Original title:
Indie: chudoba jako překážka rozvoje
Translated title:
India: poverty as an obstacle to further development
Authors:
Lauberová, Petra ; Steinmetzová, Dana (advisor) ; Pavlík, Petr (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Předložená bakalářská práce zkoumá vztah mezi růstem indické ekonomiky, snižováním chudoby v zemi a potřebou navyšovat kapacity a kvalitu tamějšího vzdělávacího systému. Indická republika v současné době zaujímá druhou pozici v žebříčku nejrychleji se rozvíjejících ekonomik světa. Její hospodářský úspěch je řízen převážně výkonem terciárního sektoru, jenž je náročný na kvalifikovanou pracovní sílu, které je v zemi ovšem nedostatek. Jelikož poptávka po vzdělání roste pouze s navyšováním příjmů obyvatelstva, stává se chudoba překážkou dalšího rozvoje v Indii. První kapitola práce obecně vymezuje pojem chudoba, uvádí způsoby, jakými se měří a představuje některé globální koncepty a strategie pro boj s ní. Druhá kapitola popisuje vývoj indické ekonomiky od osamostatnění po současnost a zaměřuje se na oblasti, které zapříčinily její náhlý vzestup. Kapitola dále zkoumá, jakým způsobem vývoj v těchto oblastech ovlivnila současná globální krize a uvádí charakteristické znaky a fakta o chudobě v Indii. Závěrečná část práce hodnotí indický vzdělávací systém, poukazuje na jeho slabiny a nastiňuje řešení, jež by umožnila jeho zkvalitnění a zpřístupnění širším vrstvám obyvatelstva.The bachelor thesis examines a relationship between the growth of Indian economy, reducing of poverty in the country and the need to raise the capacity and quality of the local educational system. The Republic of India currently occupies second position in the ranking of the fastest growing economies in the world. Its economic success is largely controlled by the output of the tertiary sector, which is difficult for a qualified workforce. Unfortunately, finding qualified workers in India to fill positions that are in demand is very challenging. The demand for education grows only with raising of the incomes of the population and therefore poverty becomes an obstacle to further development in the country. The first chapter of the thesis defines the concept of poverty in general, provides different ways how to measure it and represents some global concepts and strategies for combating it. The second chapter describes the evolution of the Indian economy since independence to the present and focuses on areas which have caused its upsurge. The chapter also examines how current crisis has influenced these areas and provides some characteristics and facts about poverty in India. The final chapter evaluates the Indian educational system, pointing out its weaknesses and outlines the solutions that would enable its access to the wider sections of the population and improvement of its quality.
Keywords:
education; India; Indian economy; poverty; The Millenium development goals; chudoba; indická ekonomika; Indie; Rozvojové cíle tisíciletí; vzdělání
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/24879