Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Konvergenční proces České Republiky ke Spolkové republice Německo v letech 1993- 2015
Křížek, David ; Vostrovská, Zdenka (vedoucí práce) ; Ševčíková, Michaela (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku konvergence České republiky ke Spolkové republice Německo. Zkoumána je jak nominální, tak i reálná konvergence na vybraných ukazatelích za období od roku 1993 do roku 2015. Úvodní část je věnována problematice konvergence, jejímu teoretické ukotvení a konceptům, které lze při zkoumání tohoto procesu využívat. Jsou uvedeny potřebné politické, historické a hospodářské souvislosti, které umožňují zařadit pozici České republiky vzhledem ke Spolkové republice Německo. Následně se práce již věnuje přímo analýze časových řad. Nominální konvergence je posuzována na základě Maastrichtských kritérií, konkrétně je používán harmonizovaný index spotřebitelských cen a hodnota dlouhodobých úrokových sazeb. Reálná konvergence je analyzována pomocí ukazatele HDP. Poslední část této práce je zaměřena na testování hypotézy beta a sigma konvergence. Je tak dokázáno, že konvergence České republiky ke Spolkové republice probíhá, ovšem je velmi ovlivněna hospodářskými cykly a dalšími šoky do národního hospodářství.
Letecká doprava v Evropské unii v letech 1990 až 2014 – příklad úspěšné liberalizace?
Křížek, David ; Ševčíková, Michaela (vedoucí práce) ; Chmelová, Pavla (oponent)
Na počátku 90. let 20. století byl plně zahájen proces liberalizace letecké dopravy v rámci Evropské unie. Tyto snahy měly přivézt velmi strnulý a tržními selháními zatížený trh do nového tisíciletí, neboť potřeba a význam efektivní letecké dopravy v globalizovaném světě narůstaly. Tato práce retrospektivně prochází celý proces liberalizace tak, jak ve skutečnosti probíhal a díky časovému odstupu může hodnotit úspěchy či selhání. Úvodní kapitoly se zabývají stručnou historií s důrazem na legislativní proces liberalizace, vysvětlení důležitých pojmů a teoretického základu. Následně je pozornost v dalších kapitolách věnována rokům 1990- 2014 a na základě analýzy dat je tvořena odpověď na hlavní hypotézu práce. Hlavním cílem a tedy i hypotézou této práce je zodpovědět na otázku, zda deregulační proces leteckého segmentu dopravy v rámci Evropské unie byl skutečně úspěšný. K tomu, aby mohl být formulován jasný závěr, je hodnoceno velké množství dat, témat či prací. Díky této analýze je tato práce schopna detailně ukázat celý liberalizační proces od počátku až do současnosti. Práce dochází k závěru, že celý proces liberalizace úspěšný byl a významně proměnil celý trh. Ten se díky tomu stal atraktivnějším pro poptávku, došlo k výraznému nárůstu nabídky a celkovému růstu významu letecké dopravy. Ovšem i přes počáteční velká očekávání probíhá celý proces velmi pomalu a téměř až do přelomu tisíciletí nebyly žádné výraznější výsledky sledované. I v současnosti jsou zde velké výzvy a nedokončené procesy, kterým musí být ještě spoustu času věnováno.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.