Original title:
Dopravní napojení venkovských obcí Jihomoravského kraje
Authors:
Kukleta, Tomáš Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem diplomové práce je analýza dopravního napojení venkovských obcí v Jihomoravském kraji. V teoretické části jsou formou rešerše odborné literatury definovány pojmy týkající se dopravy a dopravní obslužnosti. Následuje deskripce druhů dopravy dle obsluhovaného území a charakteristika systému IDS JMK. Dále je popsána dopravní a socioekonomická charakteristika JMK. V praktické části je provedena situační analýza dopravního napojení obcí v JMK ve všedních dnech a o víkendech. Je hodnocena na základě tři parametrů: frekvence, doby a ceny. Dopravní obslužnost byla zjišťována ve skupinách obcí podle počtu obyvatel ve směru do spádového centra jednotlivých okresů a do hlavního města JMK Brna. Praktickou část uzavírá analýza alternativní individuální dopravy (doba a cena jízdy) při různém počtu přepravovaných osob a možnosti cyklistické dopravy pro tři vybrané mikroregiony.The theme of this thesis is the analysis of transport connection of rural municipalities (villages) in South Moravian Region. In the theoretical part by means of literature search terms regarding transport and transport services are defined. Then the description of transport types according to the covered territory and characteristics of the Integrated Transport System of South Moravian Region (IDS JMK) follow. After that the transport and socio-economic characteristics of South Moravian Region are also described. In the practical part the situational analysis of the transport connection of municipalities in South Moravian Region on weekdays and at weekends is carried on. It is evaluated on the basis of three parameters: frequency, time and price. The transport service was learned in the groups of municipalities according to the population in the direction to the catchment area centre of individual districts and to the capital of South Moravian Region - Brno. The practical part is closed with the analysis of alternative personal transport (time and price of travel) with different number of passengers and the possibility of cycling for three selected micro-regions.
Keywords:
alternativní doprava; cena; doba; dopravní napojení; dopravní systém; frekvence; mikroregion; mikroregionální centrum; obec; veřejná doprava