Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Miskoncepce žáků základních škol při práci s tematickou mapou
Šmídová, Michala ; Havelková, Lenka (vedoucí práce) ; Kocová, Tereza (oponent)
Práce se zabývá identifikací a analýzou miskoncepcí vznikajících při práci s tematickou mapou u žáků devátých tříd základních škol. Je rozdělena na dvě základní části. První část je teoretická, seznamuje čtenáře s cíli práce a na základě odborné literatury definuje základní užívané pojmy. Podrobněji jsou zde představeny miskoncepce vyskytující se u žáků v tematické kartografii a je popsána metodika výzkumu. Na rešerši odborné literatury navazuje druhá část práce, která je zaměřena na kvalitativní výzkumnou činnost. K naplnění stanoveného cíle bylo metodou pro sběr dat zvoleno fenomenografické interview. Výzkumné šetření se uskutečnilo na pěti vybraných základních školách v Ústeckém kraji, v okrese Děčín, celkem na 20 žácích. Cílem výzkumu bylo konkrétně zjistit, zda a případně jaký má vliv na představy žáků jejich úroveň orientace v základních zeměpisných znalostech, užitá kartografická metoda a správnost tematické mapy. Klíčová slova: miskoncepce, mapová dovednost, tematická mapa, základní vzdělávání
Miskoncepce žáků o kartogramu a kartodiagramu
Šmídová, Michala ; Havelková, Lenka (vedoucí práce) ; Kocová, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá identifikací a analýzou miskoncepcí vznikajících u žáků devátých tříd základních škol při práci s tematickými mapami kvantitativních vyjadřovacích metod, konkrétně s kartogramem a kartodiagramem. V teoretickém úvodu práce jsou definovány a charakterizovány testované kartografické vyjadřovací metody, je provedena rešerše předchozích výzkumů mapových dovedností v zahraničí a v Česku a jsou popsány miskoncepce vznikající jak v kartografii obecně, tak konkrétně při práci s tematickými mapami kvantitativních vyjadřovacích metod. Na teoretickou část navazuje část praktická - metodika výzkumu a samotná tvorba otevřeného konceptuálního testu. Test je sestaven dle pojmové mapy, která vychází z rešerše dosavadních výzkumů a teoretických publikací a ze které bylo na základě expertního posouzení stanoveno osm propozic (tvrzení) klíčových pro pochopení konceptu kartogramu a kartodiagramu. Konceptuální test byl použit k odhalení miskoncepcí vznikajících o těchto kartografických vyjadřovacích metodách. Testování se zúčastnilo celkem 257 žáků z osmi základních škol napříč Českem a odhaleno bylo dohromady 59 miskoncepcí různé závažnosti a četnosti. Tyto miskoncepce byly následně podrobněji analyzovány na základě stanovených propozic. Na základě výsledků testování a jejich diskuze byly...
Sucho jako téma ve výuce zeměpisu
Navrátilová, Denisa ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Kocová, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá výukou problematiky sucha, které v posledních letech značně zasáhlo území Česka. S probíhající klimatickou změnou je potřeba se připravit na výraznější extrémy počasí, které se projeví delšími obdobími sucha, jejichž důsledky budou zdůrazněny nevhodnými antropogenními zásahy a nesprávným hospodařením s vodou. Proto je důležité zařadit tuto problematiku do školní výuky, aby si žáci uvědomili, že i naše území je ohroženo tímto problémem, jaké jsou jeho příčiny a že i oni sami se mohou na zmírnění sucha podílet. Hlavním cílem práce je vytvoření modelové výuky věnující se problematice sucha. Formou dotazníkového šetření bylo zjištěno, že se většina učitelů věnuje tomu tématu alespoň část vyučovací hodiny a že hlavní příčiny nevěnování se mu jsou nedostatek času ve výuce a obava z nesprávného uchopení tématu. Na základě dotazníkového šetření byla oslovena řada respondentů, s nimiž byly uspořádány polostrukturované rozhovory za účelem zjištění podrobnější informací a získání příkladů dobré praxe. V rámci dotazníků a rozhovorů byla zkoumána problematika výskytu miskoncepcí týkajících se sucha u žáků a práce s nimi. Na základě všech získaných dat byla vytvořena modelová výuka, která byla aplikována ve čtyřech různých třídách. Úspešnost modelové výuky byla zkoumána pomocí pretestu...
Distanční výuka zeměpisu na jaře 2020
Máslo, Jaroslav ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Kocová, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá distanční výukou, v praktické části konkrétně distanční výukou zeměpisu na jaře roku 2020 na základních školách a nižších stupních gymnázií. Cílem práce je popsat distanční výuku zeměpisu na základních školách a nižších stupních gymnázií na jaře roku 2020 a sestavit seznam zásad, kterými by se distanční výuka měla řídit a podle kterých by se měl upravovat učební obsah pro potřeby distanční výuky. Dalším cílem je popsat pojetí distanční výuky zeměpisu na jaře 2020 a popsat rozdíly v tomto pojetí z hlediska délky praxe pedagoga a typu školy, na které učí. Teoretická část práce popisuje specifika distanční výuky a hlavní rozdíly mezi distanční a prezenční formou výuky. V rámci rešerše literatury byl také sestaven seznam zásad pro distanční výuky, které byly rozděleny do skupin podle své podstaty. V empirické části práce byly pomocí dotazníku a rozhovoru sesbírána data o těchto aspektech distanční výuky zeměpisu na jaře roku 2020: změny během distanční výuky zeměpisu, čas strávený výukou zeměpisu během distanční výuky, metody využívané během distanční výuky zeměpisu, redukce učebního obsahu, komunikace s žáky, rodiči a kolegy, online hodiny zeměpisu a metody využívané během nich a posuzování a naplňování zásad sepsaných během rešerše literatury. Výsledky byly vždy porovnány...
Role vzdělání v procesu rozvoje chudých zemí
Kocová, Tereza
Role vzdělání v procesu rozvoje chudých zemí Abstrakt Cílem předkládané diplomové práce je diskutovat úlohu vzdělání v procesu rozvoje chudých zemí. Práce je koncepčně rozdělena do dvou částí. První část se pokouší ilustrovat vztah mezi vzděláním a rozvojem na globální úrovni. Kvantitativně je hodnocen současný stav světového vzdělání včetně vývoje vybraných globálních iniciativ zaměřených na vzdělání. Úvodní část rovněž poukazuje na souvislosti mezi vzděláním a dílčími ukazateli rozvoje. Druhá a stěžejní část práce se pak snaží na základě poznatků získaných rešerší dostupné vědecké literatury diskutovat a utřídit "mikromechanismy", které mohou stát za "makro-souvislostmi" mezi vzděláním a rozvojem doloženými v první částí práce. Hlavní identifikované mechanismy lze rozdělit do následujících oblastí: ekonomické chování, demografické chování, zdravotní stav, genderová nerovnost, implementace technologií v zemědělství, environmentální chování, migrace. Zatímco makro-souvislost mezi vzděláním a rozvojem na úrovni celých společností je zcela evidentní, diskuze v předkládané práci ukazuje, že konkrétní mechanismy, které uvedený makrovztah podmiňují, jsou velmi různorodé a závislé na kontextu, ve kterém se uplatňují. Klíčová slova: vzdělání, rozvoj, ekonomické chování, demografické chování, zdraví, nerovnost,...
Výuka regionální geografie v Montessori školách
Čechová, Simona ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Kocová, Tereza (oponent)
Výuka regionální geografie v Montessori školách Abstrakt Cílem této práce je představit význam a postavení učiva regionální geografie a provést analýzu přístupů k metodám výuky regionální geografie, které jsou využívány v Montessori školách v České republice a jsou aplikovatelné ve výuce zeměpisu i na ostatních typech škol. Konkrétně se zabýváme žáky druhého stupně základních škol a nižšího stupně gymnázia. Této problematice se práce věnuje ve dvou částech. První, teoretická, část je věnována seznámení s historií regionální geografie, jakožto vědecké disciplíny, a následně s funkcemi a předmětem studia regionální geografie obecně. Další části pojednávají o kurikulu a výuce regionální geografie. V závěru této teoretické části jsou kapitoly věnované Montessori vzdělávání a metodice využité pro účely této práce. Druhá část shrnuje výsledky kvalitativně pojatého výzkumu, jež zahrnuje metodu polostrukturovaných rozhovorů s učiteli regionálního zeměpisu a zúčastněné pozorování v hodinách. V závěru práce jsou představeny souhrnné výsledky kvalitativního výzkumu, které jsou podrobeny diskusi. Klíčová slova: Výuka zeměpisu, regionální geografie, Montessori, kvalitativní výzkum, polostrukturované rozhovory, zúčastněné pozorování
Využití příběhů v učebnicích zeměpisu
Čistecká, Barbora ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Kocová, Tereza (oponent)
Jak již titul napovídá, tato bakalářská práce se zabývá příběhy a úryvky z literárních děl nalezené v českých učebnicích a pracovních sešitech zeměpisu. Tyto texty jsou posuzovány z hlediska míry zapojení do výuky dle návrhu v učebnici. Následně je hodnoceno, které kognitivní procesy tyto otázky a úkoly, které jsou přiřazeny k jednotlivým textům, u žáků a studentů rozvíjí. Tento výzkum je podpořen teoretickou částí, která se pomocí studia literárních pramenů zaobírá integrovanou výukou v českém školství, doplněna je o informace ze zahraničí. Tato část pojednává zejména o předpokladech pro integrovanou výuku, o jejích výhodách, přínosech a inspiraci či motivaci k dalšímu vzdělávání studentů. Zvláštní pozornost je věnována integraci zeměpisu a literární výchovy. Dále se tato práce zabývá narativní pedagogikou, kdy jsou shrnuta pozitiva užívání příběhů ve výuce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 20 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
10 Kocová, Tereza
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.