Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Jak učit o fake news?
HAVELCOVÁ, Tereza
Tato diplomová práce zkoumá fenomén fake news a zaměřuje se na pedagogické aspekty výuky o něm. Zpočátku představuje základní prvky, na nichž je tento jev založen. Práce se zabývá vznikem zpráv a jejich předáváním příjemcům, po němž následuje zkoumání pojmu fake news. Dále práce poskytuje historický přehled fake news s jejich rozdělením do jednotlivých období a zároveň se zabývá vlivem technologického pokroku na šíření informací. Následně se věnuje kognitivním a sociálním podjatostem a zdůrazňuje jejich vliv na náchylnost jednotlivců k fake news. Následně jsou představeny různé gramotnosti (informační, mediální a digitální), které mohou pomoci v boji proti fake news, přiblíženy jsou rovněž iniciativy agentur či orgánů mezinárodních organizací, jako je UNESCO a Evropská komise; i národní strategie uvedené v Rámcovém vzdělávacím programu. Dále diplomová práce zkoumá existující metodiky, které se zabývají pedagogickými aspekty výuky o fake news. Na základě teoretické části práce jsou vytvořeny výukové jednotky, které pokrývají relevantní témata související s fake news. Tyto jednotky zahrnují aktivity, jako je hraní rolí, kritická analýza textů a zkoumání kognitivních podjatostí a historického kontextu fake news. Většina těchto výukových jednotek prošla praktickým testováním, aby byla zajištěna jejich účinnost.
Fake news a nástroje jejich odhalování
HAVELCOVÁ, Tereza
V reakci na zvyšující se rizika ohledně šíření fake news se bakalářská práce zaměřuje na rozlišení pojmů spojených s tímto fenoménem (fake news, dezinformace, hoax, konspirace, manipulace, propaganda, aj.), dále představuje různé typy zpravodajských médií (tradiční, alternativní, dezinformační a sociální média). Blíže uvádí potenciální důvody poklesu důvěry v mainstreamová média jakožto možné příčiny inklinace recipientů k alternativním zdrojům informací. V návaznosti na zvyšující se počet informací přicházejících z různých typů zpravodajství roste potřeba ověřovat si tyto informace, jsou tedy představeny klíčové kompetence (kritické myšlení a mediální gramotnost) v boji proti fake news. Práce dále rozpracovává otázku automatického ověřování zpráv na internetu a jeho efektivitu. Komparativní analýze jsou podrobeny online aplikace odhalující dezinformační weby. Výsledky zkoumání poukazují na některé nedostatky, se kterými se online nástroje potýkají.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.