Original title:
Klavírní tvorba B. Lyatošinského se zaměřením na jeho preludia
Translated title:
Piano works of B. Ljatošinskij focused on his preludes
Authors:
Ivanenko, Olena ; Malý, František (advisor) ; Krajný, Boris (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato práce je zaměřena na zkoumání klavírní hudby a svéráznosti tvorby ukrajinského skladatele první poloviny 20. století Borise Ljatošinského, který je zakladatelem ukrajinské národní skladatelské tradice. Zároveň je analýzou rysů hudební dramaturgie, stylu, charakteristických rysů cyklů klavírních preludií op. 38, op. 38 bis, op. 44 a prozkoumáním jejich interpretačních aspektů. Součástí této práce je: seznámení v plném rozsahu s teoretickou hudební literaturou, věnovanou klavírnímu dědictví B. Ljatošinského; zkoumání cyklů preludií v kontextu tvorby skladatele; hledání rysů osobního stylu na příkladech klavírních preludií; vyznačení principů individuálního přehodnocení žánru preludia a komplexní ozřejmění interpretačních problémů v těchto cyklech. Práce může být využívána v předmětu Dějiny a literatura klavíru, v koncertní a pedagogické praxi studentů klavírního oddělení.This work is focused on the analyses of the piano music and individuality of work, of Ukrainian composer from the first half of the 20th century, Boris Lyatošinskij, who is the founder of the Ukrainian national composing tradition. It is also an analsis of the musical dramaturgy, style, attributes of piano preludes op. 38, op. 38 bis, op. 44 and exploring the interpretive aspects. Addition to this work is: list of pieces with full range of theoretical literature dedicated to the legacy of B. Lyatošinskij, examination of the cycles of preludes in the context of composer´s creation, finding the characteristics of personal style, marking the principles of the individual revaluation of the prelude genre and illustrating the complex problems of interpretation in these cycles. This work can be used in a subject History and Literature of piano, also in concert and practical teaching of the piano department.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/6517