Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Úřad evropského veřejného žalobce
Hendrych, Lukáš ; Šelleng, Dalibor (oponent)
Úřad evropského veřejného žalobce, abstrakt Úřad evropského veřejného žalobce je doposud nejambicióznějším projektem v oblasti europeizace trestního práva. Trestní právo je již tradičně oblastí, ve které si členské státy Evropské unie bedlivě střeží svou suverenitu a ke snahám o její harmonizaci či snad unifikaci se staví velmi zdrženlivě. I z toho důvodu je důležité se na tuto nově vzniklou unijní instituci blíže zaměřit. Členské státy totiž vůbec poprvé vytvořily subjekt, který bude mít kompetenci vyšetřovat a trestně stíhat trestné činy napříč zeměmi bez ohledu na národní hranice. Evropský nejvyšší žalobce se sídlem v Lucemburku se má podle přijatého právního rámce zaměřit především na trestnou činnost poškozující finanční zájmy EU, kterou má nejen vyšetřovat a trestně stíhat, ale jeho úkolem bude i zastupování veřejné žaloby v těchto věcech před vnitrostátními soudy. Největší přidanou hodnotou má být nezávislost úřadu na národních strukturách státních zastupitelství v jednotlivých členských státech. Nezávislost a odbornost spolu s přeshraniční působností má unijnímu rozpočtu - a tedy i národním rozpočtům - ušetřit desítky až stovky miliard eur, které se ročně utápí v přeshraniční finanční kriminalitě, především pak v dotačních, daňových a jiných podvodech, v aktivní i pasivní korupci či v legalizaci...
Přípustné riziko v trestním právu
Hendrych, Lukáš ; Šámal, Pavel (vedoucí práce) ; Pelc, Vladimír (oponent)
Název práce v českém jazyce Přípustné riziko v trestním právu Abstrakt Tato rigorózní práce se věnuje problematice přípustného rizika v trestním právu. Trestněprávní institut přípustného rizika je jednou z nejnovějších okolností vylučujících protiprávnost, které jsou vymezeny v trestním zákoníku. Do doby svého zákonného vymezení v trestním zákoníku bylo přípustné riziko dovozováno pouze právní teorií a praxí. Nyní je přípustné riziko zakotveno v ustanovení § 31 trestního zákoníku. Přípustné riziko představuje účinný nástroj, pomocí něhož je možno provést výzkum, experiment v rámci vědecko-technického pokroku, ale je možné ho aplikovat také v oblasti medicíny, podnikání a sportu. Stanovení hranic přípustného rizika je nanejvýše důležité, neboť příliš liberální přístup k vymezení hranic přípustného rizikového jednání může vést k hazardnímu a lehkomyslnému jednání jednotlivců a naopak, příliš restriktivní vytčení hranic přípustného rizika může vést k ochromení vědeckotechnického pokroku a tvůrčí činnosti jednotlivce. Tato práce provádí analytický rozbor trestněprávního institutu přípustného rizika. Nejprve postihuje systematiku okolností vylučujících protiprávnost a provádí stručný výčet a popis ostatních okolností vylučujících protiprávnost. V dalších kapitolách pak pojednává o historickém vývoji přípustného...
Úřad evropského veřejného žalobce
Hendrych, Lukáš ; Gřivna, Tomáš (vedoucí práce) ; Bohuslav, Lukáš (oponent)
Úřad evropského veřejného žalobce, abstrakt Úřad evropského veřejného žalobce je doposud nejambicióznějším projektem v oblasti europeizace trestního práva. Trestní právo je již tradičně oblastí, ve které si členské státy Evropské unie bedlivě střeží svou suverenitu a ke snahám o její harmonizaci či snad unifikaci se staví velmi zdrženlivě. I z toho důvodu je důležité se na tuto nově vzniklou unijní instituci blíže zaměřit. Členské státy totiž vůbec poprvé vytvořily subjekt, který bude mít kompetenci vyšetřovat a trestně stíhat trestné činy napříč zeměmi bez ohledu na národní hranice. Evropský nejvyšší žalobce se sídlem v Lucemburku se má podle přijatého právního rámce zaměřit především na trestnou činnost poškozující finanční zájmy EU, kterou má nejen vyšetřovat a trestně stíhat, ale jeho úkolem bude i zastupování veřejné žaloby v těchto věcech před vnitrostátními soudy. Největší přidanou hodnotou má být nezávislost úřadu na národních strukturách státních zastupitelství v jednotlivých členských státech. Nezávislost a odbornost spolu s přeshraniční působností má unijnímu rozpočtu - a tedy i národním rozpočtům - ušetřit desítky až stovky miliard eur, které se ročně utápí v přeshraniční finanční kriminalitě, především pak v dotačních, daňových a jiných podvodech, v aktivní i pasivní korupci či v legalizaci...
Role Evropské rady v prelegislativní fázi evropského legislativního procesu
Hendrych, Lukáš ; Knutelská, Viera (vedoucí práce) ; Landovský, Jakub (oponent)
Cílem diplomové práce "Role Evropské rady v prelegislativní fázi evropského legislativního procesu" je analyzovat postavení a vliv Evropské rady v době před oficiálním představením zákonodárné iniciativy ze strany Evropské komise v rámci legislativního procesu Evropské unie. Tato prelegislativní fáze tvorby evropské legislativy je významná, byť je pouze neformální. Cílem této práce je zjistit, jaký vliv má Evropská rada při nastolování agendy a do jaké míry se Komise při tvorbě legislativních návrhů inspiruje či dokonce následuje závěry Evropské rady. Podle mnoha autorů, na které tato práce odkazuje a na jejichž výzkum navazuje, totiž v posledních letech význam unijních summitů výrazně roste, a to zejména v období vážných politických či ekonomických krizí. Pozice Komise jakožto jediného navrhovatele unijní legislativy v takových chvílích ustupuje do pozadí a dává přednost vyjednávání kompromisů na úrovni hlav států a předsedů vlád členských zemí. Otázkou zůstává, zdali je tomu opravdu tak a do jaké míry je možno skutečně tvrdit, že v době celoevropských krizí je pozice Evropské komise jakožto unijní exekutivy oslabena natolik, že si sama bez "svolení" a předchozí "konzultace" s Evropskou radou netroufne sama vytvářet a navrhovat unijní legislativu. Pro zodpovězení této otázky nám poslouží analýza...
Euroskepticismus v Evropském parlamentu: Změnilo se chování euroskeptických poslanců?
Hendrych, Lukáš ; Knutelská, Viera (vedoucí práce) ; Stauber, Jakub (oponent)
Cílem bakalářské práce "Euroskepticismus v Evropském parlamentu: Změnilo se chování euroskeptických poslanců?" je analyzovat politické chování euroskeptických poslanců v rámci Evropského parlamentu. Vliv a počet politiků, kteří nesouhlasí s evropskou integrací a silně ji kritizují, v posledních letech výrazně roste, což ovlivňuje také výsledky voleb do této jediné přímo volené instituce Evropské unie. Ve volbách v roce 2014 se do Evropského parlamentu dostalo téměř dvakrát více takto smýšlejících poslanců, než v roce 2009. Dále se v tomto legislativním období v rámci unijní politické scény vytvořily dvě politické frakce, které poslance stojící názorově proti evropské integraci sdružují. V minulém legislativním období přitom byla taková frakce pouze jedna. Vzhledem k těmto aktuálním okolnostem se tato práce zabývá jednak vymezením a přiblížením pojmu euroskepticismus, jednak také samotným chováním euroskeptických poslanců. Větší zastoupení tohoto politického názoru v rámci EU totiž euroskeptikům poskytuje větší možnosti a prostor, aby své politické postoje proměnili v politické činy přímo na půdě jimi kritizované Unie. Otázkou tedy zůstává, zdali svého silnější postavení pro dosažení svých politických cílů skutečně využívají, nebo jsou spíše pasivní a politicky neaktivní. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.