Název:
Pojetí regionálních dějin ve výuce dějepisu na středních školách ve městě Příbram
Překlad názvu:
The concept of regional history in history teaching in secondary schools in the town of Pribram
Autoři:
BLAŽKOVÁ, Hana Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na pojetí regionálních dějin ve výuce dějepisu ve městě Příbram. Přináší současný pohled na regionální dějiny z pohledu didaktiky a snaží se ukázat stávající stav regionálně historického bádání. Celá práce je rozdělena na tři velké celky. První část se zabývá pojmem region, jeho významem a pojetím. Dále mapuje významné regionální historiky a badatele, stručně přibližuje jejich díla a seznamuje nás s významnými osobnostmi příbramského regionálního bádání. Též se zabývá dějinami města Příbram a jeho nejbližšího okolí. Ve druhé části diplomové práce jsou zpracována data získaná při empirickém výzkumu, který proběhl na sedmi středních školách ve městě Příbram, kde se vyučuje dějepis v maturitních oborech. Zjištěná fakta o stavu regionální historie ve výuce dějepisu jsou konfrontována s původními cíli a hypotézami. Třetí část se zaměřuje na konkrétní metodické možnosti, jak využít regionální dějiny ve výuce dějepisu na středních školách. Předkládá dva návrhy na projektovou výuku, které mohou učitelé ve svých hodinách využít.The diploma work is focused on the conception of regional history teaching in the city of Příbram. It brings an up-to-date view on regional history seen through didactis and tries to show contemporary condition in the regional historical research. The whole work is divided into three big parts. The first one is aimed on the term region, on its meaning and understanding. Further it maps significant regional historians and researchers, it briefly draws near their work and makes us familiar with important personalities of Příbram regional research. It also deals with the history of the town Příbram and its closest surroundings. Data obtained from an empirical research, which was taken at seven high schools in Příbram where history as a subject is taught in final exams branches classes, are elaborated in the second part of the work. The found out facts about the state of regional history in history teaching are then compared with the former aims and hypothesis. The third part is focused on certain methodical possibilities of taking advantage of regional history in history teaching at high schools. Two proposals for project teaching methods which might be used in lectures by the teachers are presented.
Klíčová slova:
didaktika dějepisu; empirický výzkum; osobnosti Příbramska; projektová metoda; Příbramsko; region; regionální dějepisectví; regionální dějiny; střední školy; výuka dějepisu; didactis of history; empirical research; high schools; personalities of Příbram region; project teaching methods; region of Příbram; regional historiography; regional history; teaching of history Citace: BLAŽKOVÁ, Hana. Pojetí regionálních dějin ve výuce dějepisu na středních školách ve městě Příbram. České Budějovice, 2011. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/17718