Original title:
Dílo Josteina Gaardera amožnosti jeho využití v dramatické výchově
Translated title:
Work of Jostein Gaarder and possibilities of their use in drama in education
Authors:
Korbelová, Lenka ; Provazník, Jaroslav (advisor) ; Ulrychová, Irina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na tvorbu současného norského autora Josteina Gaardera a na možnosti, které může jeho dílo přinést pro interní práci v dramatické výchově. Nabízí přehled společných rysů, témat, motivů a kompozičních principů, kterými se jeho tvorba vyznačuje, a nastiňuje možná úskalí divadelní a dramatické práce s jeho knihami. Podrobně se pak věnuje knihám Haló! Je tu někdo?, Jako v zrcadle, jen v hádance a Dívka s pomeranči, u kterých předkládá možná témata použitelná pro interní lekce dramatické výchovy. Na základě nalezených témat, jsou pak přílohou práce ukázky praktických lekcí, inspirovaných konkrétní knihou, připravených pro vybranou skupinu a reflexe z jejich průběhu.The diploma thesis focuses on the production of contemporary Norwegian writer Jostein Gaarder and on the possibilities how to use his works in teaching dramatic art. The thesis offers an overview of common features, topics, motives and compositional principles prevailing in his books, as well as possible difficulties connected with the use of his books in dramatic art and theatre. It deals in detail with the books Hello? Is anybody here?, Through a glass, Darkly and The Orange Girl. This was a framework for the specification of chosen topics for internal lessons of dramatic education. The supplement contains examples of practical lessons inspired by a concrete book and prepared for a chosen group, as well as reflections related to particular lessons.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/4798