Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 112 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Určování času v geologických vědách
Valčíková, Marie ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Vančata, Václav (oponent)
Předkládaná bakalářská práce má rešerší charakter a pojednává o aspektech souvisejících s určováním času v geologických vědách. V širším pojetí lze práci rozdělit na dva větší celky. První část se zabývá popisem geologických věd, které jsou s určováním času přímo či nepřímo spojené, jako je historická geologie, stratigrafie, paleontologie, strukturní a sedimentární geologie. Dále je v rámci této části vymezen a charakterizován proces zaznamenávání geologické historie planety Země včetně specifikace geologické časové stupnice a historického náhledu na otázku vývoje určování času v propojení s problematikou určování stáří Země. Druhá část bakalářské práce se věnuje relativním a absolutním metodám, které se pro určování času v geologických vědách využívají. Jsou zde představeny dva hlavní zákony relativního datování, tj. zákon superpozice a zákon stejných zkamenělin. Radiometrické metody absolutního datování jsou stručně popsány a charakterizovány s ohledem na jejich aplikaci do geologické praxe, přičemž jejich výběr reflektuje kritérium nejčastějšího použití v geologii. Klíčová slova: čas, geologické vědy, stáří Země, relativní datování, absolutní datování
Multimediální příručka endogenní geologie
Rameš, František ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Práce se zabývá tvorbou multimediální hypertextové příručky endogenní geologie. První část obsahuje informace o množství a úrovni geologických pomůckách a učebnic, používaných ve výuce geologie na základních školách a gymnáziích. Mapuje také úroveň vzdělání a kompetence oslovených učitelů v oblasti geologických věd. Na základě zjištěných informací je provedena swot analýza vybraných učebnic. Druhá část práce stručně charakterizuje kapitoly multimediální příručky endogenní geologie, která vznikla na základě zjištěných informací o pomůckách, učebnicích, úrovní znalostí a připraveností učitelů vyučujících geologii na základních a středních školách (gymnáziích). Multimediální příručka by měla sloužit především učitelům geologie na vyšším stupni škol jako didaktická multimediální pomůcka, dále studentům pedagogických fakult, popř. fakult zabývajících se přípravou budoucích učitelů s aprobací biologie jako multimediální skriptum, ale i ostatním učitelům a zájemcům o geologii. Cílem této multimediální a hypertextové příručky je přispět ke zkvalitnění výuky geologie na základních a středních školách. Kompletní verze zmíněné multimediální příručky je dostupná pouze na přiloženém DVD.
Problematika těžby hnědého uhlí a následné rekultivace krajiny v oblasti sokolovské pánve
Dusilová, Šárka ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Tato bakalářská práce je rešerší literárních zdrojů, zabývajících se těžbou uhlí a následnou rekultivací krajiny v oblasti Sokolovské hnědouhelné pánve. Cílem práce je charakteristika následků těžby ve studované oblasti s podrobným popisem jednotlivých typů rekultivací s konkrétním zaměřením na provedené nebo prováděné rekultivace na vybraných lokalitách sokolovské pánev, tj. lomy Michal, Medard-Libík, Družba a Jiří.
Školní přírodovědné exkurze v okolí města Bíliny (Bořeň, Zámecký park a údolí Bezovka, Lázeňský park)
Machová, Jitka ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
1 ABSTRAKT: Předkládaná diplomová práce charakterizuje v oblasti města Bíliny a jeho okolí tři vybrané lokality (Bořeň, Zámecký park a údolí Bezovka, Lázeňský park) pro terénní výuku (exkurze) přírodovědy, biologie a geologie a předkládá ucelené edukační podklady pro uskutečnění této výuky za každého ročního období. Exkurze jsou určeny pro žáky 2. stupně ZŠ a víceletých gymnázií, případně jsou v hodné i pro členy přírodovědných organizací, popř. mohou sloužit i jako podklad pro pedagogickou práci v oblasti EVVO. Exkurzní průvodce obsahuje popis metodiky, pracovní listy, didaktické hry a další pomocné materiály. Exkurze do lázeňského parku Kyselka byla testována na třech dětských kolektivech ve věku 8 až 17 let. Na testovacích datech bylo prokázáno, že terénní výuka pozitivně ovlivňuje proces učení. KLÍČOVÁ SLOVA: edukační materiály, terénní výuka, exkurze, botanika, geologie, zoologie, Bílina
Současný pohled na biologii teropodních dinosaurů
Honskus, Adam ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Řezníček, Jan (oponent)
Předkládaná bakalářská práce cíleně sumarizuje dostupná data z morfologie, anatomie, ekologie, etologie, ontogeneze a fylogeneze teropodních zástupců nadřádu Dinosauria, která vycházejí z nejnovějších výsledků aplikace moderních vědeckých metod a technologií na tuto skupinu plazů. Jedná se především o metody laserového snímání, počítačové tomografie, analýzu elektronovým mikroskopem a rekonstruování virtuálních a fyzických modelů. Výsledky těchto metod zcela zásadně změnily historický a dogmatický pohled na tuto fascinující skupinu dinosaurů, která vládla po dobu 150 milionu let na Zemi. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Pohyby rostlin
Vágnerová, Kateřina ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Předkládaná bakalářská práce je rešeršního typu a je tematicky zaměřena na pohyby rostlin. Práce se dělí na dva základní celky. První z nich se podrobně zaměřuje na teoretické poznatky o pohybech rostlin získané z české a zahraniční literatury. Pohyby rostlin jsou v ní rozděleny na pasivní a aktivní a jsou detailně popsány. Pasivní pohyby jsou dále děleny podle druhu působícího činitele. Aktivní pohyby se dále dělí na fyzikální a vitální podle toho, zda je mohou vykonávat živé nebo odumřelé části rostlin. V druhé části jsou vypracované návrhy praktických úloh a jejich ověření v praxi souvisejících s tématem pohybů rostlin. Součástí druhé části jsou také výukové prezentace pro žáky středních škol a pro odborné semináře v rámci výuky na gymnáziích.
Návrhy naučných geologických stezek v oblasti Rychlebských hor
Buryánková, Radka ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Předložená diplomová práce se věnuje návrhům nových naučných stezek v oblasti Rychlebských hor se specifickým zaměřením na geologii. Návrhům stezek předchází podrobná charakteristika studované oblasti s ohledem na její geomorfologii, geologii a stratigrafii. Naučné stezky jsou lokalizovány do dvou oblastí, tj. severního výběžku Rychlebských hor (Račí údolí - Zálesí - Javorník) a Žulovské pahorkatiny (Okruh žulovským plutonem), přičemž první jmenovaná stezka je vytvořena ve dvou stupních náročnosti pro žáky základních a středních škol. Součástí návrhů naučných stezek v Rychlebských horách jsou průvodce, pracovní listy a tzv. Didaktické doporučení pro pedagogy, které obsahují obecná didaktická doporučení, podrobnější informace ke stezkám a návrhy dalších rozšiřujících činností v průběhu stezky. Navržené stezky byly ověřeny v praxi na žácích, laicích a odbornících, a jejich efektivita byla vyhodnocena prostřednictvím ankety s účastníky. Bylo prokázáno, že naučné stezky jsou vhodným doplňkem výuky především přírodovědných předmětů a jsou také v tomto ohledu využitelné pro nepedagogické volnočasové aktivity návštěvníků studovaných oblastí. Klíčová slova: naučná stezka, Rychlebské hory, exkurze, pedagogické využití
Multimediální atlas kutikul recentních semenných rostlin
Vaněčková, Hana ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Dostál, Petr (oponent)
Jako téma své diplomové práce jsem si zvolila zpracování kutikul vybraných recentních semenných rostlin. S touto problematikou jsem se poprvé seznámila ve druhém ročníku pedagogické fakulty na odborném semináři vedeným doktorem Teodoridisem. Jelikož mě toto téma zaujalo, rozhodla jsem se jej zpracovat do diplomové práce s důrazem kladeným na multimediální atlas kutikul recentních semenných rostlin. Kutikulární analýza je velmi specifické téma, proto i využití mé práce je doplňkovým materiálem pro studenty biologie na pedagogické fakultě nebo pro studenty středních škol, jako rozšiřující informativní učivo. Tato práce navazuje na diplomové práce kolegů Mgr. Jindřicha Částky a Mgr. Pavla Vávry, kteří zpracovali využití makro a mikrofotografie ve výuce anatomie a morfologie rostlin ve svých diplomových pracích z roku 2003 (Částka 2003, Vávra 2003). Celá práce je členěná do dvou částí. První část je teoretická a zabývá se vlastní metodou kutikulární analýzy, historií vzniku, typy metod kutikulární analýzy, dále anatomickou stavbou listu a popisem postupu preparační techniky kutikulární analýzy. Druhá část se zabývá systematikou a vlastním popisem jednotlivých kutikul. Tato práce je prvním pokusem o vytvoření atlasu kutikul recentních semenných rostlin, proto byla také podpořena grantem č. 3239/2004-IV.-GAUK....
Pojem evoluce a jeho vnímání u žáků základních a středních škol
Müllerová, Lucie ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová magisterská práce se zabývá pojetím evoluční tématiky ve školách a v učebnicích. Představuje školské systémy a kurikulární dokumenty Anglie, Skotska a České republiky, na základě kterých byla v těchto státech provedena analýza učebnic biologie, jež byla zaměřena na evoluční tématiku. Celkem bylo ve výzkumu zahrnuto 62 učebnic od 27 různých nakladatelů. Komparativní SWOT analýza těchto učebnic ukázala, že v Anglii, Skotsku a v České republice se zásadně odlišuje podání celého předmětu biologie, což se samozřejmě odráží i při interpretaci studované evoluční problematiky. V důsledku toho byl v České republice proveden dotazníkový průzkum, který mapuje vědomosti a osobní názory žáků druhého stupně základních škol, víceletých gymnázií a čtyřletých gymnázií. Výzkumu se zúčastnilo celkem 586 žáků. Bylo zjištěno, že v kontextu s evolučními procesy žákům dělají problémy i běžně používané biologické, resp. evoluční pojmy (tj. např. přizpůsobení organismů, vývoj organismů) a na druhou stranu někteří z nich dokáží bez problému definovat i složitější evoluční témata (např. neodarwinismus). Osobní názory žáku na problematiku evoluce jsou poměrně rozmanité. Někteří se o danou oblast vůbec nezajímají, jiní mají k evoluční tématice mnoho otázek. Některé dotazy jsou oprávněné, jiné vyplývají v podstatě z...
Rostlinné alkaloidy - začlenění učiva do tématického okruhu Biologie rostlin na víceletých gymnáziích
Větrovská, Eva ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Odcházelová, Tereza (oponent)
Předkládaná diplomová práce je zaměřena na začlenění učiva rostlinných alkaloidů do běžné výuky na osmiletých gymnáziích nebo odpovídajících ročnících základních škol a středních škol. Cílem diplomové práce je poskytnout informace o významných rostlinných alkaloidech, začlenění této problematiky v kurikulárních dokumentech a jsou zde specifikovány vybrané metody výuky. Tyto metody byly prakticky ověřeny na Gymnáziu Karla Čapka, Dobříš, a to pomocí autorských návrhů ve vyučovací hodině, projektové výuce a laboratorním cvičení. Z hlediska přínosu pro žáky bylo ověřeno, že výuku rostlinných alkaloidů v organizačních formách - projektová výuka a laboratorní cvičení - lze provést efektivněji než v běžné vyučovací hodině. Klíčová slova: rostlinné alkaloidy, vyučovací metody, vyučovací hodina, projektová výuka, laboratorní cvičení, biologie, chemie

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 112 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.