Original title:
Modelování dopravního chování na trase Praha - Brno: aplikace výběrového experimentu
Translated title:
Travel Behaviour Modelling Using Choice Experiment Method
Authors:
Šilerová, Markéta ; Melichar, Jan (advisor) ; Kaprová, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je modelovat poptávku studentů po dopravě na trase Praha-Brno a Brno- Praha, tj. zjistit, které atributy a v jaké míře ovlivňují studenty při volbě dopravního prostředku. Vzhledem k tomu, že studenti mají zpravidla nižší příjmy a více volného času než spotřebitelé jiného ekonomického statusu, dá se očekávat, že budou upřednostňovat veřejnou dopravu před osobní automobilovou dopravou a že jejich prioritou budou spíše nízké cestovní náklady na úkor času stráveného na cestě. V současné době existuje mnoho studií, které se zabývají oceňováním času, a to především v USA a v západní Evropě. V posledních letech byla věnována pozornost empirickému šetření pro ocenění atributů cestování také v ČR, avšak žádná z nich se nezaměřuje na hodnotu cestovního času pro specifický segment studentů. K zodpovězení výzkumné otázky aplikuji metodu výběrového experimentu, která se opírá o Lancasterovu teorii hodnoty a teorii náhodného užitku. Prostřednictvím dotazníkového šetření získám potřebná data, která jsou následně analyzována a interpretována.This diploma thesis is concerned with the use of the choice experiment method for modelling travel behaviour. The main scope of this diploma thesis is to find the main attributes for the individual's decision making about the student's choice of mean of transport. The models have been applied to long intercity trips between Prague and Brno. The model specification combines trip-based characteristics with socioeconomic characteristics. There are numerous European and US studies which have been conducted in a national context. In recent years, studies have been implemented also in the Czech Republic, but none of them focus on the specific segment of students. The principles of the choice experiment come out from the Lancaster' characteristics theory of value and random utility theory. The multinominal logit is used to the choice experiment analysis.
Keywords:
choice experiment; stated preferences; travel behaviour; dopravní chování; vyjádřené preference; výběrový experiment
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/28832