Original title:
Ekonomie aut v centrech: alokace parkovacího prostoru
Translated title:
economy cars in the center: the allocation of parking space
Authors:
Uhlířová, Petra ; Bartoň, Petr (advisor) ; Hudík, Marek (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Možnost zaparkovat hraje určitou roli v rozhodování, kam daný řidič pojede a kde bude nakupovat zboží a služby. V odvětvích jako je obchod, hotelnictví, pohostinství, doprava a skladování je pravděpodobné, že určité procento budou tvořit tito řidiči. Práce se snaží vysvětlit, zda zavedení zón placeného stání ovlivní růst počtu provozoven v těchto odvětvích, jelikož zavedením zón placeného stání získávají návštěvníci "teoretickou" šanci na zaparkování, oproti lokalitám, kde zóny placeného stání nejsou. Práci se za pomoci metody nejmenších čtverců nepodařilo zjistit, zda tato hypotéza platí v městských částech Prahy 3 a 7, kde byly zavedeny zóny placeného stání v roce 2008. Model vyšel celkově statisticky nevýznamný, z čehož nelze vyvodit, zda zavedení zón placeného stání povede k většímu rozvoji provozoven v odvětvích, jako je obchod, hotelnictví, pohostinství, doprava a skladování v městských částech Prahy 3 a 7.Possibility of parking plays a role in deciding where to go and the driver where to purchase goods and services. In sectors such as trade, hotels, catering, transport and storage is likely that some percentage of these drivers will form. The paper tries to explain whether the introduction of paid parking zones will affect the growth of businesses in these sectors since the introduction of paid parking zones receive visitors "theoretical" chance to park, compared to locations where paid parking zones are not. Work with the help of least-squares could not determine whether this hypothesis is true in parts of Prague 3 and 7, which introduced paid parking zones in 2008. The model appeared generally statistically insignificant, which can not be concluded whether the introduction of paid parking zones will lead to greater development of businesses in sectors such as trade, hotels, catering, transport and storage in the city of Prague 3 and 7
Keywords:
businesses; occupancy; paid parking zones; ekonomické subjekty; obsazenost; zóny placeného stání
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/27650