Original title:
Pozitivní ladění v předškolním vzdělávání
Translated title:
The positive tone in pre-school education
Authors:
KLECÁNOVÁ, Lucie Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je získat objektivní pohled na užívané výchovné styly a komunikační metody, které si volí rodiče dětí předškolního věku či jejich učitelky v MŠ. Upozornit na riziko nevhodných výchovných stylů a celkového přístupu k dítěti, a naopak zdůraznit vhodné komunikační techniky a metody vedoucí k vzájemné úctě a respektu mezi dospělým a dítětem. Teoretická část práce popisuje charakteristiku psychologických zvláštností dítěte v předškolním věku, definuje podmínky pro pozitivní přijetí dítěte v mateřské škole, jeho potřeby, výchovné a komunikační styly, díky nimž se může osobnost dítěte zdravě vyvíjet v samostatného a zodpovědného člověka. Praktická část poukazuje na možnosti předcházení citového strádání dětí formou celkového pozitivního, empatického přístupu dospělého k dítěti, pomocí prosociálních her a vhodné komunikace, viz příloha. Výzkum byl proveden metodou pozorování a dotazníku pro rodiče a učitelky MŠ. The aim of this work is to obtain an objective view of educational styles and communication methods which are chosen by parents of pre-school children or their teacher in a nursery school. This work should draw attention to inappropriate educational styles and overall approach to the child and on the other hand highlight appropriate communication techniques and methods which lead to mutual respect and respect between the adult and the child. Theoretical part of this work describes the characteristics of psychological specifics of the child in pre-school age, defines the conditions for positive child´s acceptation in the nursery school, his needs, educational and communicational styles which help the child´s personality to become an independent and a responsible person. Practical part points at the possibilities of preventing emotional deprival of children by overall positive, emphatic adult´s approach to the child using social games and appropriate communication (see the attachment). The research was carried out by a method of observation and a questionnaire for parents and nursery school teachers. Citation: KLECÁNOVÁ, Lucie. Pozitivní ladění v předškolním vzdělávání. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/15313