National Repository of Grey Literature 59 records found  beginprevious50 - 59  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Metaphor and its pragmatical aspects in language of mass media
Piflová, Bohdana ; Žofková, Hana (referee) ; Nazarenko, Liliya (advisor)
The diploma thesis is concerned with the pragmatic functions of metaphors. The research is based on the theory of conceptual metaphor and it outlines how individual metaphorical models function in concrete speech situations in the language of mass-media and how they affect the addressee's perception. The focus is put on political discourse as a substantial part of the press service. It also touches stylistically marked layers of metaphors.
The Lexical Inovations of Russian Language at the End of 20th and the Begining of 21st Century
Kousková, Markéta ; Nazarenko, Liliya (advisor) ; Žofková, Hana (referee)
The diploma thesis is concerned with the progress of russian wordstock at the end of 20th century and at the beginning of 21st century. It involves classification of neologisms, gives the temporary ways of expanding word-stock with current examples of wordformation, it develops tendency of word borrowings from English and addresses also the functional and stylistic changes.
Lexical gallicisms in the Russian language
Lednická, Xenie ; Žofková, Hana (advisor) ; Fenclová, Marie (referee)
The main objectives of the work was to study the extralingvistic reasons for borrowing, extention and persistence of the French words in the Russian language, to create a dictionnary of french lexical borrowings taken on russian language system (available as supplement of the thesis, volume two) and on the basis of comparison of the french words and their russian equivalents to generalize the rules of assimilation of french lexical borrowings into the Russian language from the different linguistic points of view - phonetic, graphic, morphological, semantic. KEYWORDS: Lexical borrowing, french borrowings, etymology, russain-french contacts, wordcreation changes, formative changes, semantic changes
Problem of Learning about Internationalism during the Study of Russian as a Second Language
Stárková, Lenka ; Žofková, Hana (advisor) ; Liptáková, Zuzana (referee)
Kvalitativní analýza slovní zásoby učebnic anglického jazyka - Cutting Edge (elementary, pre-intermediate,intermediate) a ruského jazyka Raduga I, II., III. ukázala, že v mnoha případech lze internacionalismy osvojovat v podstatě bez problémů, neboť jejich po stránce grafické, gramatické i sémantické se slova shodují ve všech třech zkoumaných jazycích. Nabízí se tak prostor pro uplatnění pozitivního transferu jak z mateřštiny tak i z prvního cizího jazyka. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The Development of Russian Anthroponyms and Processes of their Appellativisation in a Literary Text
Šaroch, Jaroslav ; Spiridonov, Vasilij (advisor) ; Žofková, Hana (referee)
Cílem této rigorózní práce bylo ukázat způsoby proprializace a apelativizace vlastních jmen v ruském jazyce na materiálu ruského literárního textu. K dosažení cíle bylo nezbytné vymezit jak místo vlastních jmen, tedy jinými slovy ,antroponym', ve studiu jazyka a v literárním textu, tak i jejich funkce ve společnosti a v literatuře, čímž se zabývala první část této práce. Ve druhé části pak byla provedena diachronní analýza vývoje antroponym na území dnešní Ruské federace, aby tak byly odhaleny procesy proprializace ruské slovní zásoby, kdy jména obecná ztrácela postupně sémantiku kmenů, od kterých byla původně utvořena, oprostila se od obecných konotací a stávala se tak důležitým klasifikujícím a individualizačním prvkem v jazyce, a tudíž i ve společnosti. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The Project as a Part of Educational Strategy for the Instruction of Russian in Business Academies
Marádová, Lucie ; Folprechtová, Jana (referee) ; Žofková, Hana (advisor)
Práce zahrnuje tři části - teoretickou, výzkumnou a praktickou. Teoretická část je obsažena v prvních dvou kapitolách práce. Je zpracována metodou literární rešerše, která má zprostředkovat komplexní obraz možností využití projektů ve výuce ruštiny a vytvořit pevnou teoretickou základnu pro následné provedení výzkumné sondy a pro koncipování návrhu výukového projektu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Ascertaining Levels of Acquisition and Auto-correction in Students in Russian Language Lessons
Dřízhalová, Iva ; Liptáková, Zuzana (advisor) ; Žofková, Hana (referee)
1. Hlavním cílem práce je zjistit úroveň dovednosti autokorekce žáků s různými stupni znalostí ruského jazyka. Vycházím z vlastní zkušenosti, že se ve škole soustředí pozornost zejména na známky z testů a učitelé často práci s chybou nedoceňují, nebo ji nezahrnují do výuky kvůli nedostatku času. Předpokládala jsem, že pokud studenti s chybami v hodinách pracují, bude se výrazně zlepšovat dovednost autokorekce jejich mluvených i písemných projevů. Pokud však tuto metodu práce učitelé nevyužívají, chyby, které po neúspěšné samostatné korekci vyvstanou, by měly i přesto měnit svůj charakter v závislosti na dosažené úrovni jazykových dovedností jednotlivých skupin studentů. Předpokládala jsem, že nejúspěšnější při autokorekci budou nejvíce pokročilí žáci s převahou chyb gramatických, nejméně úspěšní budou začátečníci s chybami pravopisnými. 2. Dalším cílem, který jsem si v této práci stanovila, je navrhnout učitelům některé další způsoby práce zaměřené na rozvíjení dovednosti autokorekce. To zejména z toho důvodu, abych ukázala, že se nácvik této dovednosti v hodinách ruského jazyka nemusí omezit pouze na cvičení v učebnici, která vytvoří za tímto účelem autoři učebních pomůcek. 3. Třetím cílem je analyzovat učební soubor z hlediska nácviku autokorekce, tedy zjistit, je-li tato dovednost žáků využívána a...
Computer Terminology and Computer Slang in Russian and English
Mitrofanovová, Jana ; Žofková, Hana (advisor) ; Šaroch, Jaroslav (referee)
Avec le grand développement des technologies diverses, notamment celle des ordinateurs dans le monde entier, une nécessité de donner des noms et des termes aux nouveaux objets et réalités est apparue, touchant toutes les langues, y compris le russe. La tâche de ce mémoire est d'étudier le lexique informatique de la langue russe. Vu que la plupart de ce lexique est composée des néologismes, dont une grande partie est empruntée à la langue anglaise, nous allons analyser plus profondément ces néologismes et les termes en russe, empruntés aux autres langues, enfin le processus lui-même d'emprunt de nouveaux mots à l'anglais. Notre but est non seulement de caractériser, dans une partie théorique du mémoire, la terminologie et le jargon informatiques, mais aussi de créer un petit dictionnaire russetchèque des expressions principales, liées à l'ordinateur et à l'internet. C'est un résultat du fait que l'auteur n'a pas trouvé de dictionnaire où il se trouvraient les termes en russe, ses équivalents de jargon et les traductions des termes russes en tchèque, alors il a décidé de faire un dictionnaire lui- même. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Contemporary Speech of Young People in Russian and Czech Language
Havrlíková, Zdeňka ; Žofková, Hana (advisor) ; Spiridonov, Vasilij (referee)
Předmětem výzkumu předložené diplomové práce se stala současná mluva mládeže v ruštině a češtině, jazykový útvar značně nestandardní, jehož statut, pojetí a charakter nejsou dosud jednoznačně vymezeny a jednomyslně přijaty. Stěžejní cíle diplomové práce byly zaměřeny na: 1. systematickou strukturně-sémantickou a slovotvornou analýzu slovní zásoby současné mluvy mládeže v ruštině a češtině a zjištění vzájemných spojitostí a rozdílností ve slovní zásobě těchto dvou jazykových útvarů; 2. vytvoření rusko-českého slovníku současné mluvy mládeže, jenž bude představovat výsledek fixace nashromážděného lexikálního materiálu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

National Repository of Grey Literature : 59 records found   beginprevious50 - 59  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.