Original title:
On-line job marketplaces: sucess strategy
Translated title:
On-line tržiště práce:strategie úspěchu
Authors:
Sarapulov, Andrey ; Pavlíček, Antonín (advisor) ; Sigmund, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
eng Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[eng][cze] This master thesis is focused on freelance type work available though on-line marketplaces such as oDesk and ways to get hired. First chapter introduces on-line working and lead though the world statistics powered by oDesk. Numbers present working hours, geographical coverage and skills distribution. It makes reader familiar with advantages and disadvantages of freelancing. Second chapter is related to on-line job marketplaces, in particularly to oDesk (www.odesk.com). It focuses on pros and cons of oDesk business model and website features comparing them with main competitor Elance (www.elance.com). Third chapter disclosures positioning, branding, pricing and marketing aspects of freelance. It guides through example of starting contractor's career on oDesk considering possible scenarios of future development. Master thesis contains 81 pages, 15 Figures, 5 Tables and 10 Appendixes.Tato diplomová práce se soustředí na tzv. freelancing (práci nezávislých profesionálů bez stálého pracovního úvazku) provozovaný prostřednictvím internetových tržišť práce jako například oDesk a na způsoby získání takové práce. První kapitola pojednává o práci přes internet a statistických údajích o tomto fenoménu ze serveru oDesk. Údaje se týkají napracovaných hodin, geografického rozložení freelancingu a rozdělení podle schopností. V kapitole se také diskutuje o výhodách a nevýhodách tohoto typu práce. Druhá kapitola se zaobírá internetovými tržišti práce, zvlášť pak serverem oDesk (www.odesk.com), přednostmi a nevýhodami jeho obchodního modelu a také srovnáním s jeho hlavním soupeřem, serverem Elance (www.elance.com). Ve třetí kapitole se diskutuje o marketingových aspektech, brandingu, a mzdovém ohodnocení freelancingu. Problematika je ilustrována na příkladu začínajícího profesionála na oDesku a možnými scénáři jeho budoucí kariéry. Práce obsahuje 81 stran, 15 schémat, 5 tabulek a 10 příloh
Keywords:
freelance; job marketplaces; oDesk; On-line work; freelancing; internetová tržiště práce; oDesk; Práce přes internet
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/28464