Název:
Fenomén Barvy
Překlad názvu:
The Phenomenon of Colour
Autoři:
Čáp, Rebecca ; Krajný, Boris (vedoucí práce) ; Šimonková, Dagmar (oponent) ; Klánský, Ivan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Ve své diplomové práci budu pojednávat o barvě. První kapitola pojednává o barvě z hlediska historického, o vývoji barevných varhan a o psychologických vlastnostech jedenácti základních barev. Tématem druhé kapitoly je poměrně vzácný jev známy pod jménem Synestezie - což je neurologická kondice umožnující vnímat barvy při poslechu hudby, nebo při čtení písmen čí čísel. Někteří skladatele, hudebnící a spisovatele měli tuto schopnost. Budu podrobnější pojednávat o dvou skladatelech pro které měla barva prominentní roli v jejich kompozicích: Alexander Skrjabin a Olivier Messiaen. Třetí kapitola pojednává o velkém "malíři hudby" Claudem Debussym, který vytvořil nesmírně koloristická díla a který měl velký zájem o vizuální umění. V poslední kapitole budu pojednávat o různých pianistech a o jejich názorech na klavírní zvuk a na produkci barev a témbru.
Přílohy obsahují tabulky ilustrující psychologických vlastnosti tónin a různé kontrastující analogie barev a tónin. Zde také najdeme mnoho nákresů a fotografií.In my thesis I will explore the phenonemon of colour. The first chapter deals with the historical developement of colour, the developement of Colour Organs and the psychological properties of the eleven basic colours. Chapter II explores the rare phenonemon of Synaesthesia, the mixing of senses: the ability to see colours when listening to music, or when reading letters or numbers. Many composers, musicians and authors had this ability. I will explore in depth two composers who gave prominence to colour in their compositions: Alexander Skriabin and Olivier Messaien. Chapter III deals with Claude Debussy, the great "Painter in Music", who composed highly coloured compositions and was hugely interested in visual art. In the last chapter I will discuss various pianists and their views on piano sound and the production of colour.
The Appendix contains charts illustrating the psychological properties of keys and various contrasting colour - key analogies. There are also many drawings and photographs.
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/4137