Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Médium autorské knihy
Chaloupecká, Aneta ; Šebek, Josef (vedoucí práce) ; Činátlová, Blanka (oponent)
(česky) Přítomná diplomová práce si klade za cíl uvést umělecký fenomén autorské knihy do studia literárněvědné komparatistiky. Sestává z výkladové a literárně-analytické části. Teoretická část nastiňuje potenciál autorské knihy coby předmětu studia srovnávací literární vědy, který pramení zejména z její povahy heterogenního uměleckého žánru rozkročeného mezi několika uměleckými obory. Tematizována je obtížná zařaditelnost autorské knihy do uměleckovědeckých kategorií a nesnadná aplikovatelnost tradičních estetických schémat na její různorodé podoby. Dále je uvedena charakteristika autorské knihy s důrazem na její hybriditu, sekvenčnost, procesuálnost a vnitřní provázanost integrovaných významových prvků (text, obraz, materiál, prostor knihy). Po krátké reflexi sociálně-politických a jiných kontextů důležitých pro vhled do problematiky autorské knihy (kurátorství, pedagogika, sociologie) následuje zhodnocení předpokladů literární vědy pro bádání na poli autorské knihy a navrhuje výchozí pozici v průsečíku literárněvědné komparatistiky, intermediálních studií a současném uměnovědném myšlení o autorské knize. Poslední část přítomné práce se pokouší aplikovat probrané koncepty v praxi, přičemž badatelská otázka zní, jaké podoby textu nacházíme v žánru autorské knihy? Na základě rešerší a interpretace...
Theme of Memory in Julian Barnes' Later Works
Chaloupecká, Aneta ; Beran, Zdeněk (vedoucí práce) ; Clark, Colin Steele (oponent)
(česky) Tato bakalářská práce zkoumá téma paměti, jak je zobrazena v pozdějších dílech Juliana Barnese Arthur & George (2005), Nothing to be Frightened of (2008) a The Sense of an Ending (2011). Barnes patří do generace poválečných autorů inspirovaných postmoderním myšlením, konkrétně problematizací historie. Dle postmodernistů totiž neexistuje objektivní způsob poznání historické reality, jelikož jediným důkazem jsou nevěrohodné výpovědi svědků a zkreslené historické dokumenty. Historiografie je považována za nevěrohodný zdroj informací o minulosti, neboť používají stejné narativní strategie jako texty fiktivní a jsou často psány z perspektivy vítězů. Paměť je klíčový koncept v této problematice, jelikož jsou kromě historických dokumentů jediným způsobem, jak poznat minulost. Pro Barnese paměť znamená komplexní mechanismus, který umožňuje vzpomenout si na minulost, ale také určuje veškeré naše chápání každodenní reality. Ve třech diskutovaných knihách Barnes zvolil rozdílnou strategii, s jakou k problematice přistupuje. Memoár Nothing to be Frightened of funguje jako teoretický základ práce, jelikož v něm Barnes prezentuje vlastní chápání složitého mechanismu paměti. Arthur & George kombinuje fakta a fikci, jelikož vypráví fiktivní verzi událostí z pohledu George Edaljiho, a realitu založenou na...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.