Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vyjížďka z obcí Česka do zaměstnání na základě času a vzdálenosti: Její vývoj v letech 1991 - 2011.
Dolák, Štěpán ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Kraft, Stanislav (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá fenoménem dojížďky do zaměstnání se zaměřením na vzdálenost a čas pracovní dojížďky. V práci jsou za pomoci domácí a zahraniční literatury podrobně diskutovány jednotlivé aspekty, které ovlivňují čas a vzdálenost pracovní dojížďky a způsob jakým se pracovní dojížďka postupem času proměňovala. V analytické části práce byla, s využitím výsledků SLDB, pro všechny obce Česka vypočtena vážená průměrná vzdálenost a vážený průměrný čas dojížďky do zaměstnání v letech 2001 a 2011 s cílem odpověď na dosud nezodpovězenou otázku, jak daleko, a jak dlouho obyvatelé Česka dojíždí do zaměstnání, a zároveň jaké jsou regionální rozdíly těchto aspektů. Analyzován je však i časový vývoj dané problematiky a závěrečné výstupy jsou prezentovány pomocí tabelárních přehledů a kartografických metod. Finálním výstupem diplomové práce je typologie obcí podle aspektů vzdálenosti a času pracovní dojížďky, v níž jsou obce rozděleny do 9 typů. Prokázalo se, že kilometrická vzdálenost dojížďky se zvyšovala a čas dojížďky snižoval, avšak výsledky se vyznačují značnými regionálními rozdíly. Důvodem jsou především dopravní kongesce v zázemí velkých center. Klíčová slova: dojížďka do zaměstnání, čas dojížďky, vzdálenost dojížďky, dojížďková typologie obcí.
Výstavba železnic na území Česka a jejich vliv na časoprostorovou kompresi
DOLÁK, Štěpán
Předkládaná bakalářská práce se zabývá výstavbou železnic v České republice a jejího vlivu na časoprostorovou kompresi a následném vyjádření v time-space mapách. V teoretické části je popsán vývoj dopravy od preindustriálního období až po období postfordistické. Dále jsou vysvětleny příčiny časoprostorové komprese, konvergence, divergence a distanciace. V teoretické části jsou nadále diskutována dopravní dostupnost a výstavba železnic od lokálních spojení až po fázi železniční selekce. Metodická část nejprve popisuje sběr dat železniční dojížďky z okresů České republiky z roků 1900, 1918, 1937, 1950, 1975, 1991, 2001 a 2015. V další části metodiky je představen vzorec vážené časové dostupnosti, jehož výpočty jsou nezbytné pro tvorbu časoprostorových map. Jádro analytické části leží především ve vytvořených mapách ze získaných dat, které byly vytvořeny v programu v ArcMap. Mapy znázorňují vývoj časové dostupnosti, rychlosti a kombinaci času a rychlosti vyjádřené ve vážené časové dostupnosti. Na konci analytické části je zmapováno smrštění prostoru na základě železniční dopravy v prostředí time-space map. V průběhu analytické části probíhá diskuse a komparace výsledků, kdy hlavní podklad pro komentáře tvoří zejména představované mapy. Závěr shrnuje veškeré dosažené poznatky a reaguje na stanovené hypotézy.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.