Original title:
Pozici firmy BMW na českém automobilovém trhu
Translated title:
Position of the BMW Company on the Czech automobile market
Authors:
Jarolím, Jakub ; Gullová, Soňa (advisor) ; Klosová, Anna (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce analyzuje společnost BMW z několika pohledů. První část se podrobně zabývá historickým vývojem a popisem nejdůležitějších událostí firmy. V další části práce je rozebráno postavení společnosti na světovém trhu, hodnocení krizového roku 2009, aktuální stav a očekávaný vývoj do budoucna. Dále je charakterizován český automobilový trh a český automobilový průmysl, je analyzován tržní podíl společnosti BMW na českém trhu mezi všemi producenty, i mezi producenty luxusních vozů. Je rovněž provedena finanční analýza české pobočky BMW. Poslední část práce je pak věnována dvěma osobním výzkumům, ve kterých bylo zkoumáno, jak je značka BMW vnímána českými spotřebiteli a jak jsou stávající čeští zákazníci spokojeni se servisními službami. Výsledky výzkumů přinesly poznatky, které by mohla firma využít ke zlepšení svého postavení na českém trhu.The thesis analyses the BMW Company from several points of view. The first part considers detailed historical development and describes the most important occasions of the company. In the following part, the position of the company in the world market is analyzed, the 2009 year of crisis is evaluated, recent position and the expected future are described. Then the Czech car market and Czech car industry is characterized, the market share of BMW company is analyzed within all producers, as well as within the luxurious car producers. The financial analysis of the Czech BMW subsidiary is also realized. The last part of the thesis is devoted to two researches, evaluating how the BMW mark is perceived by the Czech consumers and how the Czech BMW customers are satisfied with the servicing. The research resulted in some findings which can be used for improvement of the company position in the Czech automobile market.
Keywords:
BMW; car import; car industry; car service; automobilový průmysl; BMW; dovoz automobilů; servis automobilů
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/25434