National Repository of Grey Literature 2 records found  Search took 0.00 seconds. 
The baptism of princess Olga in terms of the Byzantine missions
Gkantzios Drápelová, Pavla ; Lášek, Jan Blahoslav (advisor) ; Téra, Michal (referee)
Křest a návštěvu kněžny Olgy tedy není možné jednoznačně chápat jako součást christianizační politiky Konstantinopole. Většina autorů, z jejichž děl jsem při psaní této práce čerpala, umisťuje křest kněžny Olgy do Konstantinopole. Pokud tedy ke křtu opravdu došlo v centru byzantské říše, je možné jej chápat jako "pasivní" misii, tedy že úsilí vzešlo nikoli ze strany byzantského panovníka, ale z podnětu kyjevské kněžny. Byzanc pak misií a christianizace využívala pro své diplomatické zájmy, a proto je z byzantského pohledu křest kněžny Olgy možné vnímat spíše jako projev obratné zahraniční politiky. Není možné zcela s jistotou říci, zdali bylo cílem kněžny Olgy při její návštěvě v Konstantinopoli vyjednat zřízení samostatné církevní organizace anebo navázání úzkých politických vztahů, které by byly potvrzeny sňatkem byzantské princezny se Svjatoslavem, popřípadě obojí. V konečném důsledku však křest jako takový nepřinesl ve své podstatě Kyjevské Rusi žádný dlouhodobější výsledek. K šíření christianizace nedošlo a neexistují žádné zprávy o tom, že by vůbec byly projeveny nějaké snahy o pokřesťanšťování na území Kyjevské Rusi v této době. Křest kněžny Olgy, ať již k němu došlo v Kyjevu či Konstantinopoli, je spíše možné vnímat jako projev sílícího vlivu té části kyjevské elity, která již dříve přijala...
The baptism of princess Olga in terms of the Byzantine missions
Gkantzios Drápelová, Pavla ; Lášek, Jan Blahoslav (advisor) ; Téra, Michal (referee)
Křest a návštěvu kněžny Olgy tedy není možné jednoznačně chápat jako součást christianizační politiky Konstantinopole. Většina autorů, z jejichž děl jsem při psaní této práce čerpala, umisťuje křest kněžny Olgy do Konstantinopole. Pokud tedy ke křtu opravdu došlo v centru byzantské říše, je možné jej chápat jako "pasivní" misii, tedy že úsilí vzešlo nikoli ze strany byzantského panovníka, ale z podnětu kyjevské kněžny. Byzanc pak misií a christianizace využívala pro své diplomatické zájmy, a proto je z byzantského pohledu křest kněžny Olgy možné vnímat spíše jako projev obratné zahraniční politiky. Není možné zcela s jistotou říci, zdali bylo cílem kněžny Olgy při její návštěvě v Konstantinopoli vyjednat zřízení samostatné církevní organizace anebo navázání úzkých politických vztahů, které by byly potvrzeny sňatkem byzantské princezny se Svjatoslavem, popřípadě obojí. V konečném důsledku však křest jako takový nepřinesl ve své podstatě Kyjevské Rusi žádný dlouhodobější výsledek. K šíření christianizace nedošlo a neexistují žádné zprávy o tom, že by vůbec byly projeveny nějaké snahy o pokřesťanšťování na území Kyjevské Rusi v této době. Křest kněžny Olgy, ať již k němu došlo v Kyjevu či Konstantinopoli, je spíše možné vnímat jako projev sílícího vlivu té části kyjevské elity, která již dříve přijala...

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.