National Repository of Grey Literature 2 records found  Search took 0.01 seconds. 
Private environmental business-NGO cooperation: driving factors and current state in Czech republic
Mederlyová, Oľga ; Dohnalová, Marie (advisor) ; Drhová, Zuzana (referee)
SYNOPSIS The diploma thesis is focused on the topic of private environmental cross-sectoral cooperation from the macro-societal perspective. The theoretical chapter summarizes the driving factors which contribute to evolution of business-environmental NGO relationships, it identifies the main specific features of Czech society context and introduces the three-partnership- generations theory. In the empirical part the main findings from the empirical survey among Czech environmental NGOs are summarized and discussed. It explores the current state and main characteristics, contributions, problems and barriers of private cross-sectoral partnership. Furthermore the relations between the environmental organizations' characteristics and specific aspects of cooperation are examined. In the end the results of the survey are set into the context of three-partnership-generations theory and the basic explanation of private environmental cross-sectoral partnership's current state is discussed in the context of specific features of Czech society.
Cultural and Economic Determinants of Human Development: Individualism, GDP and Education
Mederlyová, Oľga ; Čábelková, Inna (advisor) ; Svoboda, Miroslav (referee)
Tématem mé bakalářské práce je vzdělání v kontextu lidského rozvoje a jeho kulturní a ekonomické determinanty. Jedná se o mezinárodní srovnání, výzkumnou strategií je kvantitativní výzkum. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. V teoretické části vymezuji pojem lidský rozvoj v kontextu kvality života, popisuji jeho tři hlavní dimenze dle Rozvojového programu OSN. Dále se zaměřuji na oblast vzdělání jako klíčovou dimenzi lidského rozvoje, zásadní význam vzdělání dokládám empirickými studiemi jiných autorů. Z oblasti kultury se zaměřuji na empirický výzkum G.Hofstedeho, konkrétně se blíže věnuji dimenzi individualismus/kolektivismus. Formuluji výzkumné otázky o přímo úměrném vztahu mezi vzdělanostní úrovní obyvatel jako klíčového aspektu lidského rozvoje coby závisle proměnné a individualismem a ekonomickou vyspělosti dané země (vyjádřeno jako HDP na osobu) coby nezávisle proměnných. Dle Inglehartovy hypotézy vzácnosti a Maslowovy hierarchie potřeb předpokládám rozdílnou roli individualismu a HDP ve vlivu na vzdělání u bohatých a u chudých zemí. V empirické části mé bakalářské práce testuji výzkumné otázky použitím regresní analýzy a vyhodnocuji výsledky výzkumu.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.