|
Jak učit o fake news?
HAVELCOVÁ, Tereza
Tato diplomová práce zkoumá fenomén fake news a zaměřuje se na pedagogické aspekty výuky o něm. Zpočátku představuje základní prvky, na nichž je tento jev založen. Práce se zabývá vznikem zpráv a jejich předáváním příjemcům, po němž následuje zkoumání pojmu fake news. Dále práce poskytuje historický přehled fake news s jejich rozdělením do jednotlivých období a zároveň se zabývá vlivem technologického pokroku na šíření informací. Následně se věnuje kognitivním a sociálním podjatostem a zdůrazňuje jejich vliv na náchylnost jednotlivců k fake news. Následně jsou představeny různé gramotnosti (informační, mediální a digitální), které mohou pomoci v boji proti fake news, přiblíženy jsou rovněž iniciativy agentur či orgánů mezinárodních organizací, jako je UNESCO a Evropská komise; i národní strategie uvedené v Rámcovém vzdělávacím programu. Dále diplomová práce zkoumá existující metodiky, které se zabývají pedagogickými aspekty výuky o fake news. Na základě teoretické části práce jsou vytvořeny výukové jednotky, které pokrývají relevantní témata související s fake news. Tyto jednotky zahrnují aktivity, jako je hraní rolí, kritická analýza textů a zkoumání kognitivních podjatostí a historického kontextu fake news. Většina těchto výukových jednotek prošla praktickým testováním, aby byla zajištěna jejich účinnost.
|
|
Fake news a nástroje jejich odhalování
HAVELCOVÁ, Tereza
V reakci na zvyšující se rizika ohledně šíření fake news se bakalářská práce zaměřuje na rozlišení pojmů spojených s tímto fenoménem (fake news, dezinformace, hoax, konspirace, manipulace, propaganda, aj.), dále představuje různé typy zpravodajských médií (tradiční, alternativní, dezinformační a sociální média). Blíže uvádí potenciální důvody poklesu důvěry v mainstreamová média jakožto možné příčiny inklinace recipientů k alternativním zdrojům informací. V návaznosti na zvyšující se počet informací přicházejících z různých typů zpravodajství roste potřeba ověřovat si tyto informace, jsou tedy představeny klíčové kompetence (kritické myšlení a mediální gramotnost) v boji proti fake news. Práce dále rozpracovává otázku automatického ověřování zpráv na internetu a jeho efektivitu. Komparativní analýze jsou podrobeny online aplikace odhalující dezinformační weby. Výsledky zkoumání poukazují na některé nedostatky, se kterými se online nástroje potýkají.
|