National Repository of Grey Literature 2 records found  Search took 0.00 seconds. 
An Empirical Comparison of Commercial Data Mining Tools
Faruzel, Petr ; Berka, Petr (advisor) ; Máša, Petr (referee)
The presented work "An Empirical Comparison of Commercial Data Mining Tools" deals with data mining tools from world's leading software providers of statistical solutions. The aim of this work is to compare commercial packages IBM SPSS Modeler and SAS Enterprise Miner in terms of their specification and utility considering a chosen set of evaluation criteria. I would like to achieve the appointed goal by a detailed analysis of selected features of the surveyed software packages as well as by their application on real data. The comparison is founded on 29 component criteria which reflect user's requirements regarding functionality, usability and flexibility of the system. The pivotal part of the comparative process is based on an application of the surveyed data mining tools on data concerning meningoencephalitis. Results predestinate evaluation of their performance while analyzing small and large data. Quality of developed data models and duration of their derivation are stated in reference to the use of six comparable data mining techniques for classification. Small data more likely comply with IBM SPSS Modeler. Although it produces slightly less accurate models, their development times are much shorter. Increasing the amount of data changes the situation in favor of competition. SAS Enterprise Miner manages better results while analyzing large data. Considerably more accurate models are accompanied by slightly shorter times of their development. Functionality of the surveyed data mining tools is comparable, whereas their usability and flexibility differentiate. IBM SPSS Modeler offers apparently better usability and learnability. Users of SAS Enterprise Miner have a slightly more flexible data mining tool at hand.
Webový průvodce světem expertních systémů
Faruzel, Petr ; Berka, Petr (advisor) ; Svátek, Vojtěch (referee)
Předkládaná práce "Webový průvodce světem expertních systémů" se zabývá expertními systémy. Cílem této práce je vytvořit učební pomůcku pro zájemce o problematiku expertních systémů, která by primárně sloužila studentům kurzu 4IZ229 (Úvod do umělé inteligence) k ucelení jejich poznatků. Jejím úkolem je osvětlit čtenáři pojem expertní systém, přiblížit základní principy těchto aplikací, nastínit proces jejich tvorby a poskytnout tak ucelený přehled o expertních systémech včetně jejich zhodnocení. Jak již z názvu práce vyplývá, vytvořená učební pomůcka je zpřístupněna formou webové prezentace v síti internet. Webový průvodce obohatí celou práci o výhody interaktivního přístupu a zaslouží se o zvýšení její dostupnosti. Vedle rozboru základních principů expertních systémů a názorných ukázek situací na konkrétních příkladech obsahuje rovněž množství odkazů na další zdroje v síti internet týkající se expertních systémů. Obecným přínosem této práce je kromě tvorby samotné učební pomůcky a zmapování problematiky expertních systémů rovněž i demonstrace uvedených poznatků prostřednictvím jednoduchého expertního systému. V úvodní části své studie popisuji umělou inteligenci, přibližuji její definici, zabývám se stavovým prostorem a skrze stručný historický přehled se dostávám k expertním systémům. Dále vysvětluji expertní systém, jeho strukturu, základní charakteristiky, typy expertních úloh a typologii expertních systémů. Následuje rozbor jejich základních principů, v němž se zabývám zejména otázkou reprezentace znalostí, inference a neurčitosti. Závěrečná část práce je věnována procesu tvorby expertních systémů, především pak tvorbě vlastní aplikace. Jedná se o bázi znalostí zpřístupněnou prostřednictvím webové služby ES NEST v síti internet. Tento jednoduchý expertní systém zabývající se výběrem studijního oboru na Vysoké škole ekonomické v Praze poslouží jednak k názorné demonstraci uvedených poznatků, jednak ke zhodnocení potencionálních výhod a nevýhod expertních systémů.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.