|
Psychologie radosti
Boubelová, Adéla ; Uhlář, Pavel (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent)
Cílem této bakalářské práce je vymezit pojem radosti a představit téma radosti v celé jeho šíři. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí, teoretické a empirické. V rámci teoretické části je nejprve vyjasněn pojem radosti, dále jsou popsány jednotlivé spouštěče radosti, následně se věnuji momentu vzniku radosti a jejímu prožívání. Poté se zabývám projevy radosti a jejími dopady, zmiňuji také osobnostní předpoklady pro prožívání radosti a patologii radosti. Na závěr této části se pak zabývám tím, jak dospět k radosti v běžném životě, mimo jiné v rámci konceptu smysluplného života. Empirická část navazuje na teoretickou část, konkrétně na kapitolu o prožívání radosti. Návrh kvalitativního výzkumu je zaměřen na zkoumání prožívání radosti způsobené třemi různými situacemi vyvolávajícími radost. Metodou výzkumu je zakotvená teorie.
|
|
Hodnotové orientace a spokojenost mladých dospělých
Boubelová, Adéla ; Čáp, David (oponent)
Předmětem této rigorózní práce jsou hodnoty, hodnotové orientace a spokojenost u mladých dospělých. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy hodnoty, hodnotové orientace a životní spokojenost a je popsáno období mladé dospělosti. Dále jsou prezentována dosavadní zjištění v oblasti vztahu hodnot, hodnotových orientací a spokojenosti. Empirická část kvantitativní povahy se nejprve v explorativní části snaží o vymezení hodnotových orientací a následně zkoumá souvislosti nalezených hodnotových orientací se spokojeností celkovou i v dílčích oblastech. Výzkum byl proveden na vzorku 726 mladých dospělých. V explorativní části je představeno více možných dělení hodnotových orientací. Jako nejvhodnější se jevilo rozdělení do dvou a šesti shluků (hodnotových orientací). Následně jsou testovány hypotézy týkající se hodnotových orientací a spokojenosti. Z výsledků vyplývá, že se hodnotové orientace statisticky významně liší v celkové životní spokojenosti. Tento výzkum dává impuls k důkladnějšímu prošetření hodnotových orientací a zkoumání souvislostí hodnotových orientací s celkovou životní spokojeností a spokojeností v dílčích oblastech. Klíčová slova: hodnotové orientace, životní spokojenost, mladá dospělost
|
|
Hodnoty a spokojenost mladých dospělých
Boubelová, Adéla ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Boukalová, Hedvika (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na hodnoty a spokojenost u mladých dospělých. V teoretické části jsou vymezeny pojmy - hodnoty a životní spokojenost a je charakterizováno období mladé dospělosti. Dále jsou představeny dosavadní zjištění v oblasti vztahu hodnot a spokojenosti. Empirická část kvantitativní povahy mapuje souvislost míry důležitosti 23 hodnot a míry spokojenosti ve 23 oblastech na vzorku 726 mladých dospělých. Je též zařazeno doplňující kvalitativní šetření, které reaguje na nedostatky kvantitativní části. Z výsledků vyplývá, že u 19 z 23 oblastí byla nalezena statisticky významná pozitivní korelace mezi mírou důležitosti hodnoty a mírou spokojenosti v dané souhlasné oblasti. U jedné oblasti byla nalezena statisticky významná negativní korelace. Tento výzkum dává podnět k důkladnějšímu prošetření vztahu míry důležitosti hodnot a míry spokojenosti v daných oblastech. Klíčová slova: hodnoty, životní spokojenost, mladá dospělost
|
|
Psychologie radosti
Boubelová, Adéla ; Uhlář, Pavel (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent)
Cílem této bakalářské práce je vymezit pojem radosti a představit téma radosti v celé jeho šíři. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí, teoretické a empirické. V rámci teoretické části je nejprve vyjasněn pojem radosti, dále jsou popsány jednotlivé spouštěče radosti, následně se věnuji momentu vzniku radosti a jejímu prožívání. Poté se zabývám projevy radosti a jejími dopady, zmiňuji také osobnostní předpoklady pro prožívání radosti a patologii radosti. Na závěr této části se pak zabývám tím, jak dospět k radosti v běžném životě, mimo jiné v rámci konceptu smysluplného života. Empirická část navazuje na teoretickou část, konkrétně na kapitolu o prožívání radosti. Návrh kvalitativního výzkumu je zaměřen na zkoumání prožívání radosti způsobené třemi různými situacemi vyvolávajícími radost. Metodou výzkumu je zakotvená teorie.
|