Název:
Motivuje systém bonus-malus řidiče k větší zodpovědnosti na silnicích?
Překlad názvu:
Does Bonus-Malus System Encourage Drivers to be More Responsible on the Roads?
Autoři:
Línová, Veronika ; Hudík, Marek (vedoucí práce) ; Šťastný, Daniel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá otázkou, zda zavedení malusové politiky do systému bonus-malus v rámci povinného ručení motivuje řidiče k větší zodpovědnosti na silnicích. Vzhledem k navyšování pojistného v případě vzniku pojistné události by tento systém mohl motivovat řidiče ke změně jízdních návyků vedoucích k poklesu vzniku pojistné události. K zodpovězení otázky je provedena regresní analýza s využitím modelu náhodných efektů a analyzováni jsou řidiči pojišťovny Allianz v letech 2000 - 2005. Provedená analýza poskytuje výsledek, že zavedení malusové politiky nevedlo řidiče k zodpovědnějšímu chování na silnicích. Pouze v jednom případě je zaznamenán vliv zkoumaného efektu v interakci s jinou vysvětlující proměnnou - v regionech do 10 000 obyvatel zavedení malusové politiky mělo vliv na snížení vzniku pojistné události. Dále je zkoumáno, které charakteristiky řidiče a technické parametry vozidla mají vliv na vznik pojistné události. Zkoumanými vysvětlujícími proměnnými jsou pohlaví řidiče, region bydliště řidiče, věk řidiče a objem motoru vozidla. U všech vysvětlujících proměnných byl zaznamenán vliv na vznik pojistné události.This thesis is focused on the question whether implementing of a malus policy into a bonus-malus system encourages drivers to be more responsible on the road. The drivers should be motivated to change their behaviour be aimed at decrease of reported insurance events because this system increases their premium whenever they are in an accident. To answer the given problem I used regression analysis with a random effects model and I analysed the drivers registered at insurance company Allianz in years 2000 - 2005. The result of this analysis shows that there was no change in the behaviour since the malus policy was introduced. The examined impact has been detected in case which was interacting with a different variable. The malus policy had the impact on a reduction of accidents in regions below 10 000 inhabitants. This thesis is also focused on the influence of driver characteristic and technical properties of his vehicle on reported insurance events. Tested variables are sex of the drivers, region of driver's residence, age and engine capacity. All explanatory variables have effect on the reported insurance events.
Klíčová slova:
model náhodných efektů; povinné ručení; systém bonus-malus; bonus-malus system; motor third party liability insurance; random effects model
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/29002