National Repository of Grey Literature 225 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.02 seconds. 
Motocycle ride test methodology to identify tyre model parametres
Tobiáš, Martin ; Ph,D,, Pavel Ščerba, (referee) ; Magdolen, Luboš (referee) ; Porteš, Petr (advisor)
The topic of the thesis is the analysis of dynamic driving states of motorcycles within the long-term goal of creating new tools and methods for the purpose of vehicle research at the Department of Motor Vehicles, IAE, FSI BUT. The aim of the thesis is to develop a methodology to extract data from the measured motorcycle ride, usable for the creation and tuning of tire models. The method consists in the implementation of inverse multibody simulations using internally developed software tools. These require the creation of a plausible multibody model of the motorcycle and a measurement system that records the quantities corresponding to the degrees of freedom of the multibody model of the motorcycle with sufficient accuracy during the ride. The definition of appropriate riding manoeuvres is also part of the developed methodology. The thesis presents the realization of these requirements, including the results of inverse multibody simulations. These are further analyzed and processed in order to demonstrate their applicability to the intended purpose. Subsequently, a discussion of the achieved results and possible continuation of the research is offered.
Conceptual design of a manned mobile lunar habitat (vehicle)
Mikeš, Adam ; Porteš, Petr (referee) ; Šálený, Vratislav (advisor)
Bakalářská práce se zabývá konstrukcí lunárního vozidla. V práci jsou popsány případy reálného použití lunárního vozidla. Dála se práce zabývá konstrukcí podvozku lunárního vozidla. Úkolem konstrukční části je návrh ideálního podvozku pro měsíční povrch s důrazem na hmotnost a jednoduchost provedení. Konstrukční řešení jsou následně podrobena analýze za účelem dosáhnutí efektivních výsledků.
Mathematical model of the start of a racing vehicle on an unpaved surface
Čech, Tomáš ; Porteš, Petr (referee) ; Svída, David (advisor)
Tato práce popisuje proces návrhu diskrétního matematického modelu systému kontroly trakce v prostředí programu Simulink, pro rozjezd závodního prototypu třídy Super Buggy. Pravidla této závodní kategorie značně limitují prostředky, které je možné pro zmíněný řídící systém využít, a to hlavně v oblasti povolených senzorů. Aby systém kontroly trakce bylo možné navrhnout i s těmito omezeními, byl pro zmíněný závodní prototyp na míru vytvořen měřící systém, který byl následně využit pro sběr dat nutných k vytvoření virtuálního dvojčete závodního vozidla. To bylo, společně s na míru vytvořeným samostatným algoritmem, využito pro simulaci ideálního startu, kterého je vozidlo schopno dosáhnout. Na základě dat z této simulace byl vytvořen nový referenční model, podle kterého dokázal systém kontroly trakce regulovat vozidlo bez nutnosti využití zakázaných senzorů. Tento systém byl poté s využitím virtuálního vozidla testován, nejprve při akceleraci z místa, proti výsledkům dosažených při rozjezdu na plný plyn a několika dalších uměle vytvořených vstupních signálech na povrchu, pro který byl systém navržen. Dále byla testována nezávislost akcelerace vozidla, řízeného systémem kontroly trakce, na okmažiku přeřazení. Jako poslední byly zkoumány schopnosti fungování systému na površích s koeficienty tření jinými, než pro které byl systém navržen. V kapitole 13 a v závěru byla diskutována potenciální implementace navrženého systému, jeho celkový potenciál, nedostatky a možnosti pro další zlepšení a budoucí vývoj.
-
Franc, Lukáš ; Porteš, Petr (referee) ; Zháňal, Lubor (advisor)
This master thesis deals with verifying whether it is possible to determine the external speed characteristic of the engine using sensors in mobile phone. For this verification were made driving tests, during which the driving data were measured with mobile phone. These data were processed in the calculation part in MATLAB. Results were compared with power measurement on chassis dynamometer and with two alternative methods of power measurement.
Formula Student Front Wheel Carrier Design
Černý, Filip ; Porteš, Petr (referee) ; Ramík, Pavel (advisor)
This thesis deals with the design of the front wheel hub and upright of Formula student car. First component is a short search on Formula Student event and comparing diverse structures of upright for use in both racing and road cars. It also includes design of hub and upright in the CAD program and computational model of the upright created in FEM program specifically for stress analysis in selected conditions. It also includes optimization of the overall proposal.
Design of formula SAE rear axle
Tomášek, Pavel ; Blaťák, Ondřej (referee) ; Porteš, Petr (advisor)
This thesis is concerned with the design of Formula SAE rear axle suspension and spring suspension. First part of the thesis deals with the preliminary desing and is followed by the kinematic analysis and optimalization of the rear axle geometric ordering. Next part is related to the verification of the spring suspension characteristics. Both these parts were worked up with the aid of the software ADAMS. Last part of the thesis includes the engineering desing of rear axle components and stress and deformation analysis.
The Use of Recursive Least Squares Method for Vehicle Dynamics Analysis
Sladká, Pavla ; Laurinec, Marián (referee) ; Porteš, Petr (advisor)
Tato diplomová práce nastiňuje teoretické základy potřebné pro návrh algoritmu rekurzivní metody nejmenších čtverců a následně jeho aplikaci na experimentální data naměřená při testovacím manévru uskutečněném v roce 2001. Analyzována byla příčná dynamika jednostopého rovinného modelu vozidla. Práce také obsahuje srovnání výsledků získaných jednak rekurzivním algoritmem a dále i algoritmem Kalmanova filtru.
Measurement of vehicle moments of inertia
Grác, David ; Hejtmánek, Petr (referee) ; Porteš, Petr (advisor)
This diploma thesis is concerned with selecting the appropriate method for determining the moment of inertia to the vertical, lateral and longitudinal axis through the centre of gravity of the vehicle. Using the special mechanical device, constructed on IAE was carried out repeated measurements of known mass properties in each axis. With the aid of obtained data was calculated measurement error. To compare the resulting values was created MBS model.
Design of Passenger Car Wheel
Kapoun, Lukáš ; Porteš, Petr (referee) ; Hejtmánek, Petr (advisor)
The present master thesis deals with the design of wheel disk for passenger car. The review part of this thesis summaries the history and development of the wheel; this is followed by a description of individual construction types of wheel disk for passenger car presently used. The construction part of this thesis provides a design of disk of given parameters based on the analysis of forces acting on the car wheel. For the purposes of design, the stress and fatigue analyses are performed.
The mathematical model of the operating mechanism for turbochargers
Jakubec, Ján ; Porteš, Petr (referee) ; Zháňal, Lubor (advisor)
The Diploma Thesis is focused to create the mathematical model of operating kinematic model for turbocharger DAVNT (Double Axle Variable Nozzle Turbine) for setting the position of vanes. The work contains a brief overview of supercharge and types of turbochargers. The main part contains a mathematical model which examines the behavior of the mechanism with considering of wear among the parts. It also includes assessment of changing in various parts of the nodes caused by mechanism wear and their influence on the mechanism due to important parameters which characterizes the mechanism. The evaluation is completed by optimizing the parameters. The final section contains the static calculation of internal forces and assessment of actuator position relative to mechanism load.

National Repository of Grey Literature : 225 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.