Název:
Výchovně vzdělávací proces u žáků s Rettovým syndromem
Překlad názvu:
Educational learning process of the students with Rett syndrome
Autoři:
VOMOČILOVÁ, Michaela Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Má diplomová práce se zabývá výchovně vzdělávacím procesem u žáků s Rettovým procesem. V teoretické části se věnuji samotnému Rettovu syndromu, jeho etiopatogenezi, klinickému obrazu, průběhu a typy. Nejpodrobněji se zabývám terapií, zmiňuji léčebné a pedagogické prostředky. V praktické části jsou stanoveny tři cíle: zjistit počet žáků s Rettovým syndromem v České republice a zařízení, ve kterých jsou vzděláváni; popsat výchovně vzdělávací proces u jednotlivých žáků v daném zařízení; zpracovat kazuistiky dvou žáků s Rettovým syndromem a na nich ukázat individuální výchovně vzdělávací proces každého z nich. Dle mého zjištění je v České republice 24 dívek s Rettovým syndromem a vzdělávány jsou ve speciálních základních a mateřských školách. Byl vytvořen popis výchovně vzdělávacího procesu u těchto dívek, v mnohém mají stejné podmínky (individuální vzdělávací plán, přítomnost asistenta ve třídě, individuální přístup), výraznější rozdíly jsou v nabídce aktivit, specifických metod, ale i v péči lékařů a jiných specialistů. Byly zpracovány kazuistiky a konkrétní výchovně vzdělávací proces u dvou dívek. Všechny tři cíle mé práce byly splněny. Z mého výzkumu vyplývá, že dívky jsou nejčastěji vzdělávány podle Rehabilitačního vzdělávacího programu pomocné školy a jsou v autistických třídách nebo ve třídách žáků s kombinovaným postižením, ve speciálních základních a mateřských školách. Nepotvrzuji tedy ani jednu ze stanovených hypotéz: existuje specifický výchovně vzdělávací program pro žáky s Rettovým syndromem; existují speciální třídy, školy se zaměřením na Rettův syndrom. My diploma thesis is focused on educational and pedagogical process of students with Rett Syndrome. In its theoretic part, I describe Rett Syndrome as a clinical picture and a diagnostics and a therapy. The practical part of the thesis focuses on three main aims: to determine a certain number of students with Rett Syndrome in the Czech Republic, further to discover these students{\crq} educational and pedagogical process, and finally, to demonstrate a concrete form of this process on two casuistries. All of aims were realized. What follows from my survey is that the students are mostly educated according to the educational Rehabilitation program used for remedial schools; this means that no specific educational and pedagogical program for the children with Rett Syndrome has been created so far. According to my observation, the girls are schooled in autistic classes or in classes of children with combined handicaps, also in special elementary schools and preschool institutions.
Klíčová slova:
individuální vzdělávací plán; poruchy autistického spektra; Rettův syndrom; výchovně vzdělávací proces; autistic spectrum disorders; educational learning process; individual educational plan; Rett syndrome Citace: VOMOČILOVÁ, Michaela. Výchovně vzdělávací proces u žáků s Rettovým syndromem. České Budějovice, 2007. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/6810