|
Seneca's Tragedies and their Reception in the Jesuit School Theatre of the Bohemian Province in the 17th and 18th Centuries (1623-1773)
Popelková, Eva ; Bažil, Martin (vedoucí práce) ; Chevalier, Jean-Frédéric (oponent) ; Jacková, Magdaléna (oponent)
Senekovy tragédie a jejich recepce v latinském školském jezuitském dramatu české provincie v 17. a 18. století (1623-1773) Eva Popelková Abstrakt Studie recepce Senekových tragédií ve školském jezuitském divadle české provincie se zaměřuje na tři aspekty: popis fungování a zobrazení vášní; pedagogický aspekt spojený s postavou tyrana, se zřetelem k ženským postavám; a obraz antických bohů. Výzkum je založen na srovnání textů Senekových tragédií a jezuitských školských her. Korpus tvoří tři části: tištěné hry Karla Kolčavy; hry Arnolda Engela, které byly inscenovány, a zároveň autor usiloval o jejich vydání tiskem; hry spojené s emblematickou postavou českého baroka, svatým Janem Nepomuckým, které neměly jiné ambice než školní představení. Studii samotné předchází přehled bádání o senekovské recepci v raně novověké Evropě, úvod do problematiky jezuitského divadla a představení zkoumaného korpusu. Klíčová slova Seneca, recepce, jezuitské divadlo, školské divadlo, neolatinská literatura, česká provincie, 17. století, 18. století
|
|
Jezuitské školské drama v Praze v 1. polovině 18. století
Jacková, Magdaléna ; Stehlíková, Eva (vedoucí práce) ; Svatoš, Martin (oponent) ; Scherl, Adolf (oponent)
Pod pojmem skolske divadlo rozumime takove divadelni akce provozovane studenty nebo zaky, ktere maji sve pevne misto v pnlbehu skolniho roku alnebo je jednim z jejich hlavnich ucelu predvest, jakych do sahli studenti pokroku, predevsim co se tyee vystupovani na verejnosti a ovladani latiny. Skolske divadla predstavuje sice nejmene efektni, ale zaroven nejpoeetnejsi tvar jezuitskeho divadla. Zaroven je jeho nejmene znamou cast!, protoze skolske hry se temer zadne nedochovaly. o to cennejsi je 66 kompletnich textu her z praiskych koleji, diky nimz si muzeme udelat alespon pribliznou predstavu 0 tom, jak vypadaly hry provozovane v 1. pol. 18. stol. na praiskych gymnaziich. Nejjednodussi formu skolskeho divadla predstavovaly tzv. cvieeni (exercitationes) a deklamace (declamationes), poloverejne produkce predvadene pred velmi omezenym okruhem publika, obvykle pred studenty jedne tridy, ktere ani nemusely nutne mit dramatickou formu. Pravidelnou prilezitost k nastudovani skolskych her poskytovala zejmena dye obdobi: masopust a konec skolniho roku. 0 provozovani masopustnich her na praiskych jezuitskych gymnaziich v prvni polovine 18. stoleti marne jen velmi skromne dUkazy. Naprosta vetSina dochovanych her zrejme spada do kategorie her uvedenych na konci skolniho roku. Zatimco puvodne byvalo zvykem nastudovat v...
|
| |