci. Chápání pohádkového příběhu a pohádkových postav je u dětí s MP omezeno. Ačkoli je audiovizuální forma pohádky v literatuře kritizována, jeví se pro tyto děti jako lépe přístupná. Televizní ztvárnění pohádky je pro ně lépe pochopitelné. Zprostředkovává jim informace pro více smyslů najednou a má tak větší šanci je zaujmout.

Viz též: podobná jména autorů
3 KREJČOVÁ, Irena
5 KREJČOVÁ, Iva
4 KREJČOVÁ, Iveta
5 Krejčová, Iva
6 Krejčová, Ivana
4 Krejčová, Iveta
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.