Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Evolúcia socio-kultúrnych adaptací člověka: Fylogenetická medzi-kultúrna perspektíva
ŠAFFA, Gabriel
This thesis investigates the adaptive significance of seemingly maladaptive human behaviors or cultural norms that are often viewed as responses to intra- and inter-sexual conflict. It combines behavioral ecological approach with phylogenetic comparative methods to study evolutionary origins and maintenance of these practices, using samples of ethnographically documented human societies. The thesis is divided into three sections. The first section is the introduction to evolutionary sciences of human behavior, including an overview of the theoretical perspectives and a critical evaluation of the methodological approaches to macro-evolutionary studies of human behavior and culture. The second section consists of three chapters - two published research papers and a manuscript that is currently under review. The first paper investigates female and male genital mutilation/cutting practices, their evolutionary history, and socio-ecological correlates; the second paper investigates restrictions on female premarital sex and evaluates the three hypotheses explaining them - male, female, and parental control hypothesis; the third paper investigates the causes of socially imposed monogamy and evaluates the competing hypotheses explaining its prevalence in stratified, agricultural societies. The last section summarizes the results of the three studies and concludes with perspectives of future research.
Cesta k obecnému modelu kulturní dědičnosti
Hillerová, Pavlína ; Tureček, Petr (vedoucí práce) ; Šaffa, Gabriel (oponent)
Hypertrofovaná lidská kultura je založena na specifických sklonech k sociálnímu učení. Během přenosu informací působí na jedince nespočet vnějších i vnitřních vlivů. Dosavadní studie se věnovaly zejména různým biasům (bias prestiže, který způsobuje mj. tendenci učit se od starších a zkušenějších jedinců, či bias negativních informací, díky kterému si s větší pravděpodobností zapamatujeme, čemu se vyhnout, apod.), které ovlivňují, jaké kulturní varianty se budou úspěšně šířit a jak se budou při přenosu vyvíjet. Některé práce zkoumají (mj. biasy způsobenou) kulturní atrakci, tedy tendenci k transformaci informací určitým směrem, jiné se staví ke kulturním prvkům jako ke genům a považují je za takřka neměnné entity. Téměř všechny ale (1.) s kulturou nakládají jako s diskrétními jednotkami a (2.) pohybují se v jednom rámci, který se snaží důkladně prozkoumat. Předkládaná práce se pokouší tyto nedostatky přemostit a ukázat možnosti studia kulturních variant na spojité škále. Za využití dat z aplikace stylizované jako vědomostní hra se zaměřuje na kvantifikaci vlivu různých faktorů na přenos kulturních informací. Participantům jsou při odhadu různých rozměrů, vah a počtů předkládány odhady předchozích účastníků jakožto potenciální nápověda. Pomocí Bayesiánských statistických metod byla tato data porovnávána s...
Conformity and eccentricity; driving forces of cultural evolution
Kutsos, Peter ; Tureček, Petr (vedoucí práce) ; Šaffa, Gabriel (oponent)
Když jsou zvířata vyzvána, aby se rozhodla mezi alternativními behaviorálními strategiemi, musí často pracovat s omezenými nebo protichůdnými informacemi. V těchto situacích může mít velký význam to, jaký zdroj informací upřednostní. Jednotlivci spoléhající na sociální informace (tzv. social learners) se mohou tak vyhnout nákladům jako je riziko konzumace nesprávného jídla nebo energie potřebná k průzkumu prostředí. Riskují ale, že informace, které používají, jsou zastaralé nebo nekvalitní. Na druhou stranu ti, kteří upřednostňují individuální učení, si mohou být více jisti relevancí získaných informací, ale bez jakéhokoli sociálního učení jsou nuceni každou generaci "znovuobjevovat kolo". Přirozený výběr vedl k vytvoření několika adaptivních heuristických pravidel, která pomáhají tyto strategie učení vést. Jedna kategorie těchto pravidel je závislá na frekvenci, což znamená že míra pravděpodobnosti osvojení behaviorálního vzorce závisí na tom, jak často (nebo jak vzácně) jsou v populaci zastoupeny. Tato práce je přehledem literatury týkající se dvou takových pravidel: konformity a antikonformity a rolí, které hrají v kulturní evoluci. Klíčová slova: na frekvenci závislý přenos, kulturní evoluce, , sociální učení, bias konformity, antikonformita

Viz též: podobná jména autorů
1 ŠAFFA, Gabriel
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.