National Repository of Grey Literature 5 records found  Search took 0.01 seconds. 
Optimization of the safety shoe
Scholz, David ; Hrůza, Václav (referee) ; Sláma, David (advisor)
This thesis deals with designing shape modifications of a toecap used in Honeywell brand safety shoes. The thesis shows algorithm of compression test and impact test FEA in ANSYS software. The toecap was divided into areas according to von-Misses stress. Several modifications were made in all areas separately, according to design of experiments. Best of the modifications were combined together and two best combinations selected. The goals were verified by experimental testing of manufactured toecaps. The results were even a little bit better than simulations.
Procedure of residual fatigue lifetime assesment of railway axle
Scholz, David ; Seitl, Stanislav (referee) ; Náhlík, Luboš (advisor)
The goal of the bachelor's thesis is to present options to calculate residual life of a railway axle from more sophisticated points of view. These methods are requested by railway operators to ensure higher safety of train traffic. The main issue is the perspective of fracture mechanic, considering railway axle as a component with an initial crack or other defect. The theoretical part deals with basic definitions of fracture mechanics and processes describing crack propagation, using conception of stress intensity factor, which is the most used nowadays. Following part also describes a fatique life estimation process in real. This process is demon-strated using an example after that.
The effect of biopolymers on adhesive and rheological properties of calcium phosphate bone cements
Scholz, David ; Michlovská, Lenka (referee) ; Vojtová, Lucy (advisor)
Tato práce se zabývá kostním cementem složeného z fosforečnanu vápenatého a termosenzitivního kopolymeru. Hlavním cílem bylo vylepšení zejména adhezivních vlastností cementu přídavkem polysacharidu. Teoretická část práce se zabývá charakterizací kostních cementů a jejich aplikací. Dále také popisem polymerních aditiv přidávaných do kostních cementů se zaměřením hlavně na polysacharidy. V praktické části byly připravené cementy charakterizovány pomocí reologie, práškové rentgenové difrakce a statických zkoušek mechanických vlastností na samotném vytvrzeném cementu a slepených kostí. Reologie byla použita na měření rychlosti tvrdnutí cementu v závislosti na čase a teplotě. Dále byla taky reologie zamýšlena pro měření adhezivních vlastností roztoků kopolymeru, ale toto nebylo možné z důvodu nereprodukovatelných výsledků způsobené nehomogenitou roztoků kopolymeru s polysacharidem. Prášková rentgenová difrakce byla použita pro změření vlivu polysacharidu na konverzi fosforečnanu vápenatého na kalcium deficientní hydroxyapatit. Bylo zjištěno, že polysacharid významně neovlivňuje konverzi fosforečnanu vápenatého. Statické zkoušky mechanických vlastností byly použity pro změření maximální pevnosti v tlaku pro samotné vytvrzené cementové vzorky a také pro změření adheze slepených vzorků kostí. Vytvrzené vzorky s nízkou koncentrací polysacharidu vykazovaly vyšší pevnost v tlaku oproti kontrolním vzorkům. Při zkouškách kostí nebylo dosaženo průkazných výsledků z důvodu náročnosti měření. Jedná se zejména o přípravu vzorků kostí a jejich následné lepení kostním cementem.
Optimization of the safety shoe
Scholz, David ; Hrůza, Václav (referee) ; Sláma, David (advisor)
This thesis deals with designing shape modifications of a toecap used in Honeywell brand safety shoes. The thesis shows algorithm of compression test and impact test FEA in ANSYS software. The toecap was divided into areas according to von-Misses stress. Several modifications were made in all areas separately, according to design of experiments. Best of the modifications were combined together and two best combinations selected. The goals were verified by experimental testing of manufactured toecaps. The results were even a little bit better than simulations.
Procedure of residual fatigue lifetime assesment of railway axle
Scholz, David ; Seitl, Stanislav (referee) ; Náhlík, Luboš (advisor)
The goal of the bachelor's thesis is to present options to calculate residual life of a railway axle from more sophisticated points of view. These methods are requested by railway operators to ensure higher safety of train traffic. The main issue is the perspective of fracture mechanic, considering railway axle as a component with an initial crack or other defect. The theoretical part deals with basic definitions of fracture mechanics and processes describing crack propagation, using conception of stress intensity factor, which is the most used nowadays. Following part also describes a fatique life estimation process in real. This process is demon-strated using an example after that.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.